Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille inn plate i hjemmestudio


ofulm

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er vanskelig. Man kan ikke kjøpe seg god lyd, og hvis man har timene til rådighet som amatør, blir man aldri "veldig flink".

På den annen side, en gang må man starte opp. Får du tatt opp i stereo, 44,1KHz, og kan da legge "lag på lag", og du har et par kurante dynamisk mikrofoner, så har du en startpakke du kan jobbe lenge med før den største hindringen blir utstyret, og ikke dine egne kunnskaper.

Du vil trolig ha lyst til å "kjøpe deg godlyd" lenge før det er nødvendig, slik har det bestandig vært for meg i det minste. Uansett, jeg våger påstanden om at den største bremseklossen i forhold til "lydnirvana" i et amatørstudio, det være seg gutterom eller et annet rom, svært ofte er 1- "lydmannen", og 2- rommet selv.

Ikke gi opp, man må begynne et sted. Næropptak er ofte lettere å få bra i forhold til mer ambient- greier, rett og slett fordi du ikke trenger å slite med hva rommet søpler til. Bruk tid. Masse tid, og les teori.

Beklager for offtopic, men kan du nevne noen nettsider, bøker o.l som innholder slik teori?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finst mange bra bøker å få kjøpt, men de fleste er på engelsk. Her er noen som jeg liker:

Behind the glass I og II

Mixing audio

Mixing with your mind av Michael Paul Stavrou, denne boken er fantastisk. Mange kule tips og triks her.

Jeg bestiller de fleste bøkene fra amazon gjerne 2-3 stykker I slengen. Det fine med bøker er at du slipper å betale moms.

Edit:

Må bare føye til Alan Parsons 10 timers dvd, koster 1200kr på 4 sound. Jeg har kjøpt nedlastings utgaven til ca 600kr og er verdt hver krone.

Her kan du kjøpe en leksjon av gangen til 5$ tror det er 24 leksjoner.

http://www.artandscienceofsound.com/

Endret av Jawbreaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amazon uk har nå også gratis frakt på ordre over 20 pund, så det er bare å shoppe

Jeg leste modern recording techniques for noen år siden, den var ganske ok

The mixing engineers handbook er en ok innføring i miksing mens zen and the art of mixing er en fantastisk bok om nettopp kunsten å mikse. les begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra der ja, men kan så og si alt som er der fra før av. :)

Det finst mange bra bøker å få kjøpt, men de fleste er på engelsk. Her et noen som jeg liker:

Behind the glass I og II

Mixing audio

Mixing with your mind av Michael Paul Stavrou, denne boken er fantastisk. Mange kule tips og triks her.

Jeg bestiller de fleste bøkene fra amazon gjerne 2-3 stykker I slengen. Det fine med bøker er at du slipper å betale moms.

Takktakk, skal prøve å få tak i et par av disse bøkene og evt. sjekke det lokale biblioteket.

Mye dritt på internettet, så pass opp!

Ta for eksempel denne:

http://www.studio-central.com/perfect_master_recording.html

Bullshitt-telleren min maxet ut før jeg var halvveis..

Har du noen ordentlige sider da? Har ikke lyst til å bruke masse penger på bøker hvis jeg kan finne vel så bra informasjon gratis på nettet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo ikke snakk om masse penger, 500 spenn kanskje, vel verdt pengene.

Internett er fult av synsing og feilinformasjon, det er vanskelig å finne god info.

sjekk ut the womb forums, det er kanskje det med flest oppegående medlemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibliotek.. Det er slik at de skaffer bøker de ikke har! Og det hender at de kjøper bøker man spør etter også. Koster ikke noe, det er masse ansatte der som har betalt for å hjelpe deg. Bruk biblioteket mer!

Den likte jeg. Ofte glemmer man at man har biblioteket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har kjøpt et hav av studiobøker. Sitter igjen med 2-3 favoritter omhandlende etterbehandling av lyd:

-Zen and the art of mixing (Mixerman, 2010)

Sykt lettlest bok. Mixerman skriver humoristisk og praktisk. Tar for seg mixe-prosessen på en unik måte. Veldig subjektiv på en positiv måte; har sikkert lest i underkant av 20 slike bøker, men dette er den eneste boken forfatteren fritt sier at "dette er komplett møkk, dette opplever jeg som bra". Anbefalles hvis man har noe erfaring og kan det mest elementære.

-Mixing audio: Concepts, Practices and Tools (Roey Izhaki, 2008)

Motstykket til boken nevnt ovenfor. Veldig klinisk, nøytral og tar for seg det du trenger å vite for å mixe lyd. Boken er genialt oppbygd og burde studeres fra start til slutt av den inspirerende nybegynner. Følger med lydeksempler som illustrerer svært bra! Er du engasjert i lyd/lydteknikk leser man denne lett; er du mere innteressert i inspillingen vil noe være ganske tørt.

-Mastering Audio, Second Edition: The art and the science (Bob Katz, 2007)

Denne boken omhandler mastering, men er genial for ALLE som driver med lyd. Katz er en legende og forklarer vanskelige konsepter på en enkel måte. Dette er som anatomi-lære for en lege eller det periodiske system for en kjemiker. Jobber du med lyd må du lese denne. Har du ikke lest den, må den leses! Blir litt som å kalle seg en filmekspert og ikke ha sett gudfaren.

Mine 2 øre... Lyd er konge! Jeg lever for det!

Endret av arnenormann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.