Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til oppmikking av forsterker


sverrejk

Anbefalte innlegg

Om du bare skal ha for lek og eksperimentering på rommet så kan du kjøpe en Behringer-mic til et par hundrelapper og et stativ. Avstand fra forsterkeren og vinkel på elementet er jo da ting du kan ekperimentere med for å finne ut hva du foretrekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hvertfall bra nok. Bransjestandard er Shure SM57 (som er helt lik Shure SM58), og dette forumet klarte ikke å høre forskjell på en Behringermic til 200kr og en SM58 i en blindtest, så den er absolutt god nok for hjemmebruk, og frem til du blir så dreven at du klarer å få det beste ut av de beste mikrofonene. Den største ulempen med Behringer er at mikrofonene lettere gir feedback, og dermed ikke egner seg så godt live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en shure sm 57, den koster ca 800-900 kr og er perfekt til forsterker og skarptromme. Jeg bruker 2 stk shure sm 57 når jeg mikker opp min forsterker. En rett mot høytaleren noen cm til side av senter, den andre 45 grader mot høytaleren så nær den første mikrofonen som mulig. Avstand er 1-2 cm vekk fra forsterkeren.

Når jeg har stilt inn mikrofonene sender jeg pink noise fra cubase til forsterkeren.

Tar på headset og hører på mikrofon 1 justerer så mikrofonen til der hvor lyden er kraftigst, her er det snakk om millimeter. Så gjør eg det samme med mikrofon 2. Du skal nå ha et signal uten fasefel.

Pink noise er et signal som inneholder alle frekvenser mellom 20 hz - 20 khz.

En ting til, gitarforsterkeren må låte så bra som mulig før du begynner å mikke den opp.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan på det varmeste anbefale ampclamp (www.ampclamp.com) og en Audio Technica AE3000. Jeg fant ikke lyden jeg ville med en SM57 (ja godt mulig det er meg det er noe galt med!), og føler at AT'en tar opp mer av lyden deriblandt lyden fra kabinett; ikke bare fra høyttaleren. Ampclampen gjør at jeg får samme plassering hver gang, noe som er et stort pluss for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett mikk må man nok forske litt på plassering ifht.høyttaler-elementet. Live bruker jeg SM 57 plassert litt "off axis". Dvs. litt utenfor senter av elementet, ca. der kon og papp er sveiset sammen. Aldri hatt noen klager fra lydemenn ifht. det, og de trenger ikke ratte noe særlig heller. Men så har det jo også litt med EQ setting på ampen å gjøre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.