Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille sammen i f.eks D


Bassemann

Anbefalte innlegg

Hei,

Her om dagen spilte jeg sammen med noen venner og jeg spiller da bass. Jeg har spilt litt bass men andre, men da mest allrede innøvde sanger som jeg da kan fra før av. Men når vi skulle spille sammen spilte vi i "D" fikk jeg beskjed om, og gjorde dette. Men jeg ble bare spille i "d" hele tiden, alt annent jeg prøvde på ble bare feil og hørtes ikke bra ut. Jeg kan jo ikke spille en note hele tiden selv om vi spiller i "d"?

Noen tips til hva jeg kan øve på, og hva jeg kan spille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaristene skifter jo gjerne grep, og innen disse grepene er det flere toner. Disse kan det være greit å benytte for variasjon om man ikke har egen bassbesifring tilgjengelig. Få en av gitaristene til å si hvilke grep han/hun benytter til enhver tid, og bruk dette til bassgangen.

Tviler på at sangen går i ett grep hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er IKKE ment som en spøk eller fornærmelse, men det er greit å begynne med begynnelsen:

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=1592573118 - Greit sted å begynne, ihvertfall om man takler en engelsk bok.

Ellers kan dette være et greit sted å begynne dersom man jammer sammen i blues eller bluesinspirert rock:

http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-play-the-blues-scale-on-bass-guitar.html

Det fine med den skalaen er at ALLE (vel... nesten alle) gitarister kan den, og kan fortelle deg hvor på halsen den skal spilles til de ulike grepene.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabs er IKKE et skjellsord! ;)

Tingen er at tabulatur har sine begrensninger, som så mye rart her i livet. Blant annet er en stor begrensing at det kun gjelder for oss gitarister, en annen er at tabs ikke viser rytmer (gå-noter og løpenoter....). Noter er mer effektivt og gjelder alle instrumenter, men er vanskeligere (dog ikke så vanskelig som mange skal ha det til).

Musikk er som et språk. Man kan ikke lære "alt" på en gang, man må ta en ting om gangen, så baller det på seg etterhvert B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at tabs er bra. Er også enig i at musikk er som et språk, og som mange språk har det sine dialekter.

Når man skal spille sammen med andre er det likevel viktig at man forstår hverandre. Har man kun spilt etter tabs-"dialekten" kan det være vanskelig å forstå hva som menes når noen sier "pentatonbasert rock i D", som er basert på en dialekt som beskriver ting i skala og toneart.

Skal man spille med andre, så må man beherske den dialekten de andre bruker om musikk. Skjønner man ikke de andre må man spørre. Og alle som spiller sammen har jo interesse av at alle blir bedre, så de fleste vil nok hjelpe. Det man ikke må gjøre hvis man vil lære er å late som man skjønner noe dersom man ikke gjør det.

Så mitt råd er: Snakk med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette har du garantert hørt før, men jeg sier det nå, ettersom jeg har gått i fella selv.

Start tidlig med å utvikle gehøret. Når du hører på en låt du vil lære deg, før du gir opp og går til ultimate-guitar.com, så prøv en 2-5 ganger til å fiks bassgangen med bare ørene. Det kan virke tungvint, men det du vil tjene på det senere er så utrolig mye mer enn det du vil tjene på å bruke tabs.

Da jeg hadde spilt i 2 år, møtte jeg en annen gitarist som hadde spilt i 4 år. Jeg var fast bestemt på å bruke tabs for å få "det rette", og å utvikle teknikken slik at jeg kunne bruke den når musikaliteten kom på plass. Det han gjorde, var å ta ting på øret, og heller sette litt lavere mål rent teknisk.

Resultatet?

Jeg spiller noe raskere enn han, men han låter rett og slett proff. Det meste han spiller høres delikat og velvalgt ut, og han mener hver eneste tone. Det ga han innpass på konservatoriet i Tromsø på første søknad. Jeg må nå bruke mye, mye mer tid på å finne musikalitet og tekstur i min egen spilling enn jeg hadde trengt om jeg hadde fokusert mer på gehør og musikalitet til å begynne med. :)

om det ikke ga klarhet: Dette svaret kan du tolke som en "tabs er siste utvei"-respons. :) Jeg vil prøve å bruke de bare dersom jeg ikke klarer å plukke ett riff / en intrikat akkord. Du kan gjerne bruke det også til å få et lite bilde av hva som foregår, for så å improvisere rundt det selv.

Endret av Esa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.