Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygger høyttaler-kabinetter


Anbefalte innlegg

Etter inspirasjon fra en kamerat har jeg skaffet meg 2 stk 16 ohms Celestion Vintage 30 elementer. Med hobbyplater fra Biltema har jeg skrudd og limt sammen to grove kasser. Størrelsen på hvert av de er lik et halvt Marshall 1936 2x12 kabinett.

Satte inn elementene og koblet de til Mesaen, og jammen ble det helt ok lyd! Merkelig nok mistenkelig likt 1936 Vintage kabinettet mitt....

Men det er mye igjen å gjøre, først må det sparkles og pusses litt, så skal de selvfølgelig få tolex og grilltrekk, og ordentlige kontakter, og beslag og håndtak og bein.. Det får komme etterhvert..

Har forresten prøvd de med åpen rygg, halvlukket og helt lukket, og alt låter forsåvidt bra, men jeg liker de best helt lukket.

post-3965-0-57215000-1297885367_thumb.jp

post-3965-0-95445200-1297885373_thumb.jp

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått gjort litt til...

Limt på tolex, brukte spray kontakt-lim.

Håndtak på plass på toppen, og bakplater med kontakter på er satt inn.

To kontakter i parallell, så det blir 16 ohm med et kabinett og 8 ohm når de er parallellkoblet.

Det var forresten ikke så lett å stå ute i kulda og mørket for å skjære ut hullet til kontaktplaten...

Elementene er skrudd inn igjen, og de er prøvespillt, bra lyd!

Har bare satt kraftige møbelknotter under, mangler skikkelige bein. Mangler også hjørnebeslag, de må på for å skjule bretten i hjørnene..

Og grilltrekket mangler, men ramma er der.. Regner med at fronten blir ferdig i morgen.

Et bilde sammen med Kellyen for å gi et inntrykk av størrelsen på disse kassene.

post-3965-0-19154300-1298578009_thumb.jp

post-3965-0-45001100-1298578015_thumb.jp

post-3965-0-49177800-1298578023_thumb.jp

post-3965-0-26639100-1298578030_thumb.jp

post-3965-0-75028200-1298578037_thumb.jp

post-3965-0-07212800-1298578158_thumb.jp

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje interessant for noen å se regnestykket på hva dette koster??

Konklusjonen først: Ikke gjør dette for å spare penger!!

Prisene under her inkluderer frakt..

2 stk brukte V30 elementer: 1500 kr

Hobbyplater fra Biltema: 700 kr

Tolex, grilltrekk, håndtak, bein, pluggplate, plugger, hjørnebeslag: 1300 kr

+ lim og skruer og litt lakk..

Altså ca. 3500 kr for to ferdige kabinett, 1750 pr stk...

Billigere enn et nytt Marshall 1936V, men man får mye fint på bruktmarkedet for denne prisen..

Også veide jeg dem nå... 12 kilo pr. stk!

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så bra ut til slutt da :) Men trur jeg hadde gått for noe annet enn tolex, hvis jeg skulle lagd det selv :P

Vurderer å bygge meg kabinett selv, og er interessert i hvilke muligheter som finnes. Hva ville du valgt istedenfor tolex?

Noen ganger finnes ikke det kabinettet man ønsker å få kjøpt. Jeg har f.eks. lyst på et 1x12 kabinett jeg kan plassere på to måter, en måte der frontplaten er 90 grader i forhold til gulvet (det vanligste), og en måte der frontplaten med elementet er vinklet oppover, mer som en scenemonitor. Det er i slike tilfeller der man trenger noe skreddersydd at DIY er det rette valget. Og så gir det en god følelse å ha laget noe selv. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Tøft!

Å bygge kabinett lønner seg bare dersom man får gode priser på høyttalerene.. HAr sett V30 til rundt 500kr brukt før..

Men det er så mye bra kabinetter til gode priser nå for tiden, at det er likegreit å kjøpe seg et ferdig ett.. :P

MEN.. Ingenting er kulere og mer morro enn hjemmesnekkret utstyr, så det er vel verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte jo Marshall 1936V kabinettet mitt da disse var ferdigbygd, og har ikke angret et sekund. Det er så og si identisk lyd med begge disse!

Plusset er at jeg kan dra med meg bare det ene her hvis jeg vil, og det låter fremdeles bra.

Men billig å bygge selv?? Å neida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig et 2x12 kab som en forumitt her har bygget selv, for et par lapper. Dvs. at jeg betalte omtrent det et par nye elementer koster. Nå vet jeg ikke hva han betalte for materialene til kassa, men innregnet tid han brukte på å bygge det osv. tror jeg vi trygt kan si at det ikke var lønnsomt i den forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.