Web Analytics
Jump to content

Ulyder

Ddffgg

Recommended Posts

Jeg har litt problemer med gitaren.

Når jeg spiller, så klarer jeg ikke å holde toner så lenge. Lyden går over i en slags dure lyd, og det ække akkurat no pent å høre på.

Hva kan dette komme av?

Og, gitaren blir ustemt med en gang! Kan det komme av at strengene ikke sitter festa ordentlig? Har en Epiphone Les Paul Standard.

Hvis du har vintage stemmeskruer (slike metallhus med gule "håndtak") har de ofte en tendens til å ikke holde stemmingen like bra som moderne greier. Allikevel, når du hiver på nye strenger, sørg for å få 2-3 runder med streng rundt peg'en på bass strengene og kanskje 4-5 på diskant strengene.

Hvis det durer forferdelig kan det hende det er fordi at forsterkeren (og gitaren) er dårlig jordet. Sjekk at forsterkeren er plugget i et vegguttak med jord. Mikrofonene på gitaren skal være loddet til noe jordgreier, somoftest volumpot e.l., du kan få en proff til å sjekke/fikse dette. Hvis det er mer som en feedback/kjiplyd som kommer, kan det være dårlig voksing av pickupene. Da funker det fint med et pickupskift.

Og et lite tips: skaff deg en peg-winder ;) går 10x fortere å skifte strenger

Sjekk at forsterkeren er plugget i et vegguttak med jord.

Forsterkern går inn i en transformator, og den går inn i veggen..har ingen anelse om støpselet i veggen er jordet eller ikke. Åssen sjekker jeg det?

For en stund tilbake fikk jeg små støt fra strengene når strengene var løse.

Og når jeg har gitaren nærme en pc-skjerm eller tv, så durer det veldig fra forsterkern. Det har vel noe med gitaren å gjøre.

Doh...

Ampen oscillerer, akkurat samme probleme med Soldano GTO'en jeg hadde en liten stund. Hvis det kom i nyere tid vil jeg tro at noe har enten brent seg eller drevet langt nok uttafor sin opprinnelige verdi. Så til en amptech..

BTW: Hva slags amp er det?

Alt har noe med gitaren å gjøre tror jeg. Jeg tror det er pickupene som lager skurrelyden. Men den kan gjøres bedre ved å jorde kontakten. Ta ut kontakten fra støpselet. Sjekk om det er noen brune metallbiter i støpselet. I så fall er den sannsynligvis jordet. Hvis ikke den er det burde du gjøre det.

Jeg hadde samme problemet da jeg hadde Epiphone Goth Explorer, men etter jeg fikk ibanez RG550 har jeg ikke hatt problemet lenger.

Ok, så hva bør jeg gjøre? :roll:

Har fått høre at det er forsterkern og gitaren.

Kan jo ta med gitaren ned for å få sjekka den først ettersom den er lettest å flytte på :P

Om det ikke er gitaren så er det ganske klart at det er noe med forsterkern?

Hva med pedalen da? Har en Vox TonelabSE. Det er et slikt rør i den. Kan det ha noe med det å gjøre?

1. Prøv uten "pedalen". Fortsatt problem ?

2. Slå av all elektronikk inkl. lysrør i rommet, + plugg ut løse trafoer, fortsatt problem?

3. Hvis forsterkeren har plugg med jording, skal den jordes. Fortsatt problem ?

4. Prøv utstyret i et annet rom (jordet), fortsatt problem ?

5. Prøv gitaren på annen(s) forsterker, fortsatt problem ?

6. Prøv annen(s) gitar på din forsterker, hvis fortsatt problem, kast all dritten og kjøp deg fluebindeutstyr

Hvis den forsvinner når du slår ann strengene, og kommer frem og nermest dreper tonen etterhvert. Oscillerer ampen din. Da er det bare en ting å gjøre, nemlig få den til en tech og få satt den opp skikkelig...

Tror nesten det må være noe med pedalen og gitaren.

For når jeg prøver å holde en tone, forsvinnern ganske fort. Og da kommer det en durelyd. Men av en eller annen merkelig grunn så slutter den durelyden hvis jeg tar på noen metall-deler :? (Bridgen, selve pedalen, der strengene er festet på hodet osv...)

Jeg testa med bare forsterkern ista..og da var det borte.