Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Frustrert gitarist!


Knekkebrødet

Anbefalte innlegg

Jeg var kanskje litt bastant. Det jeg mener er at det ikke har noe særlig hensikt å kopiere en eller annen Youtube video, eller tab for den saks skyld, bare for å kunne få den ene soloen eller riffet til å høres OK ut.

Man bør ha en eller annen balast i bunnen også, slik at om man skulle komme så langt som til sin første bandøving noengang, og får beskjed om at låta går i E, blir stående som et stort spørsmålstegn.

Støtter denne.

Spilte for noen år siden med en teknisk flink gitarist som planka halva katalogen til Metallica og Dimmu Borgir.

Men en gang på en festival så ble vi med på en blues-workshop, da vi hadde en del tid å slå ihjel, og når han da fikk beskjed om å spille D-A-E ble han stående og se dumt på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Støtter denne.

Spilte for noen år siden med en teknisk flink gitarist som planka halva katalogen til Metallica og Dimmu Borgir.

Men en gang på en festival så ble vi med på en blues-workshop, da vi hadde en del tid å slå ihjel, og når han da fikk beskjed om å spille D-A-E ble han stående og se dumt på oss.

Det finnes faktisk ganske mange av dem.

Det er utrolig mange flere "gitarister" der ute enn det er musikere..... ;)

(Ferdig med avsporingen nå. Jeg lover!)

Endret av Tambarskjelve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes noen henger seg opp i smådetaljer her nå, la oss innse fakta - majoriteten av oss klarer ikke intuitivt å lære oss teknikk, skaler, akkorder osv. Vi trenger hjelpemidler og forklaringer på hvordan ting skal gjøres og i noen grad hvordan ting henger sammen rent teoretisk.

Ja for dere er jo ikke født med ører? Spotify vettu. Der har du verdens beste hjelpemiddel. Men de flest velger sikkert YouTube isteden. Minste motstands vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for dere er jo ikke født med ører? Spotify vettu. Der har du verdens beste hjelpemiddel. Men de flest velger sikkert YouTube isteden. Minste motstands vei.

Hvis ditt råd til folk som ønsker å lære seg å spille gitar er å bruke spotify er det helt i orden det. Men som tidligere nevnt, for majoriteten av oss som ikke nødvendigvis er fødte naturtalent og som likevel kan ha glede av å spille gitar, kreves det nok ofte en noe mer pedagogisk tilnærming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talent er oppskrytt. 7500-10000 timer så er du bra på hva som helst. Bruk hvilken tilnærming du vil, men det finns ingen snarveier. Hva het gitarlæreren til Malmsteen eller EVH? Platespiller.

For det første tror du tar feil om du ikke tror noen av disse herrene noen gang mottok noen form for musikkundervisning. For den andre skjønner jeg ikke holdningen om at man må lære seg å spille et instrument ved kun å høre på plater. Det er helt uforståelig faktisk og fungerte definitivt ikke for undertegnede, til tross for enorm musikkinteresse og platesamling i meget ung alder.

Jeg har aldri tatt en gitartime selv, men uten bøker og hjelpemidler ville jeg ikke kunnet noe som helst omtrent, ganske enkelt fordi jeg ville ha gitt opp først som sist.

Musikalitet/talent er dessverre ikke så veldig oppskrytt. Spesielt når det kommer til rytme, transkripsjon, gehør og komposisjon er det fort veldig målbart dessverre. Men det er håp for alle med tålmodighet og interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngwie Malmsteen vokste opp i en meget musikalsk familie og fikk høyst sannsynlig musikaliteten inn med morsmelka. Han er også kjent for å kombinere innslag fra klassisk musikk med metalsjangeren.

Faren til EVH var klarinettist, saksofonist og pianist. EVH lærte seg både å spille piano og trommer før han plukket opp gitaren.

Tror ikke man kun kan kreditere platespilleren for de musikalske ferdighetene i disse tilfellene.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye smart som er sagt her, og jeg vil gjerne føye til et par punkt.

Jeg stiller meg bak YBAs utsagn om gitarlæreren som "turguide". Fin metafor, i grunn. Selv jobber jeg mye som gitarlærer, både privat og i kulturskole, og det handler som oftest om å veilede elevene. Jeg viser hva de kan/bør øve på, gode måter å øve på - og jeg dytter dem litt i ræva når de sitter fast med noe, og motivasjonen daler. Etter mitt syn kan ikke en platespiller erstatte privattimer - du lærer ikke å bruke en hammer ved å høre på at de bygger hus. På den andre siden kan ikke en lærer erstatte en platespiller heller, og jeg gir elevene mine lytteoppgaver i lekse for å understreke dette.

Det man må spørre seg i alle situasjoner er: "Hva, hvordan, hvorfor?".

Hva gjør jeg musikalsk? - Repertoar, øvelser, improvisasjon, komposisjon.

Hvordan gjør jeg det? - Teknisk utførelse, rammer, tid, rytme, etc.

Hvorfor gjør jeg det? - Hva er målet ditt? Uttrykke deg kunstnerisk? Lære noe spesifikt? Spille jævla fort? Imponere damene? Utvikle deg som musiker?

La oss ta et eksempel: Lille Nils vil lære "Raining Blood" av Slayer (Hva). Han må lære alle riffene og kombinere de i riktige rekkefølger, holde et høyt tempo. Hvis han ikke er stødig i rytmelære og notelesning, krever dette nøye og intens lytting til musikken samtidig som man lærer inn sangen. Kanskje noen plekterøvelser kan hjelpe på plekterteknikken og tempoet? (Hvordan). Denne sangen skal han spille med tre andre kamerater på UKM (Hvorfor).

