Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvalitet i gitarer, det lurer jeg meg på ...


Tommern

Anbefalte innlegg

Kan hende det... Men om vi ser bort i fra hvilken nasjon instrumentet bygges i, og konsentrerer oss om type materiale, bearbeiding og byggemåte, og forutsetter at de som bygger den har mangeårig kompetanse på gitarbygging, er det ikke da utslagsgivende hva slags språk gitarbyggeren har som morsmål ? Et egnet stykke mahogny er vel like egnet uavhengig av hvor arbeidsbenken befinner seg ?

Det er ikke noe i veien med det du sier - selvsagt kan man lage påkostede og gode gitarer i lavkostland til en noe rimeligere pris. Problemet er vel bare at det egentlig ikke er så mange som gjør nettopp det uten å delvis produsere gitaren i f.eks USA og/eller selge gitaren for det markedet betaler - altså blir ikke gitaren så rasende billig uansett.

Tradisjonen for de fleste amerikanske eller japanske produsenter (og de fleste gitarprodusentene er amerikanske eller japanske) er at de lager de mest påkostede instrumentene i hjemlandet. Hvorfor? Antageligvis fordi det fort koster like mye å få de produsert etter samme specs i et lavkostland.

Edit:

Hvis DBZ gitaren du selv trakk frem i denne tråden er så knusende god til prisen, hvorfor produserer de tilsvarende modell i USA til en langt høyere pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 260
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

"[...]You Get What You Pay For!!!!

It's painfully obvious to me or to anyone who is not intellectually challenged that today many large corporations use this tired old cliché to their financial advantage. They are constantly pricing guitars at extremely high prices, so that consumers will think they are actually handmade well built instruments.

I first learned this fact back in 1991, I was employed by Gibson Guitars. The president of Gibson, Henry Juszkiewicz made this statement to me. "The higher the price the better the guitar" "or at least that will be the customers perception"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ikke noe i veien for at en arbeider i Indonesia kan produsere en gitar av like høy kvalitet som en ifra USA, gitt at en har samme kompetanse og tilgang på de samme materialene. Da ville isåfall det eneste som skilte gitarene være kostnadene knyttet til produksjonen.

Det er imidlertid et problem med begrepet kvalitet og det er at det i de fleste tilfeller er ganske nært knyttet til pris.

Selv om du klarte å produsere to identiske produkter er det veldig stor sannsynlighet for at det dyreste ville bli foretrukket av denne grunn.

Utover produksjonskstnader kan det vel hende at det er noen tilleggskostnader også, ved å produsere i vesten. Feks frakt av eksotiske trematerialer, avgifter på import osv. I tillegg kan jeg ikke fri meg fra tanken på hva slags utslag avansekalkylene kan medføre. Feks vil en x2 kalkyle gi dramatisk forskjellig pris avhengig av grunnlaget. Om selvkost på et instrument er dobbelt så stor i vesten som i østen, pga både materialkostnader og produksjonskostnader, og man kjører samme x2 kalkyle, så blir prisforskjellen også x2. Og likeledes kan man kanskje også anta at de store etablerte produsentene kjører hardere avansekalkyler enn de små. Altså at en liten produsent kjører en x1,5 kalkyle mens kanskje Gibson kjører en x2 kalkyle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis DBZ gitaren du selv trakk frem i denne tråden er så knusende god til prisen, hvorfor produserer de tilsvarende modell i USA til en langt høyere pris?

He he. :D Som jeg har forsøkt å forklare et par ganger her, så er dette bare et eksempel. Har aldri tatt i en DBZ. Men jeg studert den litt på nett, og fått lovord fra Rocktrond, og jeg syntes den ser ut som et interessant alternativ til en LP. Men poenget mitt er altså hvorvidt det ligger en reel kvalitestforskjell til grunn, hva angår material- og byggekvalitet. At de lager en modell i USA som er dyrere, eller en med krokodilleskinn på feks, har vel i utgangspunktet lite å gjøre med kvaliteten på gitarens kropp å gjøre :D Eller alternativt, tilbake til det innledende spørsmål... er det en kvalitetsforskjell, og i så fall hvilken ?

( PS, du kan jo ikke avkreve meg svar, når det er meg som spør .. ;) )

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasS; også må du huske at han fyren der selger treverk til folk som vil bygge gitar selv.

