Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvalitet i gitarer, det lurer jeg meg på ...


Tommern

Anbefalte innlegg

  • Svar 260
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil påstå at det går å finne ut hvor bra en el-gitar er bare ved å spille på den akustisk.

Da er det først og fremst kvaliteten på materialvalget som gjør forskjellen.

"ved å spille på den akustisk" så får jeg selvfølgelig svar på mer enn bare gitarens resonans.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående likhet - Uten at jeg vet noe om saken, vil jeg tro at den DBZ gitaren ikke ligner så fryktelig mye på en Les Paul i praksis. Jeg vil tro DBZ som produserer en litt annen type gitarer har laget en typisk DBZ gitar, men med en mer tradisjonell form på kroppen. En Ibanez RG ligner på en Strat den også, men det er to helt ulike gitarer på alle måter i praksis bortsett fra kroppsfasong og mensurlengde.

Jeg skjønner at tråden din er ment å handle om kvalitetsforskjeller, og da spesielt i materialer osv, men jeg tror ikke helt du kan overse det faktum at enkelte modeller representerer en fasit/referanse for mange, og dermed er det vanskelig å bygge lignende gitarer uten å kopiere for andre produsenter.

Et noe mer håndfast eksempel vil jo være å ta utgangspunkt i en ren Les Paul kopi fra f.eks Edwards eller en av de eldre Japanske produsentene. Her kan man gjøre en direkte sammenligning, da alle forsøker å bygge samme gitar mer eller mindre. Og med dagens situasjon viser det seg vel at f.eks ESP/Edwards kan lage omtrent like gode gitarer til en lavere pris sammenlignet med Gibson. Og kan man leve med forskjellene, og ikke minst navnet på headstocken er det penger å spare.

Når jeg mener at Boleroen befinner seg i LP-land, så sikter jeg til kroppsfasong, singlecut, angled setneck, T-bridge, og humbuckers, sånn roughly.. :D At de kan oppleves vidt forskjellig i handa, det er noe annet.

Jeg dro dette frem som et alternativt eksemple til Edwards / ESP / Gibson / Epi, for lettere å få fokus på dette med forskjeller i kvalitet på treverk / materialer / håndtverk, og litt vekk fra tidligere debatter rundt de foran nevnte merker. Jeg skjønner naturligvis at det ikke finnes noen nedtegnet fasit her, men det hadde som nevnt vært artig å fått noe kjøtt på beinet fra noen som innehar faktisk kunnskap i sakens anledning.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør vel påstå at Gibson og Fender ofte er de merkene som gir deg minst for pengene, men skal du ha en LP eller en Strat/Tele som ser ut som originalen så er det plutselig ikke så fryktelig mye annet å velge i. Og akkurat derfor velger de fleste av oss gitarer fra nettopp Gibson og Fender.

Denne diskusjonen rører ved et annet tema som er ganske interessant. Hvilke produsenter/finnes det produsenter som kan gi tilnærmet Fender/Gibson-kvalitet, eller til og med høyere, til en OK pris? Da tenker jeg fx. på høyde med Fender American Standard etc... Jeg ser at Ibanez, DBZ og Edwards nevnes.... hvem er gode kandidater? Burde vi kanskje starte en egen tråd til dette?

Endret av Balthazar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo interessant. Men det er jo mange muligheter innen materialvalg som kan gi gode gitarer. Det er jo et faktum at Fender feks alt vesentlig handler om ask, or og lønn.

