Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strenger til Gibson SG


Mister

Anbefalte innlegg

Har ikke så veldig god peiling på strenger, og har aldri vært så nøye. Bare kjøpt litt tynne strenger som er behagelige å spille på og drust dem på.

Men nå har jeg kjøpt meg en Gibson SG standard (som jeg ELSKER) og vil ta best mulig vare på den og få best mulig lyd (og spillbarhet) ut av den.

Er det noen som kan anbefale strenger til denne gitaren? Både merker og tykkelse på strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Strenger er veldig smakssak hva man foretrekker, så det eneste jeg kan gjøre er å anbefale det jeg selv foretrekker. Spiller Gibsonm Les Paul, så de har samme skalalengde.

Jeg skal også nevne at jeg merker veldig lite forskjell på strenger. Det eneste jeg merker forskjell på er om de er coated (typisk Elixir og noen varianter fra bl.a. Ernie Ball og Rotosound) eller uncoated (samtlige strenger i billigere prissjikte. Jeg liker ikke coating. Siden jeg i tillegg ikker merker forskjell på strenger kjøper jeg det billigste den lokale pusheren har. For tiden er det Rotosound roto yellows eller Rotosound Pure Nickel. Har tidligere brukt Ernie Ball Regular Slinky og D'Addario. Merker ingen forskjell på dem. Viktigste for meg er at de er billige og tykkelse 10-46. Denne tykkelsen synes jeg gir fint spenn for standard stemming, eller til nød en halvtone ned. Stemmer du ned noe særlig mer enn det ville jeg gått opp til 11, eller 12 om du stemmer ekstremt langt ned. (Regner ikke med det mtp gitaren du spiller på). Spiller du standardstemt metall eller drop-tuning er det også mange som foretrekker såkalte "Heavy top, slinky bottom" eller hva det heter, der de tykkeste strengene er tykkere enn på et vanlig 10-sett. Disse har gjerne tykkelse 10-52 i stedet for 10-46.

Så ja. Kjør på med det du liker, og har brukt før, og om du er misfornøyd med dem så prøv noe annet. Evt kjøp noen ulike sett og se om du egentlig merker noen forskjell. Det finnes de som spiller standard-ting (ikke nedstemt) med 11- og 12-strenger også om man liker det stramt, eller 8-9 om man liker dem tynnere. Du liker tynne ser det ut til, så prøv noen 9 eller 10-sett og se hva du foretrekker. Om du har strat-type gitar fra før, eller annen gitar med lengre hals enn Gibson så gir disse en litt annen stramhet på strengene enn Gibson, og mange har derfor et hakk tynnere på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så veldig god peiling på strenger, og har aldri vært så nøye. Bare kjøpt litt tynne strenger som er behagelige å spille på og drust dem på.

Men nå har jeg kjøpt meg en Gibson SG standard (som jeg ELSKER) og vil ta best mulig vare på den og få best mulig lyd (og spillbarhet) ut av den.

Er det noen som kan anbefale strenger til denne gitaren? Både merker og tykkelse på strengene.

Hei,

Personlig bruker jeg GHS David Gilmour, og synes disse er meget behagelig å bruke. Har også brukt Ernie Ball strenger før, og ikke no å si på de. Men, når det kommer til stykket, så er vel dette veldig smak og behag, så du må kanskje prøve deg frem en del ganger for å finne noen du føler deg komfortabel med. Kjøpte meg noen Marshall-strenger forleden også, men disse har jeg ikke prøvd ennå.

Lykke til med å finne the magic strings :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller for det meste i standard tuning. Varierer en del mellom akkustisk fingerspilling, blues/rock-riffs og soloer, og synes litt tynnere strenger er å foretrekke. Men som sagt har jeg lite peiling på strenger og preferansene mine er basert på det ganske begrensede utvalget av strenger jeg har prøvd.

Har fått gode tips her, så tusen takk for alle svar hittil og kom gjerne med flere tips! :)

Endret av Mister
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en 4sound i nærheten? Sjekk ut disse. Eller disse

Dette er mine favoritter. Men anbefaler Rotosound mest .. bare så det er sagt. Kvalitetstrenger, til en grei pris! Bruker disse på min Epi Les Paul, og er storfornøyd. Slår vel egentlig Gibson sine, men de er ikke dumme de heller. Double decker pakken til Rotosound finnes i en 10 størrelse også ;)

Har du ikke 4sound i nørheten kan d jo kjøpe på nettet, eller stikke innom en annen musikk sjappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en 4sound i nærheten? Sjekk ut disse. Eller disse

Dette er mine favoritter. Men anbefaler Rotosound mest .. bare så det er sagt. Kvalitetstrenger, til en grei pris! Bruker disse på min Epi Les Paul, og er storfornøyd. Slår vel egentlig Gibson sine, men de er ikke dumme de heller. Double decker pakken til Rotosound finnes i en 10 størrelse også ;)

Har du ikke 4sound i nørheten kan d jo kjøpe på nettet, eller stikke innom en annen musikk sjappe.

originale Gibson-strenger ja,kanskje ikke så dumt. 10/46 er en bra tykkelse for den bruken jeg har beskrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vits i å betale ekstra for "originale" Gibson-strenger. Rotos i 2-pakk blir jo drøyt 65 per sett, og det er omtrent så billig du får strenger i Norge om du ikke kjøper i 25-pakk, og de er på ingen måte dårligere enn gibsonstrengene. Du skal ikke se bort fra at det er de samme strengene, da strenger i veldig stor grad produseres på samme frabrikk, og de putter like strenger i ulike poser med ulike navn.

edit: ellers er både 9/42, 9/46, 10/46, 10/52 og 11/52 fine tykkelser for det du spiller. Om du liker tynnere strenger er nok 9/42 eller 10/46 fint. Prøv begge deler som sagt :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Personlig foretrekker jeg D'addario. fantastiske strenger til en fantastisk pris. Som flere før meg har sagt, er strenger en smakssak, men jeg vil vel tro at det ikke er uten grunn at D'addario er de mest solgte strengene.

Jeg vil anbefale å ta en titt på stikker.no! der har de masse billige strenger, kjøpte meg 10 sett for 390 kroner! Da er vi nede på Ebay-pris ;-)

bare prøv deg fram, så finner du noe du liker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.