Web Analytics
Jump to content

New Gear Day


sarge
 Share

Recommended Posts

Endelig. Jeg har gått og lurt lenge på å kjøpe denne. Det har vært mange kandidater blant små, rørbaserte amper, men alle andre har hatt en eller annen egenskap jeg ikke liker. I dag svingte jeg innom Myhrbraaten på vei til Oslo S, prøvespilte litt i ca 10min for å bekrefte at lyden var som jeg hadde hørt på nettet, og så tok jeg den bokstavelig talt under armen og ruslet til toget.

Blackstar HT-1R er helt riktig for meg. (Joda, den kunne hatt mer kraft på clean, men uansett låter den veldig "riktig" for meg i alle modi, og det er det viktigste).

Her er et bilde fra nettet:

HT1R.jpg

Så hvordan låter den? Vel, den låter som i youtube-testene! Helt herlig. Liten amp, stor lyd, spør du meg. smile.gif

Det er selvfølgelig blant annet denne testen jeg sikter til:

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Nå må jeg gå og legge meg... Det er litt trist, for jeg synes dette er skikkelig moro, og har nesten ikke klart å legge vekk gitaren siden barna var i seng.

Før har jeg jo spilt på 15W solid state amp med multieffekter som Pocket Pod og lignende koblet på, og det er jo mye spennende man kan få til på den måten. Likevel er det akkurat som om det er mer respons i Blackstar HT-1R. Ikke høyere, men akkurat som om forsterkeren er en del av instrumentet.

Jeg kommer sikkert til å oppdage mye mer etterhvert, selv med de begrensede mulighetene som ligger i de 4 skruknottene og overdrive-bryteren. En ting jeg virkelig liker er EQ-knotten som også kalles ISF, og som visstnok går fra "USA-lyd" til "UK-lyd". Sikkert ikke så fleksibel som en flerbånds EQ, men det er nesten umulig å skru seg helt på viddene her. Og likevel gir den knotten overraskende variasjonsmuligheter, spesielt koblet med valg av pickup på gitaren.

Det er klart at man med en slik liten sak med så få kontroller ikke kan finne samme sound som yndlingsgitaristen bestandig, men jeg tror de aller fleste lett kan finne flere innstillinger å trives med. Det skal for min del mye til for at jeg kvitter meg med denne. Da skal jeg bli så god at jeg spiller i band og har behov for noe større ut over hjemmebruken...

...eller kanskje bare et større kabinett med høy følsomhet.

Link to comment
Share on other sites

Grattis! Fet amp, hadde vært morsomt å høre litt mer om den når du får fiklet og lekt ordentlig med den!

Takk. Utrolig moro med nytt utstyr som svarer til forventningene.

Kommer sikkert til å skrive mer dersom jeg oppdager noe jeg opplever som nytt og spennende.

Link to comment
Share on other sites

Hørt igjennom youtubevideoen 2 ganger nå, og ble sabla imponert. Mange røramper på denne størrelsen har kun 1 volumknapp, og ikke noe mastervolum...så du har egentlig bare 1 lyd som forandrer seg ettersom hvor mye du drar på med volumknappen. Denne høres jo ut som en "voksen" amp med flere kanaler :D Hvis lyden er veldig lik som på den videoen, må jeg si at dette er noe av det bedre jeg har hørt i denne prisklassen.

Det var egentlig en veldig god demovideo også :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, godt å se noen som "prøvekjører" denne! Har selv tenkt masse på denne i det siste, og jeg har enda ikke bestemt meg...

Har dog brukt endel spenn på Apogee duet, ADAM A7X i det siste, og akustikktiltakt fra GIK står som nestemann på lista. Vi får se om jeg kan berettige et par tusen til når spzStudio er "ferdig". blush.gif

Link to comment
Share on other sites

Man må bare huske at 1 watt er 1 watt. Etter min mening spiller den absolutt høyt nok på overdrive/crunch. Clean fungerer bare opp til et visst nivå, så blir det fort crunch av det. Man kan ikke spille øredøvende høyt med denne, men til hjemmebruk og for studiobruk er dette en fin, liten amp.

Link to comment
Share on other sites

Med volum på maks, så begynner den å crunche med gain ca kl 12, og med 1W så spiller den ikke så veldig høyt da.

Jeg er litt fersk når det gjelder ulike effekter. Hva gjør en boost, og hvorfor skulle den høres så kul ut?

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

En boost forsterker signalet ditt, noe som igjen gjør at preamprørene (røret i dette tilfellet?) kjøres hardere og vrenger mer. Jeg hadde en Orange Rocker 30 før, og jeg prøvde dette på cleankanalen. Det låt helt annerledes enn vrengkanalen i ampen :) I tillegg kan forskjellige typer boostpedaler farge lyden på forskjellige måter (cleanboost, fatboost, midboost, treble boost osv.), sånn at ampen vrenger annerledes. Mange bruker f.eks. en Tubescreamer foran ampen for tightere bunn, noe som oppnås ved at Tubescreameren kjører mer mellomtone inn i preampen.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har finforsket på dette, så virker det ganske interessant mhp farging av vreng hvordan denne EQ(ISF)-kontrollen fungerer. Man får sikkert uendelig med muligheter med ulike boostpedaler, men jeg for min del synes kombinasjonen av pickupvelger, tone på gitaren og ISF gir ganske mange morsomme muligheter. Vil nok tenke meg grundig om før jeg investerer i pedaler. For gigs blir det jo en annen sak, men med 1W er jo ikke dette en gig-amp, uansett... ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Siste aktive tråder

    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe en HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.