Og litt tilbake til DBZ vs Gibson. Jeg regner med at når en kar som Dean Zelinsky, etter å ha drevet med gitarbygging i 30 år, ikke bruker hverken dårlige materialer eller hardware når han bygger en gitar i LP-land. Tvert i mot vil jeg tro at han legger kvalitet ned i instrumentene, for å bygge seg et godt navn og rykte. Og fremdeles leverer han da en slik gitar til en helt annen pris en Gibson. B) Og somewhere down the line, en eller annen dag, i en eller annen diskusjon, så kommer da følgende innspill : Du må da forstå at det er bedre kvalitet på en Gibson til 20k+, enn på en DBZ til 8k... det sier seg jo sjøl. Og så utvikler det seg videre, og ender opp med disse ullne påstandene rundt feks kvalitet på materialer osv.. Det er rundt dette fenomenet jeg leiter etter litt mer konkrete facts lissom... ;)

Å sammenligne er DBZ til 8k med en Gibson til 20k blir omtrent samme diskusjonen som å sammenligne en Epi med ed Gibson.

En DBZ USA koster fort $2500 og da begynner jo prisene å bli direkte sammenlignbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson er oppskrytt :P De lever endel på navnet sitt.. Gibson er såppas stort så de kan ikke legge all verdens sjel i hvert eneste instrument, så selvom folk kjøper en Gibson til ca 10 000 så vil jeg ikke si at det er en bedre gitar enn f. eks en Epi. De dyreste Gibsonene er jo selvfølgelig gode gitarer, da de, regner jeg med, er håndlaget. MEN jeg ville mye heller brukt 20-30 000 på en PRS enn en Gibson, da PRS ikke er et så stort merke som Gibson. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være sær, men jeg starta ikke denne tråden for å få enda en Epi vs Gibbo tråd..... ;)

Sitat innledende tråd :

Det er kanskje ikke så veldig mange som har stor kompetanse om materialvalg, grunnleggende bearbeiding, bygging osv. Men i og med at disse tingene stadig trekkes frem som avgjørende, så hadde det jo vært interessant om noen som har slik kompetanse kunne tømme litt av det i fanget på oss andre....

Konkret kunnskap om materialer og gitarbygging, er hva denne tråden skulle handle om .... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson er oppskrytt :P De lever endel på navnet sitt.. Gibson er såppas stort så de kan ikke legge all verdens sjel i hvert eneste instrument, så selvom folk kjøper en Gibson til ca 10 000 så vil jeg ikke si at det er en bedre gitar enn f. eks en Epi. De dyreste Gibsonene er jo selvfølgelig gode gitarer, da de, regner jeg med, er håndlaget. MEN jeg ville mye heller brukt 20-30 000 på en PRS enn en Gibson, da PRS ikke er et så stort merke som Gibson. :)

Da er det bare å slå til. Jeg har aldri sett så mange PRS gitarer til salgs som det er nå.

Her er et utvalg:

PRS gitarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være sær, men jeg starta ikke denne tråden for å få enda en Epi vs Gibbo tråd..... ;)

Sitat innledende tråd :

Det er kanskje ikke så veldig mange som har stor kompetanse om materialvalg, grunnleggende bearbeiding, bygging osv. Men i og med at disse tingene stadig trekkes frem som avgjørende, så hadde det jo vært interessant om noen som har slik kompetanse kunne tømme litt av det i fanget på oss andre....

Konkret kunnskap om materialer og gitarbygging, er hva denne tråden skulle handle om .... B)

Helt greit smile.gif

Mitt poeng var at skal man sammenligne DBZ med Gibson så må en sammenligne USA DBZ og Gibson.

At Dean Zelinsky kan lage en gitar som er helt på høyde med det Gibson får til tviler jeg ikke på, men da blir også prisen en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få bygd en Les Paul modell av topp materialer og hardware i Norge kommer på ca. 40.000kr.

Den samme prisen gjelder også fra custombyggere i de fleste vestlige land.

Da er det to måter å senke prisen på. Det ene er å legge produksjon til lavkostland.

Og det andre er å spare inn på kvaliteten på treverk og hardware.

På de fleste budsjettgitarer spares det inn på begge delene i varierende grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit smile.gif

Mitt poeng var at skal man sammenligne DBZ med Gibson så må en sammenligne USA DBZ og Gibson.

