Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lillefingerproblemer


Erlend

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt gitar i mange mange år, og et vedvarende problem er at jeg ikke kan bruke lillefingeren slik jeg ønsker. Dette har sikkert mange opplevd, men problemet mitt er litt mer konkret enn hva de fleste spør om når det gjelder trening av lillefingeren. Problemet mitt er at lillefingeren på venstrehånda knekker på feil ledd under trykk. Jeg kan altså ikke legge press under det ytterste leddet uten at dette leddet knekker. Dette er vesentlig for å kunne legge lillefingerbarre uanstrengt, spille en streng for så å spille strengen under/over på samme bånd, å bende med bare lillefingeren etc.

På de vedlagte bildene har jeg prøvd å illustrere problemet. På ringfingeren kan jeg anspenne slik at innerste leddet er stivt og det ytterste leddet er slapt. Dette går ikke med lillefingeren på venstre hånd, men derimot på høyre hånd går dette bra.

Jeg lurer på hvordan andre evt. har overkommet et slikt problem, eller hvor jeg skal finne informasjon for å muligens løse problemet.

post-452-0-19359900-1298322170_thumb.jpg

post-452-0-09462400-1298322181_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er helt sikker på at det ikke er et "Det er bare å øve" problem, så tror jeg rett og slett det er et "Det er sånn du er bygget" problem.

Er ingen lege, men alle er forskjellige, og da trenger man å øve frem egene teknikker som eliminerer problemet. Det her er sikkert ikke til hjelp i det heletatt, men det er det beste jeg kan bidra med. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lillefingeren din er "verdiløs" grunnet feil i et ledd e.l. er det jo lite å gjøre med kanskje, men det er jo mange som spiller uten særlig bruk av lillefingeren da. Hvis den fungerer til akkorder er jo det meste på plass kanskje? Det er ganske mange blues/rock gitarister som aldri bruker lillefingeren til solospill f.eks og Django Reinhardt brukte stort sett 2 fingre til alt solospill og la til to delvis brukbare fingre til akkorder (Django ødela hånden stygt i en brann)

Angående det med å bende med lillefingeren, så tror jeg det er noe de fleste vil ha seriøse problemer med. De fleste bruker jo 2-3 fingre på en skikkelig bend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at det tar tid med lillefingeren! De fleste av oss har aldri gjort noe fornuftig med den før vi begynte å spille et instrument, ergo har den null muskler og koordinasjon. De andre fingrene, spesielt pekefingeren, er mer trente!

Husker at jeg måtte faktisk sette den på plass med høyrehånda noen ganger, men jeg gav aldri opp, og nå bruker jeg den hele tiden uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.