Han har økonomiske interesser i det hele, han der også.

Syns uansett han har et greit poeng. Det er veldig andre ting enn kvalitet som avgjør hva man kan ta for et hvilket som helst produkt her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter all sannsynlighet er det en forskjell, nettopp fordi de lager en USA modell.

De vil jo heller ikke ta markedet fra sine dyrere USA modeller.

Jeg vil anta at det spares både på materlaler og på arbeid, uten at jeg vet det sikkert.

... Igjen.... Dette er sakens kjerne, nemlig at denne type utsagn er antagelser. Og det er greit nok i seg sjøl, fordi det er konklusjonen på et relativt enkelt ressonnement. Men det jeg etterlyser er altså om det er noen som VET... ;)

Er det feks noen gitarmakere, hobby eller proff, som har satt seg inn i gitarproduksjon i østen? Eller evt hos små produsenter i vesten? Foreligger noen kunnskaper om hvordan materialvalg, bearbeiding og produksjon finner sted der? Og i så fall, er dette sammenlignet med tilsvarende prosesser hos de "store" ?

Greia mi med denne tråden er som nevnt å ta det opp ett nivå. Så langt har det meste av det jeg har lest om kvalitetsforskjeller handlet om påviselig dårligere hardware osv, men utelukkende antagelser hva angår materialer og håndtverk på kropp og hals...

Noen som har lest seg opp og vet... ?? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. :D Som jeg har forsøkt å forklare et par ganger her, så er dette bare et eksempel. Har aldri tatt i en DBZ. Men jeg studert den litt på nett, og fått lovord fra Rocktrond, og jeg syntes den ser ut som et interessant alternativ til en LP.

Og som jeg har sagt - det er sikkert en utmerket gitar. Jeg tror bare ikke den er direkte sammenlignbar med en Gibson LP ganske enkelt fordi den er byget av et firma som ikke bygger gitarer etter samme mal som Gibson. Jeg vet ikke mye om DBZ, men jeg vil anta de lager gitarer med tynne, og dermed gjerne flerlags/skjøtede halser, høye jumbobånd, veldig flatt gripebrett osv. Sikkert en glimrende gitar, men ikke nødvendigvis noen god erstatter for en Gibson LP hvis det er malen/referansen.

Men poenget mitt er altså hvorvidt det ligger en reel kvalitestforskjell til grunn, hva angår material- og byggekvalitet. At de lager en modell i USA som er dyrere, eller en med krokodilleskinn på feks, har vel i utgangspunktet lite å gjøre med kvaliteten på gitarens kropp å gjøre :D Eller alternativt, tilbake til det innledende spørsmål... er det en kvalitetsforskjell, og i så fall hvilken ?

( PS, du kan jo ikke avkreve meg svar, når det er meg som spør .. ;) )

Ja, jeg vil tro det samme gjelder for DBZ som for de fleste andre produsenter. Den dyrer USA modellen er mer påkostet med bedre hardware, pickups, elektronikk, treverk, båndarbeide/setup osv. Jeg vet ikke om kvalitetsreduksjonen tilsvarer prisen, eller hvordan dette skal måles, men forskjellen er nok relativt stor med tanke på prisforskjellen.

Det er i alle fall min erfaring fra andre gitarmerker. Jeg synes mange Mexico produserte Fendere er glimrende gitarer f.eks, men jeg ser jo hvorfor en CS strat koster en hel del mer også. Om prisforskjellen kan forsvares kan man vel diskutere i det lange og det brede, men at det er snakk om to forskjellige gitarer der den dyreste er best, er jeg ikke i tvil om.

Edit:

Angående tema - jeg testet noen Tokai gitarer forleden. Tokai er en produsent jeg har gode erfaringer med fra den gangen de lagde gitarer i Japan av til dels meget god kvalitet. Jeg har også prøvd nyere Tokai gitarer som var ganske kostbare, men som fortsatt var meget gode gitarer. De gitarene jeg kikket litt på nylig var produsert i Kina og kostet sånn middels Squier/Epiphone ca. Greie nok gitarer, men jeg var aldri i tvil om hvor gitarene var produsert, hva som var "galt" med de og hvorfor de var rimelige. Du trenger bare å plukke opp et slikt instrument og slå ann en enkelt akkord for å konstantere slikt. Dette var vel og merke helt sikkert greie gitarer til prisen og sikkert på linje med Squier og Epiphone, men heller ikke noe spesielt bedre eller dårligere. Slikt er ingen tilfeldighet spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blant annet veldig stor forskjell på naturlig tørka treverk og fabrikktørka treverk.

