Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemme studio til ca 25000 - 30000?


eppe

Anbefalte innlegg

Hei !

Gutt på 19år som har spilt piano i 5år og har planer om å handle inn et hjemmestudio til ca 25-30000kr. Tips til hva jeg trenger eller hva jeg burde kjøpe?

Jeg har fra tidligere en kraftig iMac, og en kraftig hp laptop + ett casio digitalpiano med midi usb funksjon, + et m-audio midi keyboard.

Jeg har fl studio 9 og cubase 5 på laptopen.

HJELP HJELP HJELP?

Takk på forrrrhånd :)

Endret av eppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør du nok pøse på med litt mer info. Du har et veldig romslig budsjett, og det er fint. Først bør du starte opp med å kjøpe deg lovlige versjoner av programvaren. Det blir et mer stabilt og enklere miljø å jobbe med da, sånne pirater bruker en del grisete triks for å få ting til å virke, som et eksempel bryr de seg fint lite om windows sikkerhet og hva de forskjellige kontoene på en maskin skal få lov til. Det hjelper ikke å ha 30k på konto, legge inn et priatprogram og så tømmer de som har sendt med trojaneren kontoen din.. Det er slutt på den tiden da folk lagde og ga ut "gratis", eller også kalt "Extended demo"- programmer for moro skyld.

Nå er det sagt. Da bør du fortelle en god del mer om hva du har tenkt å spille inn. Skal du for eksempel spille inn trommer? Hvor mange instrumenter samtidig? og så videre.

Det du bør bruke penger på, er et par store og gode skjermer. Det er ikke noe som krever så mye "real estate" i form av skjermflate som et DAW.

Jeg her helt sikker på at du kommer i mål med en god løsning for veldig mye mindre enn de pengene du sier du skal bruke, da det virker som om du er litt fersk. Hvis du har ti tusen til rådighet, kommer du veldig langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal se hva jeg får til :-) Jeg er dårlig på å gi fra meg info... da jeg er så fersk i dette.

Det meste går i pop. Planen er å ha fra 1-5 instrumenter tilkoplet samtidig. Bl.a et midikeyboard, digitalpiano, 2 kasse gitarer og 2 stk mic.

Jeg skal også gå på fagskole fra med høsten. Lyd & musikkproduksjon 1 og 2.

Hva slags info trenger du?

Om du spørr. skal jeg svare i det jeg kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være kip, men synes du ikke 20-30.000 er litt mye penger å bruke, med tanke på at dette er liksom ditt første hjemmestudio? Siden du er pianist trenger du virkelig ikke bruke mye penger. Sats på å kjøpe inn god software (tenker da på ulike VST-instrumenter, mange gode her, EZ Drummer, for å nevne et utrolig bra trommeprogram) og et lite lydkort som har... Ja... La oss si to jack-innganger og to XLR-innganger. Deretter kan du bevege deg videre til en kondensatormikrofon for å ta opp akustiske instrumenter. Det er hvertfall mitt tips. Ikke sløs penger på unødvendig dill-dall. Lykke til, og gled deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK- 1-5 instrumenter, hvor av noe blir tatt opp som MIDI- signaler. Da trenger du i utgangspunktet et lydkort med fire kanaler, da med mic- preamper og fantommating, et par kurante mikrofoner, gjerne stormembran, og så er det stas med lydskjermer og popfilter på disse- Da klarer du deg glatt med la oss si fem tusen. Slå hardere på tromma, og vi kan doble. Da er det i hvertfall nok.

Men for å ta opp det du beskriver, og med det kunnskapsnivået du legger opp til, blir det ikke nødvendig å bruke 30 k for å få noe du kan bruke flere år på å lære deg. Bruk 10, det er mer enn nok, spar resten av pengene på en høyrentekonto og bruk de når du har blitt flink. :)

Mesteparten av det du trenger å investere i for å få til brukbare opptak, kan du ikke kjøpe. Det må du lære selv, altså kunnskap.

Sammenlign litt med en gitar- man blir ikke automatisk flink hvis man som nybegynner kjøper en gitar til 30 000. Man får jo en veldig god gitar, men det hjelper fint lite, da en gitar til 5000 er mer enn god nok for en nybegynner. Og for de fleste andre også, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så lang! Ett steg videre ;)

Har dere noen forslag til programmer?

Logic 9? cubase?

Smak og behag laugh.gif

Selv foretrekker jeg Logic, men har brukt både Cubase og ProTools tidligere.

Du bør kanskje tenke litt på bruksområde her også. Skal det kjøres både på pc og mac?

Dessuten kan det godt hende at du klarer deg med en "light-utgave" av programmene, men da bør du undersøke litt selv rundt forskjellene mellom versjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg ett enkelt lydkort, noen microfoner, VST pluggins (Spectrasonics Omnisphere, EZdrummer f.eks.) og programmer med lisens!

Alt dette burde man få for 10-13.000..

Kjøper du deg så mye utstyr uten å ha holdt på med dette før kommer du til å fly på veggen fordi det er ikke lett å få alle programmene til å svare til hverandre etter hverandre :)

Bruk heller resten av pengene på en god studio pc, stor skjerm/store skjermer og noen ordentlige studio monitorere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.