Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Frustrert gitarist!


Knekkebrødet

Anbefalte innlegg

Jeg tror mange har bruk for litt av hvert. Selv startet jeg med den gode gamle måten ved å høre på låter/soloer og prøve å lære meg disse, etter å ha lært basis-akkordene fra et gammelt brevkurs faren min hadde liggende. Gikk så ett og et halvt år på den lokale musikkskolen med en gitarlærer som nok ikke var 100% inne i den stilen jeg likte, men han lærte meg nok av skalaer o.l.(f.eks. lese tabulatur, men den gangen var det jo ikke bare å laste ned fra nettet, så det begrenset seg til det læreren hadde av materiell.) til at det ble lettere for meg å finne ut ting på egen hånd. Dessuten startet jeg band veldig tidlig. Det var nok det mest lærerike i startfasen for min del.

I dag lærer jeg nok fortsatt mest ved hjelp av øret, men hvis det er enkelte ting jeg ikke skjønner, leter jeg etter tab på nett. Det synes jeg er mye bedre enn å knote i dagesvis før man skjønner hva man skal gjøre. Det er ikke alltid tabsene på nett er korrekt, men som regel er det nok til at man knekker resten av koden. I tillegg kan det for min del, være nyttig å rett og slett se med øynene hva gitarister som har en ganske lik stil som meg, gjør. Det har gitt meg mang en aha-opplevelse.

Så ja takk, begge deler... eller alle 3....4? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

???? Av alle meningsløse utsagn.......

Det er en hel generasjon gitarister som stort sett lærte seg å spille ved å spille til plater og av å gå på konserter. Du vet den tiden før tabs og internett og youtube og sånt. De utviklet gehør og musikalitet før de utviklet tekniske ferdigheter. Hmmmmmmmm, oh well...

Mitt svar til trådstarter:

1) Lær deg masse masse låter ink soloer (helst etter øret, tabs under tvil hvis du er utålmodig)

2) Finn deg noen å spille med. Har ingen ting å si om det er blackmetal eller tensing.

3) Skriv ned hvorfor du vil spille/spiller gitar og legg det i en skuff.

Haha! Lurte på om noen kom til å si noe på den. ;)

Poenget mitt er at hvis du gir en kar en gitar og en platespiller, så blir han gitarist. Det å se, høre, lese og bli vist er like viktig.

Forøvrig synes jeg det er tre gode råd du gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående musikk og talent: Alle sammen har kanskje ikke talentet til å bli verdens beste gitarist, men det vi alle har til felles er at vi kan forbedre oss.

Og ikke la dere lure, det finnes ikke en eneste dyktig musiker som ikke har brukt svært mange timer på musisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer ikke å lese før man lærer å snakke, men det betyr ikke at det er dumt å lære å lese!

Helt enig, men den parallelen holder ikke helt vettu for de fleste leser bøker mens de fleste hører på musikk. Med mindre man er blind lærer man å lese men øynene. Burde man ikke da lære å spille med ørene?

De fleste i dag lærer tvert imot å spille med øynene. Det er seff ingen ulempe å kunne lese noter eller tab, men det vil aldri kunne erstatte eller kompensere for gode ører og gehør. Det gjøres i neste all gitarundervisning jeg vet om. I alle de årene jeg har sett sånne her tråder på GN er det svært få som anbefaler folk å øve ørene og øve med ørene. De syntes jeg er litt rart. Musikk handler om å uttrykke seg og kommunisere følelser til andre mennesker med lyd. Notasjon og teori brukes kun for å kommunisere med andre musikere.

Jeg sier ikke at man blir en bra gitarist ved å låse seg inne i boden med spotify (ok jeg sa kanskje det....), men jeg tror mange hadde hatt veldig mye igjen for "tvinge" seg til å øve på litt vanskeligere og kanskje kjedeligere ting. Hvis vi bruker turguide som eksempel så tror jeg det er det mange turguider som viser frem snarveier uten å fortelle hva som ligger på den laaaange veien rundt.

Sikker nok om det nå, ønsker trådstarter lykke til med øvingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, men den parallelen holder ikke helt vettu for de fleste leser bøker mens de fleste hører på musikk. Med mindre man er blind lærer man å lese men øynene. Burde man ikke da lære å spille med ørene?

De fleste i dag lærer tvert imot å spille med øynene. Det er seff ingen ulempe å kunne lese noter eller tab, men det vil aldri kunne erstatte eller kompensere for gode ører og gehør. Det gjøres i neste all gitarundervisning jeg vet om. I alle de årene jeg har sett sånne her tråder på GN er det svært få som anbefaler folk å øve ørene og øve med ørene. De syntes jeg er litt rart. Musikk handler om å uttrykke seg og kommunisere følelser til andre mennesker med lyd. Notasjon og teori brukes kun for å kommunisere med andre musikere.

Jeg sier ikke at man blir en bra gitarist ved å låse seg inne i boden med spotify (ok jeg sa kanskje det....), men jeg tror mange hadde hatt veldig mye igjen for "tvinge" seg til å øve på litt vanskeligere og kanskje kjedeligere ting. Hvis vi bruker turguide som eksempel så tror jeg det er det mange turguider som viser frem snarveier uten å fortelle hva som ligger på den laaaange veien rundt.