Og det er jo egentlig akkurat det samme problemet som gjelder for treverk levert til byggebransjen.

Å ha varelager liggende er ikke noe som økonomene liker, og langsiktig tenking og tørking av treverk er det nesten ingen som driver med lengre.

Selektering av trevirke hos Gibson foregår visstnok slik at bare de beste 18% av mahognyen er god nok for custom shop'en.

Av disse 18% blir det igjen sortert etter vekt, og f.eks. så går bare den letteste og beste mahognyen til produksjon av R9.

Denne sorteringa foregår neppe hos budsjettprodusenter. I tillegg blandes nok også mange andre treslag inn i gitarer som er kopier av mahogny gitarer.

Jeg vet også om hele serier med gitarer som er returnert til Kina fordi produsentene der jukser med kvaliteten på trevirket hvis de ikke blir "passet på".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"[...]You Get What You Pay For!!!!

It's painfully obvious to me or to anyone who is not intellectually challenged that today many large corporations use this tired old cliché to their financial advantage. They are constantly pricing guitars at extremely high prices, so that consumers will think they are actually handmade well built instruments.

I first learned this fact back in 1991, I was employed by Gibson Guitars. The president of Gibson, Henry Juszkiewicz made this statement to me. "The higher the price the better the guitar" "or at least that will be the customers perception"

Dette som presidenten sier er et kjent prinsipp fra markedsøkonomi, jo dyrere, jo mer ettertraktet er det. Kalles vel på fagspråket for 'snobb-effekten'

Betyr egentlig bare at vi generelt er lettlurte når det gjelder dyre produkter..

Om det har noe med saken å gjøre her gidder jeg ikke spekulere i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykket av at kvaliteten på gitarer som selges stort sett er grei, selv om det selvfølgelig er avhengig av pris.

Jeg kjenner folk som har Epiphone gitarer fra 70-tallet som fortsatt brukes den dag i dag, altså har gitaren holdt helt fint!

Selv har jeg en Ibanez fra 1972, som har holdt seg helt fint sett bort fra dårlig behandling fra min egen side...

Selv om både denne Epi'en og Ibanezen er billige gitarer, har kvaliteten vært god...

Spillefølelse er noe jeg vil si er å sette som første prioritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blant annet veldig stor forskjell på naturlig tørka treverk og fabrikktørka treverk.

Og det er jo egentlig akkurat det samme problemet som gjelder for treverk levert til byggebransjen.

Å ha varelager liggende er ikke noe som økonomene liker, og langsiktig tenking og tørking av treverk er det nesten ingen som driver med lengre.

Selektering av trevirke hos Gibson foregår visstnok slik at bare de beste 18% av mahognyen er god nok for custom shop'en.

Av disse 18% blir det igjen sortert etter vekt, og f.eks. så går bare den letteste og beste mahognyen til produksjon av R9.

Denne sorteringa foregår neppe hos budsjettprodusenter. I tillegg blandes nok også mange andre treslag inn i gitarer som er kopier av mahogny gitarer.

Jeg vet også om hele serier med gitarer som er returnert til Kina fordi produsentene der jukser med kvaliteten på trevirket hvis de ikke blir "passet på".

Ja. Nå begynner det jo å bli litt konkrete ting her. Om jeg da forutsetter at dette er noe du "vet", og ikke bare hearsay... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Igjen.... Dette er sakens kjerne, nemlig at denne type utsagn er antagelser. Og det er greit nok i seg sjøl, fordi det er konklusjonen på et relativt enkelt ressonnement. Men det jeg etterlyser er altså om det er noen som VET... ;)

Er det feks noen gitarmakere, hobby eller proff, som har satt seg inn i gitarproduksjon i østen? Eller evt hos små produsenter i vesten? Foreligger noen kunnskaper om hvordan materialvalg, bearbeiding og produksjon finner sted der? Og i så fall, er dette sammenlignet med tilsvarende prosesser hos de "store" ?

