Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ødelagt delay-boksen?


Erling

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Flott at Neros har fått fiksa dette, men jeg begriper ikke designet på disse kontaktene. Er det så vanskelig å bli enige om en standard her, slik at det er umulig å stappe inn et AC adapter inn i en enhet som går på DC? Jeg klarte en gang å herpe en ekstern harddisk fordi jeg ga den 20V istedenfor 12V, hvor adapterne og pluggene var så å si identiske. Festlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at Neros har fått fiksa dette, men jeg begriper ikke designet på disse kontaktene. Er det så vanskelig å bli enige om en standard her, slik at det er umulig å stappe inn et AC adapter inn i en enhet som går på DC? Jeg klarte en gang å herpe en ekstern harddisk fordi jeg ga den 20V istedenfor 12V, hvor adapterne og pluggene var så å si identiske. Festlig.

Er så enig, i det minste kunne man ha hatt en standard på polarisajon av disse kontaktene. Å ta høyde for spennig blir nok verre, men AC/DC/polarisasjon kunne vært løst med en diode-likerette bru rett innen for strøm-inntaket på disse boksene som nesten ikke trekker strøm. Da blir det et fett hva man stapper inn, så lenge spenningen er innenfor et gitt område.. Men bevares, mye bedre å spare inn 1,- pr. apparat og så vet man jo at folk gjør feil og man får solgt en boks mer.. <_< (eller at slike som meg får noe å fylle fritiden med :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at Neros har fått fiksa dette, men jeg begriper ikke designet på disse kontaktene. Er det så vanskelig å bli enige om en standard her, slik at det er umulig å stappe inn et AC adapter inn i en enhet som går på DC? Jeg klarte en gang å herpe en ekstern harddisk fordi jeg ga den 20V istedenfor 12V, hvor adapterne og pluggene var så å si identiske. Festlig.

Det er ikke såå enkelt som det høres ut.

Det er så store forskjeller på en DC og en AC-krets, at det er skummelt.. En enkel komponent som kondis oppfører seg plutselig som en helt ny komponent når den får vekselspenning.

Og produsentene har helt sikkert sine grunner til at en POD går på vekselstrøm mens en TS går på DC :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke såå enkelt som det høres ut.

Det er så store forskjeller på en DC og en AC-krets, at det er skummelt.. En enkel komponent som kondis oppfører seg plutselig som en helt ny komponent når den får vekselspenning.

Og produsentene har helt sikkert sine grunner til at en POD går på vekselstrøm mens en TS går på DC :)

En likeretter-bro funker. Uansett om du kobler +/- feil, eller bruker AC så kommer det riktig ut av likretteren. Må ta høyde for påtrykt spenning og strømtrekk, og dimensjonere deretter.

Uten likeretter`n har du helt rett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall at vi har noen på forumet så tar oppdrag som dette :)

Har hatt dette som fulltidsgesjeft i en 5 års periode tidligere, og mange ganger lekt med tanken om å gjøre dette igjen. Men det krever tilgang på langt mer service enn hva jeg føler er mulig å "karre" til seg pr. i dag i Norge. Så enn så lenge så gjør jeg dette på "hobby" basis, og tilpasser det etter hva jeg har mulighet til på min fritid. Sommerhalvåret (April - Sept) har jeg relativt god tid, så det er bare å ta kontakt.

Tar generelt kun betalt for deler+ transport for småtjafs jobber som dette (OG jeg sier nei om jeg ikke har tid)

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En likeretter-bro funker. Uansett om du kobler +/- feil, eller bruker AC så kommer det riktig ut av likretteren. Må ta høyde for påtrykt spenning og strømtrekk, og dimensjonere deretter.

Uten likeretter`n har du helt rett :-)

En av mange gode grunner til å ikke ha en likeretterbro i hver gitarpedal er at de vanligvis har en Vf på ca 1,1-1,4V, noe som reduserer kretsens arbeidsområde, særlig hvis den er tenkt brukt med batterier. Selv i en typisk digitalkrets som kjører på 3,3-5V bruker man hele Vcc på den analoge audiokretsen for å utnytte det som er av headroom.

For å omgå problemet kan man for eksempel bootstrappe opampene (komplisert) eller bruke en boost-konverter (dyrt, følsomt, og kan støye på audiokretsen eller interferere med klokkesignaler). Eller så kan man gi blaffen og la han ene av ti tusen som kjører AC inn på effekten sitte der med skjegget i postkassen. :P

Når det er sagt så fins det naturligvis bedre og dårligere løsninger for polaritetsbeskyttelse. Hvis jeg skal velge en favoritt må det bli den EHX bruker på enkelte digitaleffekter, med en 10Ω motstand i serie, og likeretterdiode i parallel med kretsen. Da vil motstanden (og kanskje strømforsyningen) ta kveld, mens effekten forøvrig overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.