At Dean Zelinsky kan lage en gitar som er helt på høyde med det Gibson får til tviler jeg ikke på, men da blir også prisen en helt annen.

Kan hende det... Men om vi ser bort i fra hvilken nasjon instrumentet bygges i, og konsentrerer oss om type materiale, bearbeiding og byggemåte, og forutsetter at de som bygger den har mangeårig kompetanse på gitarbygging, er det ikke da utslagsgivende hva slags språk gitarbyggeren har som morsmål ? Et egnet stykke mahogny er vel like egnet uavhengig av hvor arbeidsbenken befinner seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det... Men om vi ser bort i fra hvilken nasjon instrumentet bygges i, og konsentrerer oss om type materiale, bearbeiding og byggemåte, og forutsetter at de som bygger den har mangeårig kompetanse på gitarbygging, er det ikke da utslagsgivende hva slags språk gitarbyggeren har som morsmål ? Et egnet stykke mahogny er vel like egnet uavhengig av hvor arbeidsbenken befinner seg ?

Intressant problemstilling, da det er dette Suhr har begynt med. De bruker relativt bra treverk, sender det til en fabrikk i kina, der gitarene bygges, og bygges under streng kvalitetskontroll, før de PLEK'es i USA, og deretter blir solgt. Åssen disse gitarene sammenliknes med en skikkelig Suhr, kan diskuteres.

Jeg har en Sterling Silo 30 selv, som er bygd i kina, og satt opp i statene. Det er slettes ikke en dårlig gitar, men kan ikke sammenliknes med Gibsonen min eller Mayonesen. Halsen er faktisk jævlig god, og tremoloen holder seg ganske bra stemt, etter jeg gikk over nøtta med litt Big Bends nut sauce.

Men det er ett eller annet med lyden som ikke stemmer, gitaren låter ikke massiv nok.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen rører ved et annet tema som er ganske interessant. Hvilke produsenter/finnes det produsenter som kan gi tilnærmet Fender/Gibson-kvalitet, eller til og med høyere, til en OK pris? Da tenker jeg fx. på høyde med Fender American Standard etc... Jeg ser at Ibanez, DBZ og Edwards nevnes.... hvem er gode kandidater? Burde vi kanskje starte en egen tråd til dette?

Populære alternativer til litt dyrere Fender er vel typisk ting som Tom Anderson, Suhr, Linhof, Vinetto o.l. Hva angår de rimelige Fenderne er de såpass gode på pris for tiden at det kanskje ikke er så veldig mange gode alternativer i prisklassen mellom 4-10k slik jeg ser det.

Men igjen, dette avhenger jo av hva man legger vekt på, hva er det man liker med en Fender liksom? Hvis man beveger seg et stykke bort fra det man f.eks forbinder med en typisk Fender Stratocaster er det jo et hav av alternative gitarer å velge i, som sikkert gir deg minst like gode, eller bedre gitarer for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det... Men om vi ser bort i fra hvilken nasjon instrumentet bygges i, og konsentrerer oss om type materiale, bearbeiding og byggemåte, og forutsetter at de som bygger den har mangeårig kompetanse på gitarbygging, er det ikke da utslagsgivende hva slags språk gitarbyggeren har som morsmål ? Et egnet stykke mahogny er vel like egnet uavhengig av hvor arbeidsbenken befinner seg ?

Selvfølgelig er det ikke noe i veien for at en arbeider i Indonesia kan produsere en gitar av like høy kvalitet som en ifra USA, gitt at en har samme kompetanse og tilgang på de samme materialene. Da ville isåfall det eneste som skilte gitarene være kostnadene knyttet til produksjonen.

Det er imidlertid et problem med begrepet kvalitet og det er at det i de fleste tilfeller er ganske nært knyttet til pris.

Selv om du klarte å produsere to identiske produkter er det veldig stor sannsynlighet for at det dyreste ville bli foretrukket av denne grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.