Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte potmeter på forsterkertopp


Anbefalte innlegg

Hei.

Spørs om eg poste rette plassen,men prøve meg her fremfor "forsterkere".

Vurderer en topp som har hatt seg ett uhell i form av at 3 pots er knekt, da snakker vi om "pinnene" som kommer ut av ampen.

Ampen fungerer helt fint å man kan skru på stykkene som er igjen, men det er nok ikkje optimalt med tanke på å tune lyden.

Spørsmålene er da:

-Er det mye jobb å bytte disse?(har aldri hatt en amp åpnet)

-Trenger man noe mer enn basic kunnskap, som i om dette er noe vrient?

-Hvor får man tak i rette pots å ellers hva må man ta i betraktning med tanke på å skaffe nye?

Takker for evt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke forsterkeren, men det avhenger helt av om potmeterene er loddet på printkortet, eller om det er ledninger mellom. Er det snakk om frittstående potmetre, altså ledning, er det en enkel sak, og du kan bruke nær sagt hva som helst av potmetre. Er det printmonterte, er det en annen sak.

Et bilde fra innsiden hadde hjulpet med å avgjøre dette, eller at noen som kjenner denne typen poster med erfaring.

Det er selvsagt mulig å jukse til med loddeører i printen og uoriginale pots hvis det fysisk er plass, men som sagt, man må enten se, eller kjenne forsterkeren i detalj.

Hvis det er snakk om printpotmetre, og de har fått seg en skikkelig karamell, kan det tenkes at printet er skadet også. Da er det ikke så sikkert at det er mulig å reparere, eller at det blir dyrt, og så videre. Umulig å si. Vær forsiktig, det er ikke sikkert det er "bare en liten detalj".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg er rett skjema for Blackmore ampen. Kanskje noen her kan lese seg frem til rett type pot'er?

Link til skjema

Forresten mange skjema til kurante amper på den siden, direkte link her

Litt vanskelig å lese hvilken potmeter type man trenger ut ifra koblingsskjema, men finner jo verdiene da. Du kan jo prøve å sende en mail til musikding.de kan hende Klaus veit hva som trengs?

http://www.musikding.de/index.php/cat/c50_Potentiometers.html

Endret av SuperamunD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil er de montert på printkortet.

Du husker ikke veldig feil.. Men det ser ut om en grei jobb å bytte disse pot`ene, men du skal være vandt til å betjene en loddebolt. Det ser ut som dobbelsidig print, og bruker du feil teknikk er det lett å ødelegge loddepunktene..

Lodd ut de defekte, sjekk ohm-verdi og om de er linjære/logaritmiske.. Sikkert ikke noe problem å finne nye..

PS: Bor du i nærheten av meg, så gjør jeg gjerne jobben for deg.

post-4617-0-67510700-1298029982_thumb.jp

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor nok langt i nord, så det blir vanskelig å få hjelp hos deg, men takker for tilbudet...

Tror det blir ett litt for tvilsomt opplegg den ampen.

Det kommer ann på hvor god deal du kan gjøre.. Dette er ikke noen stor jobb, kortet med pot`ene er svært servicevennlig plassert så en lokal helt med litt erfaring med loddebolten fikser dette lett.. eve skru ut kortet selv og send det i posten..

Jeg hadde ikke latt dette være noen showstopper i en deal, men hadde brukt det for hva det er verdt for å prute pris :)

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da ser det ut til at Draugen blir en happy camper..

Å bytte pot på denne ampen er noe av det mest trivielle jobben jeg har gjort på lenge. Enkelt å komme til, og det var ikke dobbelsidig print så loddejobben var en enkel sak.. ( i skarp kontrast til en Marshall 6101 combo jeg nettop er ferdig med å restaurere, fy satan for en lite service vennlig amp :angry: )

Må berømme importør (Morgan Instruments) for svært rask levering av deler..

Gleder meg til å ta ampen hjem i kveld for test.. Er spent på lydbildet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å , jeg har det egentlig latterlig travelt, men klarer å klemme inn litt tid til mekking. Burde vel strengt talt brukt tiden på å spille gitar, men inser at jeg nok er langt flinkere til å mekke på utstyret enn å spille på det :-) musikk/gitar er en hobby med mange fasetter og tilnærming, noen vil bare spille mens andre ( som meg) er fasinert av utstyret og instrumentet. Jeg spiller for å ha utstyr, andre har utstyr for å spille ;-)

Og en liten bonus med denne type "veledighetsarbeid" er at man får mulighet til å teste mye bra utstyr..

F.eks var det veldig artig å teste Draugens Blackmore opp mot min over-modda Bugera 6262..

En høyaktet tysk amp VS en "drit"-amp fra kina.. :) And the winner is.....? Smak og behag, de er faktisk vedlig like i lydbilde, med unntak at 6262`n har latterlig menger med gain..

post-4617-0-32655000-1299692147_thumb.jp

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.