Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ISO 11172-3


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare problemet mitt uten å skrive en hel bok, men et forsøk på et sammendrag:

Jeg trenger å vite de praktiske konsekvensene av denne standarden når jeg skal lage MP3- filer. Det er snakk om en jobb til det offentlige, og de forlanger at man bruker Lossless (Ogg), noe som i dette tilfellet ikke er aktuelt, eller MP3 som beskrevet i ISO 11172-3.

Jeg vet:

- Hva ISO 11172-3 er, men jeg har ikke tilgang til standarden. Den koster 1600 kroner å kjøpe, og er på 150 sider. Jeg trenger ikke all den informasjonen.

- Jeg har god oversikt over MP3- standarden, og de forskjellige komprimeringsvalgene, bitrate, klokkefrekvens og så videre, og er klar over at det finnes forskjellige komprimeringsalgoritmer, hver med sine ulemper og fordeler. Jeg vet også at standarden ikke sier noe om bitrate og klokkefrekvens, men omtaler andre faktorer angående MPEG-1 og MP3.

La oss si at jeg skal lage MP3- filer 128 Kbps, det er her snakk om tale, hva sier ISO 11172-3 videre om dette? Er det greit å bruke for eksempel LAME? Tagging av filer, er det noe der jeg må ta hensyn til?

Andre ting?

Det ferdige produktet skal være et e-læringskurs, og på grunn av infrastrukturen og maskinvare hos kunden er det ikke slik at jeg på noe vis kan flotte meg med båndbredde. Alt dette har jeg gjort mange ganger før, og har erfaring i å "tyne" brukbar lyd ut fra små MP3- filer, men har aldri støtt på dette ISO- kravet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.