Nå sier jeg ikke at du må begrunne alt du gjør med gitaren på samme måte, for all del - det viktigste er å ha det fint med musikken. Men når man som gitarist sitter litt fast kan det være forløsende å spørre seg de tre spørsmålene nevnt ovenfor, og dermed få litt peiling på hva og hvor man vil, og hvordan man kommer dit.

Som en liten anekdote til kommentaren om metal-gitaristen som ikke kunne spille blues i A - han hadde sikkert aldri behov for å lære seg det, før han tok det blueskurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt syn kan ikke en platespiller erstatte privattimer - du lærer ikke å bruke en hammer ved å høre på at de bygger hus.

???? Av alle meningsløse utsagn.......

Det er en hel generasjon gitarister som stort sett lærte seg å spille ved å spille til plater og av å gå på konserter. Du vet den tiden før tabs og internett og youtube og sånt. De utviklet gehør og musikalitet før de utviklet tekniske ferdigheter. Hmmmmmmmm, oh well...

Mitt svar til trådstarter:

1) Lær deg masse masse låter ink soloer (helst etter øret, tabs under tvil hvis du er utålmodig)

2) Finn deg noen å spille med. Har ingen ting å si om det er blackmetal eller tensing.

3) Skriv ned hvorfor du vil spille/spiller gitar og legg det i en skuff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kommet meg videre som gitarist hvis det ikke hadde vært for hjelpsomme folk på nettet som har gitt meg tips og gode tilbakemeldinger på det jeg har spilt inn.

Ikke alle lærer best alene, noen får mer ut av å jobbe med en lærer eller lignende, uten at det trenger å ha noe som helst å si på ens personlige stil.

Endret av Yngtchie Blacksteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det fantes noen universelle maler om hvordan man blir flink, hadde noen tatt patent på det allerede.

Sannheten er at alle er forskjellige. Noen liker å lære selvstendig og intuitivt, og hører på plater, ser konserter, plukker opp litt her og der. Andre går mer systematisk til verks, tar timer, utdanning, lærer teori etc.

De fleste av oss er litt begge deler.

Uansett: Det å ta timer er ikke ensbetydende med å bli hjernevasket av en klassisk utdannet teorifrik! Spiller man kun det læreren sier uten å forske litt på egenhånd, utvikle ting etc, er man rett og slett giddalaus! ;)

Det å være "selvlært" høres veldig romantisk ut, men de fleste har fått litt hjelp fra tid til annet - eller burde fått det. Alle vet at det å ikke kunne teori ikke er noe hinder for å bli flink, men når noen ryker G - strengen og ikke en gang vet hva strengen de har røket heter er det ren latskap!

Følg rådene over, men bruk hodet! Ingen skam i å få hjelp av en lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"når G-strengen ryker" ... Da låter det dritt...

Høhøhøhøhø... ;-)

Sorry, klarte ikke dy meg.

Men er det virkelig slik at noen har lært seg å spille KUN ved å lytte til musikk og etterligne? Uten å åpne en gitarbok, lære ved å spille/gå kurs med andre eller se på en eneste tutorial på nettet?

Jeg tror vel de aller fleste har fått med seg littegrann basis musikk- og instrumentkunnskap før de rekker å bli skikkelig gode. Finner det vanskelig å tro at det er mange som blir gode på gitar bare ved å lytte på musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange måter å lære på.

Musikk kan på mange måter sammenlignes med språk. Det finnes folk som ikke har noen problemer med å tale for seg, uten at de kan gramatikk, eller for den sakens skyld lese og skrive.

Det finnes folk som lærer seg et språk uten å bry seg med å bøye verb, etc. men ved å kun lytte. Og selvsagt ved at folk kanskje retter på en etterhvert, eller at man spør noen som har peiling om man har spørsmål. M.a.o. selvlært men innen rimelighetens grenser.

I bunn og grunn lærer man det samme, forskjellen mellom de som er « selvlærte » og de som har lært på « riktig » måte er ofte at de førstnevnte ikke kan sette navn på kunnskapene sine – det « vet » bare hva som er riktig eller ikke, uten å kunne si hvorfor.

Teori kan hjelpe mye, både direkte og indirekte. Men teori i seg selv gjør deg ikke til en bedre musiker, akkurat som at gramatikk ikke gjør deg til en interessant foredragsholder.

Desverre blir forskjellen mellom selvlært og teoriløs kontra skolert teoretiker ofte sterkt overdrevet i begge retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen av dere men det å spille fra tabs og YT gir bedre øvingsutbytte enn å lytte med øra og plukke ting fra låter så gjerne for meg. Jeg har sett nok gitarister til at jeg vet svaret. Saken er den at de færreste gidder. Det er noe annet, men de går samtidig glipp av ganske mye. Det bærer de også preg av. Det handler ikke om selvlært kontra lærer, det handler om hvordan man øver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen av dere men det å spille fra tabs og YT gir bedre øvingsutbytte enn å lytte med øra og plukke ting fra låter så gjerne for meg. Jeg har sett nok gitarister til at jeg vet svaret. Saken er den at de færreste gidder. Det er noe annet, men de går samtidig glipp av ganske mye. Det bærer de også preg av. Det handler ikke om selvlært kontra lærer, det handler om hvordan man øver.

Visst må man trene øra, tror ikke det finnes en levende sjel som i fullt alvor mener det motsatte.

Men noter har sin funksjon. For å sette det litt på spissen: Det er en grunn til at en dirigent ikke ber medlemmene i symfoniorkesteret plukke Beethovens niende på øret. Om noter finnes fortsatt til tross for opptaksteknologi så er det en grunn til det.

Man lærer ikke å lese før man lærer å snakke, men det betyr ikke at det er dumt å lære å lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.