Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

New Gear Day


sarge

Anbefalte innlegg

Endelig. Jeg har gått og lurt lenge på å kjøpe denne. Det har vært mange kandidater blant små, rørbaserte amper, men alle andre har hatt en eller annen egenskap jeg ikke liker. I dag svingte jeg innom Myhrbraaten på vei til Oslo S, prøvespilte litt i ca 10min for å bekrefte at lyden var som jeg hadde hørt på nettet, og så tok jeg den bokstavelig talt under armen og ruslet til toget.

Blackstar HT-1R er helt riktig for meg. (Joda, den kunne hatt mer kraft på clean, men uansett låter den veldig "riktig" for meg i alle modi, og det er det viktigste).

Her er et bilde fra nettet:

HT1R.jpg

Så hvordan låter den? Vel, den låter som i youtube-testene! Helt herlig. Liten amp, stor lyd, spør du meg. smile.gif

Det er selvfølgelig blant annet denne testen jeg sikter til:

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg gå og legge meg... Det er litt trist, for jeg synes dette er skikkelig moro, og har nesten ikke klart å legge vekk gitaren siden barna var i seng.

Før har jeg jo spilt på 15W solid state amp med multieffekter som Pocket Pod og lignende koblet på, og det er jo mye spennende man kan få til på den måten. Likevel er det akkurat som om det er mer respons i Blackstar HT-1R. Ikke høyere, men akkurat som om forsterkeren er en del av instrumentet.

Jeg kommer sikkert til å oppdage mye mer etterhvert, selv med de begrensede mulighetene som ligger i de 4 skruknottene og overdrive-bryteren. En ting jeg virkelig liker er EQ-knotten som også kalles ISF, og som visstnok går fra "USA-lyd" til "UK-lyd". Sikkert ikke så fleksibel som en flerbånds EQ, men det er nesten umulig å skru seg helt på viddene her. Og likevel gir den knotten overraskende variasjonsmuligheter, spesielt koblet med valg av pickup på gitaren.

Det er klart at man med en slik liten sak med så få kontroller ikke kan finne samme sound som yndlingsgitaristen bestandig, men jeg tror de aller fleste lett kan finne flere innstillinger å trives med. Det skal for min del mye til for at jeg kvitter meg med denne. Da skal jeg bli så god at jeg spiller i band og har behov for noe større ut over hjemmebruken...

...eller kanskje bare et større kabinett med høy følsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Fet amp, hadde vært morsomt å høre litt mer om den når du får fiklet og lekt ordentlig med den!

Takk. Utrolig moro med nytt utstyr som svarer til forventningene.

Kommer sikkert til å skrive mer dersom jeg oppdager noe jeg opplever som nytt og spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt igjennom youtubevideoen 2 ganger nå, og ble sabla imponert. Mange røramper på denne størrelsen har kun 1 volumknapp, og ikke noe mastervolum...så du har egentlig bare 1 lyd som forandrer seg ettersom hvor mye du drar på med volumknappen. Denne høres jo ut som en "voksen" amp med flere kanaler :D Hvis lyden er veldig lik som på den videoen, må jeg si at dette er noe av det bedre jeg har hørt i denne prisklassen.

Det var egentlig en veldig god demovideo også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, godt å se noen som "prøvekjører" denne! Har selv tenkt masse på denne i det siste, og jeg har enda ikke bestemt meg...

Har dog brukt endel spenn på Apogee duet, ADAM A7X i det siste, og akustikktiltakt fra GIK står som nestemann på lista. Vi får se om jeg kan berettige et par tusen til når spzStudio er "ferdig". blush.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare huske at 1 watt er 1 watt. Etter min mening spiller den absolutt høyt nok på overdrive/crunch. Clean fungerer bare opp til et visst nivå, så blir det fort crunch av det. Man kan ikke spille øredøvende høyt med denne, men til hjemmebruk og for studiobruk er dette en fin, liten amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med volum på maks, så begynner den å crunche med gain ca kl 12, og med 1W så spiller den ikke så veldig høyt da.

Jeg er litt fersk når det gjelder ulike effekter. Hva gjør en boost, og hvorfor skulle den høres så kul ut?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En boost forsterker signalet ditt, noe som igjen gjør at preamprørene (røret i dette tilfellet?) kjøres hardere og vrenger mer. Jeg hadde en Orange Rocker 30 før, og jeg prøvde dette på cleankanalen. Det låt helt annerledes enn vrengkanalen i ampen :) I tillegg kan forskjellige typer boostpedaler farge lyden på forskjellige måter (cleanboost, fatboost, midboost, treble boost osv.), sånn at ampen vrenger annerledes. Mange bruker f.eks. en Tubescreamer foran ampen for tightere bunn, noe som oppnås ved at Tubescreameren kjører mer mellomtone inn i preampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har finforsket på dette, så virker det ganske interessant mhp farging av vreng hvordan denne EQ(ISF)-kontrollen fungerer. Man får sikkert uendelig med muligheter med ulike boostpedaler, men jeg for min del synes kombinasjonen av pickupvelger, tone på gitaren og ISF gir ganske mange morsomme muligheter. Vil nok tenke meg grundig om før jeg investerer i pedaler. For gigs blir det jo en annen sak, men med 1W er jo ikke dette en gig-amp, uansett... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.