Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strenger til Gibson SG


Mister

Anbefalte innlegg

På Gibsontype gitarer bruker jeg aldri mindre enn 0.11 strenger. Halsen på Gibson er slik at det ikke er noe problem med bends selv med tykke strenger, og de låter fetere. På min ex-ES335 brukte jeg 0.12 slipte strenger, og det var aldri noe problem med bends der heller (treningssak!). På Fender bruker jeg 0.10, men har planer om å gå over til 0.11 der også. God trening for fingra, og det låter så mye bedre......ja, lydmessig mener jeg :) Jeg spiller jo like rævva uanset strengetykkelse :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjøpte du gitaren ny er det trolig det som sitter på.

10/46 er vel det nærmeste man kommer en standard.

kjøpte den brukt, men han jeg kjøpte den med kjøpte den ny i 2010, så kanskje....

Liker vertfall godt de strengene som sitter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til i samme sjanger... Det er litt flaut å spørre, for jeg regner med dette er noe ALLE vet, men uansett:

Hva betyr de tallene egentlig? f eks: 10/46

Er det sånn at 10-tallet betyr at den tynneste strengen er 0.10mm. og den tykkeste er 0.46mm.?

Endret av Mister
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på det, men det er feil enhet. Strengetykkelse oppgis i tommer, eller tusendels tommer, avhengig av hvordan man skriver. Noen skriver 10, noen skriver 0.10, mens noen igjen er pinlig korrekte og skriver 0.010. I et tradisjonelt 10-46/.010-.046 er altså den tynneste strengen 10 tusendels tommer, eller 0.010 tommer.

edit: Greener vant :P

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel si at 010 er "standard" tykkelse på Gibson gitarer (og andre gitarer med 24 3/4" strengelengde) mens 009 er "standard" tykkelsen på Fender (og andre gitarer med 25 1/2" strengelengde)

Det er tynne strenger vi snakker om her uansett egentlig. I så måte kan man vel si at tynne strenger er standarden mer eller mindre.

Tykkere strenger er for meg +011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, skjønner.

Det var ikke før jeg kjøpte meg litt dyrere utstyr og fikk mer interesse av det tekniske med gitarer, ikke bare selve spillingen, at jeg innså hvor lite peiling jeg faktisk hadde...

Men nå har jeg hvertfall kontroll på strengene :)

Tusen takk til alle som gadd å svare på denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel egentlig aldri prøvd skikkelig tjukke strenger, tror ikke jeg er god nok ennå til å bruke dem. Men etterhvert som jeg blir bedre kan jeg jo prøve å gå gradvis oppover.

Men holder meg til 10/46 en stund, tenker jeg.

Endret av Mister
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.