Sikker nok om det nå, ønsker trådstarter lykke til med øvingen.

Helt enig med deg her. Musikk er en opplevelse som først og fremst oppleves gjennom ørene, naturlig nok. Saken er at man kan være en dyktig gitarist uten så mye som et snev av notekunnskaper eller annen teori (rent hypotetisk), men man trenger nødvendigvis ikke være en dyktig gitarist selv om man kan bladlese noter/tabs og kan all verdens teori (også rent hypotetisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte å spille ved hjelp av platespiller, og det fungerte jo forsåvidt. Jeg fant ut HVA jeg skulle spille, men visste ikke HVORDAN... Dermed brukte jeg uforholdsmessig lang tid på å komme frem til riktig/god teknikk. Hadde jeg fått noen til å vise meg hvordan jeg burde gjøre ting, ville jeg nok blitt mye flinkere mye tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir til tider helt skremt av å høre folk som etterlyser tabulatur fordi de ikke fikser å lære seg låter på gehør, noe som for meg er helt utenkelig.

Jeg lærte meg å spille med platespiller og kassetter, og gleden var stor når jeg fikk skrudd opp den portable kassettspilleren jeg hadde som guttunge, og oppdaget at motorern hadde en trimpot som regulerte hastigheten, så jeg kunne få halv hastighet. Så man kan si jeg lærte å spille med gehør og skrutrekker :lol:

Jeg begynet å kikke på tabs etter å ha spilt en 6-7 år, men oppdaget fort at de er i hytt og pine når det kommer til nøyaktighet, og det har ikke forandret seg stort. Det kan være et nyttig verktøy for å lære seg kompliserte og raske saker, men når man trenger tabulator for å lære seg Sweet Child of Mine, da er noe riv ruskende galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil lære soloer og lignende, bruk øret. Det finnes programmer som gjør at du kan senke hastigheten på musikk uten at pitchen forandres, noe som gjør det mye enklere å lære seg f.eks. soloer og mer intrikate gitarting. Jeg satt i går kveld og prøvde meg på en Sonny Rollins-solo, kun ved hjelp av øret og VLC player med låten på lav hastighet. Uten tabs var det opp til meg hvor på gripebrettet jeg ville spille dette, så jeg måtte prøve meg fram for å finne de mest effektive posisjonene. Tok sin tid, men all den tiden jeg brukte på å lære meg bare noen sekunder av soloen er tid som hodet og fingrene kunne bruke til å virkelig memorere frasene.

Jo mer man jobber på denne måten, jo flinkere blir man. Mange skriver ned det de plukker opp som tabulatur, men jeg foretrekker å bruke hukommelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil lære soloer og lignende, bruk øret. Det finnes programmer som gjør at du kan senke hastigheten på musikk uten at pitchen forandres, noe som gjør det mye enklere å lære seg f.eks. soloer og mer intrikate gitarting. Jeg satt i går kveld og prøvde meg på en Sonny Rollins-solo, kun ved hjelp av øret og VLC player med låten på lav hastighet. Uten tabs var det opp til meg hvor på gripebrettet jeg ville spille dette, så jeg måtte prøve meg fram for å finne de mest effektive posisjonene. Tok sin tid, men all den tiden jeg brukte på å lære meg bare noen sekunder av soloen er tid som hodet og fingrene kunne bruke til å virkelig memorere frasene.

Jo mer man jobber på denne måten, jo flinkere blir man. Mange skriver ned det de plukker opp som tabulatur, men jeg foretrekker å bruke hukommelsen.

100% enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg bare gjøre en ting klart: Jeg er helt enig at det å søke etter tabs på nettet på relativt enkle sanger uten å PRØVE å plukke på øret en gang, fort kan bli å gjøre seg selv en bjørnetjeneste.

Mange av mine elever vil helst se på meg som en tabulaturdistributør, og jeg forklarer da tilbake at for meg er det helt uinteressant å bare spy ut riff etter riff, solo etter solo på den måten.

For meg er all skikkelig jobbing med musikk, om man jobber alene eller med en lærer, ensbetydende med å trene opp øret!!!!!!!!!!!!!!!!

Når jeg snakker om å lære å lese, tenker jeg generelt IKKE på tabulatur. Tabulatur er latterlig enkelt. Jeg tenker på å kunne finne frem, følge taktene på et noteark, og - tør jeg si det - lese noter... eller i hvert fall skjønne hva det går i.

Jeg prøver selvsagt selv å lære ting på gehør og med hukommelsen, og anbefaler alle mine elever det samme.

Men: Av og til, om man prøver å gjøre musikken til et levebrød, havner det noen noter foran deg. Slik er det bare ;)

Edit: For å legge til en ting: Det som er litt farlig i denne debatten er mangel på nyansering. Det finnes mange måter å lære seg ting på, og det er nå resultatet som teller. Noen har bedre ører enn andre, noen har mer TID enn andre, og av og til kan det være trygt, kjapt og billig å finne frem noen tabs om man vil lære seg en sang, et riff eller en solo. Det viktigste er at man lærer seg å spille det man vil lære seg å spille. Tross alt.

Endret av YBA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.