Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalig av kabinett med 12" element.


hkurt

Anbefalte innlegg

Lurer på hvilke kabinett som kan anbefales til 80's - 90's rock/heavy musikk?

Har veldig lite erfaring med dette så er litt usikker på om det kan bli litt mye med et 4x12 kabinett i stuen, eller fungerer det like greit som f.eks 2x12 på samme lydnivå? grunnen til jeg spør er at det er forholdsvis mange 4x12 som selges på bruktmarkedet.

Trenger helst ikke koste skjorta heller... ^_^

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterker har, etter min erfaring, mer å si for volum enn kabinett.

En lavvattsamp vil spille finere i stuen gjennom et 2x12 kabinett enn en med mere watt gjennom et 1x12.

Jeg merker ikke sånn kjempeforskjell på mitt gamle 4x12 og mitt nye 2x12 kabb volummessig.

Kanskje litt, men største forskjellen ligger i dynamikk og bunn.

Men selvsagt.. 1x12 er mer ooptimalt til stuebruk imo =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken forsterker skal du hekte kabinettet på, da?

Blant annet en Laney VC15 combo.

Er også litt nyskjerrig på den 20w koch toppen Konnis har for salg her på forumet.

Er litt ute etter et kabinett som lyder bra ved ikke for høyt volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterker har, etter min erfaring, mer å si for volum enn kabinett.

En lavvattsamp vil spille finere i stuen gjennom et 2x12 kabinett enn en med mere watt gjennom et 1x12.

Jeg merker ikke sånn kjempeforskjell på mitt gamle 4x12 og mitt nye 2x12 kabb volummessig.

Kanskje litt, men største forskjellen ligger i dynamikk og bunn.

Men selvsagt.. 1x12 er mer ooptimalt til stuebruk imo =)

Jeg har også intrykk av at 1x12 eller 2x12 nok er greiest til stuebruk, og savner nok litt bunn med 1x10" elementet som står i den ene comboen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det kanskje være aktuelt med et lukket 1x12 eller 2x12 kabinett?

Så et BH 2x12 V30 kabinett til 1700kr på finn for et par dager tror jeg..

KJøpte mitt Framus 212 V30 til 2000kr brukt også, MYE bunn og tight og fint kabinett.

Så man kan fint klare seg uten 4x12 til stuebruk. Skal selve ha meg et kabinett til, som er 1x12 til hybelen snart.

Men små endringer som et par tommer opp fra 10 til 12 og eventuelt fra åpnet til lukket kan være avgjørende for lyden hvis man skal oppnå god lyd hjemme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet litt med min Vox NighTrain på 7.5 watt nå, med forskjellige kabinett.

Innstillinger på ampen var identiske hele tiden, og ganske lavt volum, søndag morgen kjellerstue-nivå...

Testet disse kabinettene:

Hjemmelagd 1x12 Celestion Vintage 30

2 stk hjemmelagd 1x12 Celestion Vintage 30, plassert 1 meter fra hverandre

Marshall 1936V, 2x12 Celestion Vintage 30

Trace Elliott 4x12 (egentlig et basskabinett)

Volummessig var det liten forskjell, bortsett fra noe lavere fra 4x12, det skyldes nok at V30 elementene har 3dB høyere følsomhet, dvs det blir omtrent som å doble amp-effekten..

Jo større kabinett, jo 'støøre' låter det! Har nok noe med større volum i kassene å gjøre.

På lavt volum må jeg si at alle kombinasjonene fungerte fint, og høres bra ut! Selv 1x12 var helt ok. Men måtte jeg velge ett av alternativene så likte jeg best 2 stk 1x12 plassert litt fra hverandre. Absolutt det som hørtes best ut, og 'størst'.

Marshall 2x12 på en god andreplass..

4x12 på så lavt volum gjorde liten forskjell fra de andre.

Edit: Alle kabinettene er helt lukket.

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det kanskje være aktuelt med et lukket 1x12 eller 2x12 kabinett?

Så et BH 2x12 V30 kabinett til 1700kr på finn for et par dager tror jeg..

