Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål rundt musikk, dans og drama.


Hakon

Anbefalte innlegg

Hei

Skal søke videregående neste uke, og jeg prøver å finne ut hvilke linjer jeg skal søke på. Litt sen ...

I allefall, jeg har lenge tenkt på MDD men jeg har egentlig kommet frem til at jeg ikke skal søke. For det første må jeg da søke gitar og bass som første og andre instrument, noe som i seg selv ikke er så lett å komme inn med, spesielt i kombinasjon med at jeg ikke er verdens beste gitarist.

Problemet mitt er at jeg vil gå på en linje som gir meg studiekompetanse, aller uten kryssløp eller yrkesfaglige linjer, så da fant jeg ut at jeg kanskje skal sette opp MDD enten som første eller andre valg.

Det jeg lurer på er:

1. Må alle inn på opptaksprøve, eller bare noen? Og hvordan avgjøres dette? Jeg tror jeg har hørt et sted at det er de som søker det som første valg som får det, og at resten kommer inn på karakter.

2. Kan man ha med seg en gitarist som spiller et enkelt komp, så jeg f. eks kan improvisere litt oppa det, eller spille bass til?

3. Hvordan er nivået på Musikk, dans og drama på Ski Videregående i forhold til andre skoler, inkludert Oslo By Steinerskole?

Mener det var noe mer jeg lurte på og, men kommer ikke på det nå. Kommer tilbake senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først: heter du Hakon eller Håkon? :)) jeg heter Hakon nemlig ;)

Går 1 året musikk nå , på St.hallvard (Lier), og er veldig fornøyd!

men for å svare på spørsmålene dine:

1. ALLE må ikke på opptaksprøve, det er helt valgfritt. Du velger det når du søker :) Men det er veldig lurt!! da det BARE kan trekke deg oppover ;)

2. Ja, en kan ta med seg en gitarist som komper i bakgrunnen, det funker veldig bra. Det er ikke mange som velger å gjøre det, så det kan da bare være et pluss? hvis dere får det til bra da vel og merke.

3. Har ingen anelse på hvordan det er på Ski videregående, men på St.hallvard er det mye klassiske hovedsaklig. Spesielt i 1 og 2 klasse :P Det er MYE jobb. Jeg har slitt hele høsten, da latheten min har fulgt med over fra ungdomsskolen. På linja, så er det jo de vanlige fagene, og det er ganske store krav til deg på den fronten, men det er ikke veldig mye. Du har fortsatt litt fritid ;)

Hva er snittet ditt nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter Håkon egentlig, bruker a på nett da det ikke er alltid Å er tilgjengelig :P

1. Ok, det er vell en ide å spille da. Kan i allefall få noe i pluss.

2. Fint, føler meg fort litt tryggere med en i komp i allefall. Dessuten vil jeg anta at godt sammspill gir litt pluss og.

3. Regner med at det blir en del jobb ja, men jeg må jo uansett få til til å spille litt uansett hvilken linje går på. Teorien er jo morsomm den og.

Hvordan er det mer karaktergiving i musikkfagene? Teller alle årene når du søker videre, vil universiteter se på alle fagene eller snittet? Dette er vell litt mer generalt da.

Snittet mitt er på 4.5, og tror jeg kan få det opp litt til, 4.6. Kanskje enda litt mer, men vil ikke stole på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Skal tenke litt på det. Er ikke sikker på om jeg vil holde på med musikk som noe annet en en hobby eller ikke. Jeg antar at jeg kommer inn på vanlig SSP om jeg setter det først, så det er kanskje ikk eet så stort problem allikevell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det som tredje valg, tenkte noe slik som

1. Almenn (SSP)

2. Musikk, dans og Drama

3. Medier og kommunikasjon.

Jeg vil nemmlig ikke gå på yrkesfaglige linjer (Er klar over at Medier og kommunikasjon egentlig er yrkesfaglig, men her får du i allefll studiekompetanse uten påbygging), så må prøve å fylle opp lista på en annen måte. Derfor tenket jeg på Musiklinja, siden jeg spiller en del gitar og bass. Er bare ikke sikker på om jeg vil holde på med musikk slik, eller bare ha det som en hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med noe av det samme problemet...

Klarer ikke å bestemme meg for MDD eller MK. Vil drive med musikk, men vil ikke ha alt for mye teori

Vil også ha studiekompetanse, men det får jeg på begge linjene uansett.

Men jeg er litt usikker på opptaksprøvene til MDD, hva skal til for å imponere?

Edit: Heldigvis skal jeg ikke søke før om ganske så nøyaktig et år, men jeg vil helst slippe å sitte ei uke før vi skal søke å tenke på dette.

Endret av Endetid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig ganske klare planer frem til for en liten stund siden, da ble jeg veldigi tvil. Tror ikke jeg tar noe skade av MDD, men er litt mer i tvil på Medier og Kommunikasjon. Om jeg ikke kommer inn på almenn av en eller annen grunn, så tror jeg heller ikke at jeg klarer MDD, og da må jeg jo gå Medier og Kommunikasjon -.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig ganske klare planer frem til for en liten stund siden, da ble jeg veldigi tvil. Tror ikke jeg tar noe skade av MDD, men er litt mer i tvil på Medier og Kommunikasjon. Om jeg ikke kommer inn på almenn av en eller annen grunn, så tror jeg heller ikke at jeg klarer MDD, og da må jeg jo gå Medier og Kommunikasjon -.-

Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men i indre Østfold er det i hvert fall større sjangs å komme inn på Studiespesialisering enn MK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men i indre Østfold er det i hvert fall større sjangs å komme inn på Studiespesialisering enn MK.

Det er det her og, så jeg antar at jeg kommer inn der. Problemet er hvis jeg av en eller annen grunn ikke kommer inn der, hva skjer da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell nesten ikke mulig det.

Det er en mulighet og hoppe over på vanlig SSP etter første året med MDD, men jeg er litt usikker på hvor lurt dette er. Jeg vet at om man gjør dette med andre linjer så er man nødt til og starte med vg1 igjen. Tviler på at dette gjelder her, da begge linjer i utganspunktet er vanlig SSP. Skal høre med veilerenen om det i morgen samtidig med en del andre ting. Har i allefall lagt inn en søknad nå, og om jeg ikke husker feil så har jeg mulighet til å endre denne etter fristen og hvis jeg snakker med veileredene på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.