Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Danelectro Dead On 67 Hornet


sarge

Anbefalte innlegg

Jeg er familiefar, og har kun et begrenset budsjett til gitar.

Her om dagen tittet jeg i en gitarbutikk og fikk øye på en Danelectro Dead On 67 (som visstnok er en tilnærmet reissue av en Danelectro Coral Hornet, men med store forskjeller i bl.a. elektronikk og headstock).

Rakk ikke å prøvespille, men så jo at prisen var fornuftig.

Danelectro-Dead-On-67-Guitar.thumbnail.jpg

Noen som har erfaring med denne gitaren? Noe å satse på? Hva kan man sammenligne den med av mer kjente gitarer når det gjelder spillbarhet og sound?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare prøvd baritone-versjonen, men den likte jeg veldig godt.

Men anbefaler deg å prøve en Dano før du evnt. handler ny gitar.

En Dano låter som en Dano. Noen elsker det, andre ikke.

Jeg er en av de som elsker det, og bruker veldig ofte en Dano 63 Baritone. Faktisk mye til metal.

En kompis av meg har faktisk kjøpt en slik som du ser på, bare i oransje.

Men har ikke fått prøvd den enda. Kan skrike ut om jeg får prøvd den i nærmeste framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som han over meg kun prøvd baritone varianten. Utrolig anderledes gitar, kjennes ut som en billig sponplanke, men spiller fantastisk bra. Mekanikken ser kanskje billig ut, men den funker også bra. Ble overasket over hvor mye bass det er i mikkene, og har blitt fortalt at det gjelder alle av Danelectro sine modeller.

Tror absolutt det her er en gitar man kan investere i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den føles som spon er jo ikke så bra, men ellers er det fristende å sette av litt tid til en prøvespilling.

Jeg har lagt merke til at barytonvarianten har fått minst like mye oppmerksomhet som den vanlige gitaren. Mulig dette virker veldig naivt, men hva slags musikk bruker dere evt. en barytongitar til? Jeg skjønner jo at den går dypere, men jeg forbinder ikke denne type gitar med f.eks. metal, som vel er den sjangeren det er vanligst å tune gitaren dypere i.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker i hovedsak min til metal. Men av den kule, seige, tunge, nekro-typen. Sjekk ut Solstorm i signaturen.

Vi er dog 3 gitarister, så den glir fint inn sammen med EMG+5150 og P90+Fuzz.

Sjekk ut Stian Westerhus. Fantastisk norks gitarist. Spiller med bl.a Nils Petter Molvær.

Han bruker masse Dano baritone, og det låter fett. Han er en av grunnene til at jeg valgte Dano selv.

Men som nevnt tidligere så er dette spesielle gitarer, og må absolutt prøves før kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg får mer huntonitt-feeling enn sponplate-feeling av min DC59.

Gitar med skikkelig billig følelse, men likevel en gitar med sjarm og egen spesiell lyd som jeg liker.

Hadde aldri kjøpt meg en slik som hovedgitar, men det er en morsom ekstra gitar å ha.

Jimmy Page var en ivrig Danelectro bruker med Led Zeppelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og prøvespilte i ca 15 minutter i dag, og fikk prøve både den vanlige modellen og baritone-varianten. Begge ble prøvet på en Blackstar HT Studio 20-forsterker.

Her er mine raske inntrykk.

Aller først: Ingen av dem er typiske metal-gitarer. Jeg tror det har med pickupene å gjøre. Har allerede to Humbucker-baserte gitarer fra før, og begge disse er mye mer metal-gitarer enn Danelektro Dead On 67. Spesielt til metalkomp syntes jeg de fungerte ganske dårlig, mens de fungerte noe bedre til skalaer/soloer på overdrive.

Vibrato-armen er en veldig enkel konstruksjon som fungerer fint og som returnerer overraskende bra til null-posisjon, men den har litt billigfølelse.

Danelectro Dead On 67 som vanlig gitar har en skalalengde omtrent som en Gibson, men en halsprofil som føltes som en Fende Strat-hals med litt flatere profil på gripebrettet. Jeg syntes det var litt uvant til barregrep, men ellers virket halsen ganske lettspilt. Lyden i mikkene ga meg en "twang"-følelse som minner litt om en tele i bridge-posisjon, mens halspickupen gir en fyldigere og rundere lyd som nærmer seg mer det jeg forbinder med jazzgitar. Veldig morsom å spille på, synes jeg. Klar og fin lyd. Jeg ser at baritone-gitarer generelt forbindes blant annet med surf-musikk og westernfilmer, men her synes jeg altså den vanlige Danelectro Dead On 67 ga lydmuligheter i området fra tele-twang via surfmusikk og hawaii-følelse til jazzgitar. For meg som bare har humbuckere fra før, så tror jeg dette hadde vært et interessant tillegg. Men det er mulig jeg GASer mer på en tele.

Danelectro Dead On 67 baritone var et spennende møte, siden jeg aldri har forsøkt en baritone før. Jeg likte å spille skalaer på den, og den hadde et spenn i dybden som gjorde at jeg følte at jeg ikke møtte veggen i jakten på dypere toner, slik jeg av og til gjør på en vanlig gitar. Jeg ser at mange baritone-fans er ivrige etter å påpeke at en baritone ikke er en bass, men jeg syntes det var lett å få en bassistfølelse når man spilte enkeltstrenger i den dypeste delen av gitaren. Man sier ofte at en bass hører til rytmeseksjonen, mens gitarer spiller melodier og akkordkomp. Jeg for min del følte at en baritone kan fylle deler av begge disse rollene, selv om den ikke går så dypt som en ekte bass og ikke har samme "twang" som den kortere varianten. Jeg spilte litt bass på videregående for mange år siden, og likte godt hvordan baritonen kan føles som en lett bass. Likevel var det minst like moro å spille myke, dype akkorder som man kunne gi et svevende preg med vibarmen. Et instrument med mange muligheter, men ikke en allrounder. Jeg fikk ihvertfall ikke til de dype metallkompene med denne, og skylder litt på pickupene.

Alt i alt to spennende gitarer med personlighet, men som andre har bemerket er det litt nisjepreg over dem. Ingen av dem slår meg som allroundere. Jeg GASer ihvertfall på en baritongitar nå. :-)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.