Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille inn plate i hjemmestudio


ofulm

Anbefalte innlegg

Hei! Dersom jeg vil spille inn en plate i hjemmestudioet mitt, hva kreves egentlig? For å si det på denne måten - hvor god må lydkvaliteten være? Hvilken sample rate bør det være i? Om det skal sendes til opptrykking, hvilken fil må det sendes som, og hvordan gjøres dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det bør jo være minst være 16 bit 41000khz. Du bør også evt. mastre en ferdig miks for å utjevne frekvenser/lydnivåer. Regner med det er wav-filer som er mest vanlig. Ellers kan du jo gi ut det du ønsker sånn sett. De som trykker tar i mot det du sender, og krever sin sum, ferdig med det.... Det du bør tenke på og virkelig høre på: "Er dette like bra evt. bedre enn det som eksisterer av tilsvarende materiale på markedet?". Hvis du ikke synes det, er det liten sannsynlighet for at andre tenker/hører motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser den. Men hvordan skal jeg eksportere en låt fra DAW-programmet (Cubase) for å få det i riktig format, med tanke på MIDI og slikt? Det jeg har gjort til nå, er å ta opp den endelige mixen med en recorder fra outputen på lydkortet, men det er vel neppe optimalt... Får det ikke til å funke ellers. Og ja, jeg vet at det kommer til å bli mye arbeid, men jeg har lyst til å prøve meg. Noen tips ellers?

Endret av ofulm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal jeg eksportere en låt fra DAW-programmet (Cubase) for å få det i riktig format, med tanke på MIDI og slikt?

Checka att markörerna i Cubase är på riktigt ställe (i början och slutet av det du vill ha med i sången), sen File -->Export --> Audio Mixdown. Exportera som Wav-fil. Voila :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Checka att markörerna i Cubase är på riktigt ställe (i början och slutet av det du vill ha med i sången), sen File -->Export --> Audio Mixdown. Exportera som Wav-fil. Voila :) .

Takk, takk, men får jeg med MIDI da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser den. Men hvordan skal jeg eksportere en låt fra DAW-programmet (Cubase) for å få det i riktig format, med tanke på MIDI og slikt? Det jeg har gjort til nå, er å ta opp den endelige mixen med en recorder fra outputen på lydkortet, men det er vel neppe optimalt... Får det ikke til å funke ellers.

Hvis du er på DET nivået er du ikke flink nok.. enkelt og greit. Begynn med å bla litt i cubase-manualen og kjøp deg en bok om musikkproduksjon. Bruk et par år på å bli flinkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på DET nivået er du ikke flink nok.. enkelt og greit. Begynn med å bla litt i cubase-manualen og kjøp deg en bok om musikkproduksjon. Bruk et par år på å bli flinkere.

Alt dette her er bare hypotetiske spørsmål. Lurer bare på hva som kreves. Ja, det er mye jeg ikke kan, men jeg mener selv jeg får dugende lyd på opptakene mine. Pofesjonelt studio er dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vanskelig. Man kan ikke kjøpe seg god lyd, og hvis man har timene til rådighet som amatør, blir man aldri "veldig flink".

På den annen side, en gang må man starte opp. Får du tatt opp i stereo, 44,1KHz, og kan da legge "lag på lag", og du har et par kurante dynamisk mikrofoner, så har du en startpakke du kan jobbe lenge med før den største hindringen blir utstyret, og ikke dine egne kunnskaper.

Du vil trolig ha lyst til å "kjøpe deg godlyd" lenge før det er nødvendig, slik har det bestandig vært for meg i det minste. Uansett, jeg våger påstanden om at den største bremseklossen i forhold til "lydnirvana" i et amatørstudio, det være seg gutterom eller et annet rom, svært ofte er 1- "lydmannen", og 2- rommet selv.

Ikke gi opp, man må begynne et sted. Næropptak er ofte lettere å få bra i forhold til mer ambient- greier, rett og slett fordi du ikke trenger å slite med hva rommet søpler til. Bruk tid. Masse tid, og les teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.