Greia mi med denne tråden er som nevnt å ta det opp ett nivå. Så langt har det meste av det jeg har lest om kvalitetsforskjeller handlet om påviselig dårligere hardware osv, men utelukkende antagelser hva angår materialer og håndtverk på kropp og hals...

Noen som har lest seg opp og vet... ?? B)

Man trenger ikke å "lese seg opp" for å konstantere en del hel opplagte ting. Jeg har prøve-bestilt en hel del gitardeler og ting fra asia og vet ganske godt hvor skoen trykker. Jeg har også bygget og oppgradert/reparert en hel del gitarer av varierende kvalitet.

Kropper:

Ofte veldig lette, eller veldig tunge. Laget av billige og "porøse" materialer - dekket med bladfinér for pent utseende. Dekket med ekstremt tykk og sprø polylakk som sprekker når man skrur i materialet. Treverket gir ofte svært dårlig feste for skruer. Hvis treverket er tungt er det gjerne ubehagelig tungt. Passform i utfresninger osv er varierende og ofte off-spec. Føles plastikk og låter enten dødt eller med for mye topp eller bunn avhengig av mykt eller hard materiale.

- treverk er ikke treverk uansett treslag. Ta noe så enkelt som Furu. Furu i møbelkvalitet er relativt hard og har et fint utseende uten veldig mye kvist og arr. Kjøp en billig limtre plate på et byggehus og sammenlign med en dyr en, eller kjøp et danskprodusert billig furumøbel og sammenlign med en BB-reol.

Halser:

Lette halser, ofte ikke særlig pent eller hardt treverk, alt for tykk poly-lakk. Unøyaktige specs på dimensjoner. Rosewood som føles som enden på MDF plater i overflaten - alltid oppfarget. Bånd med for mykt metall, konsekvent dårlig frettet. Trenger alltid en skikkelig fretlevel for å bli spillbare. Halsene vrir seg oftere ved spenn/motspenn. Låter dødt grunnet ekstrem mengde finnish og/eller materialvalg. Tynne halser, eller halser med hodevinkel er laget med skjøt/flerlag. Jeg har også opplevd problemer med slike billige halser i form av at de går i en sterk egen-resonans ved en viss frekvens. Det er forskjell på trevirke og man kan ikke lage en hals av hva som helst hvis den skal være stabil eller ha en viss "klang"

Pickups:

Mye fra kina er ubrukelig. Korea produserte ting fra f.eks Artec er til dels glimrende, men enorm variasjon fra modell til modell. Kvaliteten på linning, montering osv er aldri perfeksjon, men det er greit nok med tanke på prisen.

Stemmeskruer, tremolo o.l.

Det rimeligste fra asia er så å si ubrukelig. Når jeg sier ubrukelig, mener jeg at det fungerer noenlunde etter hensikten, men ikke lar seg de/montere gjentatte ganger eller justeres hyppig. Mykt metall, dårlig passform osv. Ting fra f.eks wilkinson som er lisens-produsert i asia er helt ok. På linje med Fender/Ping mekanikk ca, men også bortimot samme pris.

Dette var eksempler på billige deler fra asia, og ja, alle billige deler kommer fra asia. Betaler man mer, som f.eks for lisenproduserte ting fra MightyMite e.l. stiger kvaliteten. Skal man ha ting med gitte kvaliteter i form av standard på håndverk, bedre detaljarbeide, treverk osv blir det enda dyrere, og stort sett ting som er produsert i Japan eller USA. Man kan selvsagt få spec-produsert riktig gode deler i asia, men da koster det altså fort en hel del mer.

Moderne gitarbygging dreier seg skuffende lite om å "kakke på emner" og vurdere en helhet. Det som nok i de fleste tilfeller avgjør kvaliteten er materialevalg i større skala, hvor dyktige arbeiderne er, samt hvor moderne produksjonsapparatet er. Med moderne mener jeg evnen til å produsere ensartede produkter på relativt kort tid. Hvis man forventer seg "håndbyggede" instrumenter hvor ting vurderes, kanskje vrakes og prøves ut i detalj, må man opp på custom-shop nivå. Minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.