KJøpte mitt Framus 212 V30 til 2000kr brukt også, MYE bunn og tight og fint kabinett.

Så man kan fint klare seg uten 4x12 til stuebruk. Skal selve ha meg et kabinett til, som er 1x12 til hybelen snart.

Men små endringer som et par tommer opp fra 10 til 12 og eventuelt fra åpnet til lukket kan være avgjørende for lyden hvis man skal oppnå god lyd hjemme ;)

Har det mye å si for lyden med åpent kontra lukket kabinett?

I tilfelle går det å forklare forskjellen på de?

Jeg har kun åpne komboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet litt med min Vox NighTrain på 7.5 watt nå, med forskjellige kabinett.

Innstillinger på ampen var identiske hele tiden, og ganske lavt volum, søndag morgen kjellerstue-nivå...

Testet disse kabinettene:

Hjemmelagd 1x12 Celestion Vintage 30

2 stk hjemmelagd 1x12 Celestion Vintage 30, plassert 1 meter fra hverandre

Marshall 1936V, 2x12 Celestion Vintage 30

Trace Elliott 4x12 (egentlig et basskabinett)

Volummessig var det liten forskjell, bortsett fra noe lavere fra 4x12, det skyldes nok at V30 elementene har 3dB høyere følsomhet, dvs det blir omtrent som å doble amp-effekten..

Jo større kabinett, jo 'støøre' låter det! Har nok noe med større volum i kassene å gjøre.

På lavt volum må jeg si at alle kombinasjonene fungerte fint, og høres bra ut! Selv 1x12 var helt ok. Men måtte jeg velge ett av alternativene så likte jeg best 2 stk 1x12 plassert litt fra hverandre. Absolutt det som hørtes best ut, og 'størst'.

Marshall 2x12 på en god andreplass..

4x12 på så lavt volum gjorde liten forskjell fra de andre.

Edit: Alle kabinettene er helt lukket.

Ser du skriver at noen av elementene har større følsomhet.

Hva mener du det vil si for lyden med tanke på å 'presse' forsterkeren? Kan det bety at det vil være lettere å få en bra naturlig vreng med element med lavere følsomhet, eller har det kanskje ikke så mye å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste liker V30, og jeg liker dem selv. Greenbacks er heller ikke feil.

Et lukket kabinett vil gi tightere bånn enn et åpent kabinett, og også noe jeg liker (og det til helt andre ting enn metall).

Tror tidligere nevnte HB 2x12 V30 til 1700 ligger på forumet her også. Kan jo være en idé. Ellers koster ikke disse stort nye fra thomann heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det HB kabinettet er solgt da jeg også mener å huske det lå på Finn.no. der var det ikke lenger. Litt dumt da det ikke var rare turen for meg, og hadde kanskje hatt sjansen til å teste det også.

Har hatt litt intrykk av at Harley Benton var litt jallamerke.

Men er vel kanskje ikke rare forskjellen på kabinett så lenge elementene er de samme.

Hadde egentlig tenkt å kjøpe et Laney kabinett men fikk det for meg at det ikke var rette kabinettet til lyden jeg er ute etter. Noen som har testet dette eller noe i samme leia som har meninger om dette?

http://www.gjovikmusikk.no/cat/1174.aspx/10297141

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at lukkede kabinetter som ikke er front loaded(høyttalerne monteres frammefra og ikke bakfra) låter litt innestengt, særlig billigere modeller. Også en fordel om lukkede kabinetter er "ported", alstå bassreflekshull i fronten på kabinettet. Jeg ville nok anbefalt å bruke litt mer penger og kjøpt et 2x12 fra CAA eller Bogner til rock/heavy. V30 liker jeg godt til marshall vreng. Ellers liker jeg både greenbacks og G12H godt. Litt mindre mellomtone i de to, så de låter nok litt snillere.

Til hjemmbruk hadde jeg nok kanskje kjørt 1x12 eller 2x12 med greebacks pga sensitiviteten (97DB), så de spiller mye lavere enn V30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.