Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Gibson?


Pledrik

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen her har innspill på Gibson akustiske gitarer? Har egentlig planer om å anskaffe en Martin men syntes Gibson'ene ser fete ut. Har ennå ikke prøvespilt, men regner med at det er J45, Songwriter Deluxe Studio og Hummingbird som er aktuelle. Er ingen "hard" spiller - foretrekker lettere fingerspill og melodier. Noen som kan hjelpe? Er de like bra som Martin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal investere i et dyrere merke, så bør du tenke litt mer på hva som er godt å spille på, fremfor hva som ser bra ut. 10-15 lapper for en wallhanger er for meg bortkasta penger.

Synes selv Martin sine akustiske er utrolig gode å spille på. Har aldri blitt så imponert av en gibson av noen slags type at jeg har fått lyst til å kjøpe en. Men igjen, så er det maaaaaange som foretrekker gibson gitarer. Det beste er å ta seg en tur til en musikkforretning å prøve litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at det er vanskelig å finne en sjappe her i oslo med et godt utvalg av disse... Er som sagt mektig imponert av Martins, så får vel titte litt rundt og se om noen har en Gibbo som kan måle seg...

finner du det ikke i oslo så finner du det nok ikke i norge.

Syntes det var bra utvalg på akustiske gitarer i den prisklassen på sjappa i kongensgate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Har akkurat vært på Schous plass og må dessverre innrømme at Gibson ikke kunne måle seg meg Martin, gitt. Litt trist, ettersom jeg hadde forelsket meg i utseende, men vi får la overflatiske valg begrense seg til piker og bruke de riktige begrunnelsene til de viktige valgene :) Blir nok en Martin 00018 vintage, gitt. Hjælp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tilbake på Hummingbird, gitt. Prøvde en brukt fra Finn som var helt nydelig, men jeg var for treig... Har en '72 i sikte som jeg HÅPER innfrir forventningene. Masse battlescars akkurat slik jeg vil ha, men er litt usikker på bindingen... More news will follow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tilbake på Hummingbird, gitt. Prøvde en brukt fra Finn som var helt nydelig, men jeg var for treig... Har en '72 i sikte som jeg HÅPER innfrir forventningene. Masse battlescars akkurat slik jeg vil ha, men er litt usikker på bindingen... More news will follow.

vær obs på at akustiske gibsons fra 70tallet ofte er bygget svært solide. dvs tykkere lokk og mer robust spanting. dette gir et instrument som ikke synger like godt og kan høres dødt ut. vinkelen på hodet er også flatere, 14grader noe som gir et litt annet press på strengene over oversadelen. moderne akustiske gibsons er regnet som bedre og dette er også min erfaring.

men, en søttitaller kan være god, bare vær sikker på at du ikke lar deg sjarmere i senk av scarsa, lytt også til lyden.

god jakt,

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Den jeg forelsket meg i var en '94 (såkalt 64' Reissue) så vi får se hvordan gammer'n måler opp mot denne. Har funnet en kar i england som virker som han har peil på eldre Gibboer, og han har også en 90-talls Hummingbird som jeg skal kikke på... skal over om noen uker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Er ingen "hard" spiller - foretrekker lettere fingerspill og melodier...

Jag har prøvd en (hel) del forskjellige Gibson og Martin gitarer, og hvis jag hadde vart på jakt etter en gitar til 'lettere fingerspill og melodier' hadde jag sett etter en Martin OM / 000 eller noe ...

Men det er jo du som skall ha gitar, så min mening skall vel ikke ha noe å si ... :-)

Gibson Vs Martin er ett dødt løp her hos meg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en Gibson Songwriter Deluxe EC, og jeg synes det er en fantastisk gitar. Det jeg fikk høre når jeg skulle kjøpe gitar, var at man betaler litt for å ha gibson merket på hodet, så de gitarene ligger ofte på litt mer enn Martin gitarene, men de holder sin verdi mye bedre.

Min gitar var jeg ihvertfall utrolig heldig med, har utrolig god lyd, sitter veldig komfortabelt for meg så den er perfekt :) Og jeg prøvde ganske mange Martin gitarer, men ingen av dem falt i smak. J45 opplevde jeg hadde veldig forskjellig lyd fra hvilken gitar du prøvde, en J45 jeg prøvde i Norge hørtes bra ut, men når jeg skulle kjøpe den i USA hørtes den ikke så bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.