Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

støy, kabler elektronikk osv.


Anbefalte innlegg

har en les paul kopi gitar som støyer noe sinnsvakt, mer enn ibanezen min med singlecoil. har tatt ut alt av elektronikk for å feilsøke, og har kommet fram til at det er kablene i gitaren som er problemet. pickupene på denne er gibson 500t og 498r, og kablene på disse er ganske godt skjermet ser det ut som. når jeg koblet den ene pickupen direkte gjennom bryteren, så var støyen like ille, men når jeg koblet pickupen direkte på jackutgangen så var den støyfri.

så mitt spørsmål er; er kablene så viktige når det kommer til støy? og hva slags kabel bør jeg evt kjøpe (og hvor får jeg kjøpt?) for å unngå dette støy-problemet? evt andre forslag? takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kablene kan være like viktig som andre ting når det kommer til støy. Noen tips til å fjærne støy kan være å bytte ut ledninger til en tykkere type med bedre skjerming, kontrollere jording, skjerme gitaren og å bytte ut slitene deler. Hvis jeg ikke leste helt feil hørtes det ut som pickupswitchen kunne være en del av problemet ditt.

Tror dette er en god en, men kan ikke si ting helt sikkert. Ut ifra hvordan den er bygget opp, så skal den være veldig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også viktig at jordinga er bra. På LP-gitarer kommer det en "streng" fra tailpiecen som skal jordes i det øverste pot'et Videre skal det være være jordingskabel mellom hvert potmeter. Husk t alle punktene må h god kontkt med undersiden av potmetrene. Er det brudd eller dårlig kontakt noen steder, vil det bli støy. Nå høres det ut som om du har veldig mye støy, så det er ikke sikkert det er det som er problemet, men det kan uansett være lurt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å ha sett på diverse koblingsskjema på nettet, så kan jeg se at denne gitaren er koblet på en annen måte enn det en gibson er. ledningene inni gitaren er ikke skjermet, de er av typen "lampeledning", altså samme type ledning som man bruker til strøm. får se om jeg gjør et forsøk på å koble etter et gibsonskjema, og om det ordner seg da. tror ikke bryteren er problemet i grunn, for støy blir det bare jeg har en 10cm ledningsstump fra pickup til outputjack(koblet utenom resten av elektronikken). spørsmålet blir i grunn om det er mulig å få vekk støyen når ledningene er av samme type som strømførende ledninger i en bil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å ha sett på diverse koblingsskjema på nettet, så kan jeg se at denne gitaren er koblet på en annen måte enn det en gibson er. ledningene inni gitaren er ikke skjermet, de er av typen "lampeledning", altså samme type ledning som man bruker til strøm. får se om jeg gjør et forsøk på å koble etter et gibsonskjema, og om det ordner seg da. tror ikke bryteren er problemet i grunn, for støy blir det bare jeg har en 10cm ledningsstump fra pickup til outputjack(koblet utenom resten av elektronikken). spørsmålet blir i grunn om det er mulig å få vekk støyen når ledningene er av samme type som strømførende ledninger i en bil. :)

Om du først skal koble om - så skift ut til skjermede ledninger i samme slengen! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.