Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge eksternt kabinett til Blackstar HT-1R?


Anbefalte innlegg

Jeg leker med tanken på å bygge et high sensitivity kabinett til min Blackstar HT-1R. Det er nok kraft til hjemmebruk på overdrive og crunch, men clean synes jeg nok er littegranne svakt, og jeg kunne tenkt meg litt mer lyd her.

Tanken er å bygge et 1x12" 8 ohm extension-kabinett med et element med høy følsomhet. Her funnet ut at Eminence "the wizard" har en følsomhet på 103dB/1W/1m, noe som skal være omtrent 5dB høyere enn det interne elementet i Blackstar HT-1R.

Hva tror dere? Noe å satse på? Tips til hvor man kan få tak i et slikt element? Noen som vet om det allerede finnes 1x12" kabinett basert på dette elementet?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen flere tanker her.

Jeg spiller mye hjemme i et godt dempet rom som jeg også bruker som en liten hjemmekino. For å ha litt fleksibilitet i plassering, ønsker jeg at kabinettet skal kunne plasseres på to måter:

Den ene veien skal det spille rett fram (fronten 90 grader ift gulvet), og den andre veien vinklet en del (45 grader-ish), omtrent som en scenemonitor, slik at diskanten ikke "går i beina på meg" når jeg spiller, men at direkte lyd av elementet vinkles oppover.

Noen som vet om et slikt kabinett uten element er å få kjøpt til en fornuftig penge?

Noen som vet hvor man får kjøpt Eminence 12" the Wizard 8ohm billigst mulig?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere tanker her.

Jeg spiller mye hjemme i et godt dempet rom som jeg også bruker som en liten hjemmekino. For å ha litt fleksibilitet i plassering, ønsker jeg at kabinettet skal kunne plasseres på to måter:

Den ene veien skal det spille rett fram (fronten 90 grader ift gulvet), og den andre veien vinklet en del (45 grader-ish), omtrent som en scenemonitor, slik at diskanten ikke "går i beina på meg" når jeg spiller, men at direkte lyd av elementet vinkles oppover.

Noen som vet om et slikt kabinett uten element er å få kjøpt til en fornuftig penge?

Hva med noe slik?

482_p28724.jpg

Tilt-back legs, eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah... Det er jo en mulighet, men jeg synes ikke den var så fin med blankt, skarpt stål mot teppet/"parketten". Men det finnes likevel sikkert penere måter å løse det på, så basisidéen er god nok, den.

Så hva med tomme kabinetter for å sette inn ett 12"-element, da, uansett form (helst litt kompakt)? Noen som vet om slike å få kjøpt til en billig penge? Tilt-modifikasjonen kan jeg nok gjøre selv, uansett hvordan den blir. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Jeg så en gang i tiden i en reportasje fra NAMM om en fyr som lagde et slags stativ som han satte forsterkeren oppi. Den ble da bikket tilbake.

I tillegg dekket anordningen hele baksiden av forsterkeren, og ledet lyden som kom ut bak på comboen til en slags refleksport som da kom ut under forsterkeren. Jeg synes det var en snedig idè.

Jeg fant nettsiden hans en gang i tiden, men det virket ikke som om firmaet hadde tatt helt av, for å si det slik. Den blir jo ganske stor, og det er kanskje et transportproblem med i bildet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hmmmph... Jeg har vel kommet til at Palmer-kabinettet er litt for bredt for min bruk. Dersom jeg skal ha noe for mitt nåværende (lille) øvingsrom, så må det nok bli noe egenkonstruert.

Jeg har jo lenge sett på Eminence 12" the Wizard. Satt meg ned og lyttet til noen lydklipp på Eminence-siden, og det slo meg at det kanskje var andre elementer som kunne gjøre en like bra jobb. "The Wizard ble plukket ut på grunn av den veldig høye følsomheten på 103dB, men når jeg tok med alle elementer med mer følsomhet enn 101dB, så ble det noen flere kandidater, og noen av dem er betydelig rimeligere også.

Likte lyden av lydklippet for Eminence Legend GB128. Noen som har erfaring med ulike Eminence-elementer og kan si noe om dette?

Følsomhet på 101,4dB burde jo tilsi at det ikke henger mye etter "the Wizard". Dessuten er det et vesentlig rimeligere element, så da havner et DIY-prosjekt på en hyggelig pris.

Er det forresten noen som har erfaring med å bygge kabinett av hobbyplater i furu? Finish kommer jo uansett etterpå, men fungerer det lydmessig til gitar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.