Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Attenuator til bruk på loop.


hkurt

Anbefalte innlegg

Har sett litt i det siste på attenuatorer, som vel egentlig er noen store, svære og ikke minst dyre greier.

Så la jeg merke til en 'attenuator' som vel på en måte egentlig bare er en volumgreie.

Nå har jeg veldig lite greie på dette så er vel ikke noen vits for meg å bare skrive rundt grøten.

Så her er greia: http://cgi.ebay.com/METAL-ATTENUATOR-BOGNER-ORANGE-CARVIN-LANEY-AMP-/200559952264?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eb24e0188

Så er det noe å teste eller bare bortkasta penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bortkasta penger, det der er bare en volumpedal i boks og har absolutt ingen annen virkning. Det som står i beskrivelsen er stort sett bare sprøyt.

En attenuator/dempeledd skal plasseres mellom forsterker og høyttaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du en FX-loop så vil det der fungere helt greit det.

Du mister mye av knisten fra rørene i slutt trinnet, men mesteparten av lyden dannes av pre-amp rørene...

Det er rett og slett det en volumpedal i "knott format". Det finnes de som legger en volumpedal i effektsløyfen og det er akkurat det som gjøres med den.

Du minsker bare signalet inn til slutt trinnet på forsterkeren. Jeg har selv prøvd det og det fungerte fint, men som sagt... litt av gnisten forsvant dersom jeg skrudde volumet godt ned... regner med det er fordi rørene i slutt trinnet fikk litt lite å si.

Vil du prøve for å se om du er fornøyd så ville jeg kanskje heller ha lagt noen kroner i en brukt volumpedal... Den kan i det minste brukes til noe annet dersom du ikke er fornøyd :)

Men det er ikke en attenuator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du en FX-loop så vil det der fungere helt greit det.

Du mister mye av knisten fra rørene i slutt trinnet, men mesteparten av lyden dannes av pre-amp rørene...

Det er rett og slett det en volumpedal i "knott format". Det finnes de som legger en volumpedal i effektsløyfen og det er akkurat det som gjøres med den.

Du minsker bare signalet inn til slutt trinnet på forsterkeren. Jeg har selv prøvd det og det fungerte fint, men som sagt... litt av gnisten forsvant dersom jeg skrudde volumet godt ned... regner med det er fordi rørene i slutt trinnet fikk litt lite å si.

Vil du prøve for å se om du er fornøyd så ville jeg kanskje heller ha lagt noen kroner i en brukt volumpedal... Den kan i det minste brukes til noe annet dersom du ikke er fornøyd :)

Men det er ikke en attenuator

Så da forsvinner vel egentlig noe av vitsen, siden man bruker en attenuator for å kunne få mest mulig godlyd ut av rørene.

Om jeg forstår dette rett...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme som en volum pedal men på forsterkere uten to master volum kontroller, men med fx loop som du kan skru av/på med footswitch, vil den her gi deg mulighet til å skifte mellom to volumer. Det er utrolig mange som spør etter nettopp den funksjonen for å skru volum opp på soloer osv. uten at jeg helt skjønner hvorfor, ha ha.

Men det er synd med beskrivelsen for attenuator er generelt noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.