Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Frustrert gitarist!


Knekkebrødet

Anbefalte innlegg

Hei, har spilt gitar sånn ca et halvt år nå, men jeg vet ikke hva jeg skal lære :S Har liksom bare sløvet rundt og lært meg forskjellige riff og deler av soloer av sanger jeg hører på, men kan ellers ikke en ting på gitar liksom.

Har søkt etter gitar teknikker, fant noe som het tapping, sweeping, legato og noen andre greier jeg ikke husker hva heter, men vet ikke hvordan jeg skal på øve på det.. Også søkte jeg på gitarøvelser, der fant jeg noe som het fingerstyrke og fingersmidighet tror jeg?

Og når det kommer til teori, så har jeg ingen peiling heller, kan litt noteteori da, men ellers ikke noe annet..

Har også blitt inspirert til å improvisere, men vet ikke hvordan man gjør det og når jeg prøver, høres det bare forferdelig ut...

Føler meg håpløs og elendig egentlig, siden er 2 andre i klassen min som spiller gitar er mye bedre enn meg, de har spilt mindre enn meg og jeg øver dobbelt så mye som dem! Vet ikke hva jeg skal gjøre...

Så etter å ha tenkt grundig gjennom, så har jeg tenkt å øve på følgende ting:

- Fingerstyrke og fingersmidighet.

- Teknikker. (Er litt usikker her, hva burde jeg lære først?).

- Skalaer og sånt, hvordan improvisere. Altså teori.

- Akkordspill og rytmegitar som jeg har sett noen kalle det for.

Så lurte på om noen kunne gjennomgå litt grundig hvordan jeg burde øve på de 4 punktene? Øvelser osv? Hvis det er annet jeg burde øve på og så er bare å si det.

Har blitt vist noen gitarsider, men skjønner som oftest ikke det som står der.. Så vet ikke om det er så stor hjelp å sende meg linker til gitarsider.

Tar imot alle svar med stor takk!

Spiller elektrisk gitar forresten, og hører på Avenged Sevenfold og Bullet For My Valentine om det skulle hjelpe.

Endret av Knekkebrødet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror du må bite i det sure eplet og begynne med begynnelsen rett og slett. Start med et nybegynnerkurs i form av en bok, en lærer, eller en nettbasert pakke. Et mer solid og variert grunnlag vil gjøre det enklere å lære mer avanserte ting. Å begynne på avansert solospill/teknikker før det helt grunnleggende er på plass tror jeg blir vanskelig for de fleste.

Jeg hører du sier du ikke forstår ymse gitarsider, men her har du et komplett nybegynnerkurs, og det hele er basert på videoklipp/øvinger:

http://www.justinguitar.com/en/BC-000-BeginnersCourse.php

Helt gratis og en av de beste gitarlærerne/opplegget på nettet - bare vær tålmodig og ikke hopp over ting, selv om du tror du kan de fra før! Gitar er et instrument med en ganske bratt læringskurve og bare noe så enkelt som å spille en akkord.. vel, selv en enkel akkord vil låte mye bedre om to år sammenlignet med hva du får til nå.. Dessverre og heldigvis? :)

Det er sikkert et kjedelig svar, men alt blir mye enklere med det riktige grunnlaget. Hvis du er ganske god fra før raser du jo gjennom kurset og saken er grei, men jeg tipper du vil få mange tips og lære en hel del nytt selv om du har spilt en tid. Du finner også flere og mer avanserte kurs/temaer på samme side, samt en hel del låter med instruks om hvordan de skal spilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så ut som en grei side. Skal jeg bare begynne med videoene på "Getting Started..." også bare fortsette med "Stage 1", "Stage 2" osv?

Jepp, prøv også å lese teksten under hvert videoklipp/side for å plukke opp ting som kanskje ikke nevnes eller børe repeteres fra videoene. Teksten er som oftest oversatt og du kan velge et annet språk øverst på siden.

Forstår du engelsk sånn noenlunde (Justin prater heldigvis ganske tydelig) tror jeg du skal komme deg greit gjennom dette. Det som sies i videoene kan ofte også lastes ned som et PDF dokument. Også oversatt til ulike språk - se den lille boksen under hver video hvor det står: TRANSLATED VIDEO: Download a pdf of everything I say in the vid, select language:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv føler jeg at når man føler man står skikkelig fast med teknikken, så er det beste å ta noen timer hos en erfaren lærer som kan se akkurat hvor skoen trykker. Slike ting er ofte vanskelige å ta over nettet.

Ellers er det viktig å jobbe med en ting av gangen. Som Greener sier: Vær tålmodig og ikke hopp over ting, selv om du tror du kan de fra før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en god gitarlærer gjøre en "tilstandsrapport"?

Jeg tenker sånn at jeg vil gjerne være en grei allroundgitarist på de gitarene jeg eier, framfor å kunne shredde vilt, men ikke kunne gjøre et vettugt komp til Tom Dooley.

Vil en gitarlærer kunne lede en gjennom noen "øvelser" for å se hva man definitivt bør bli bedre på før man går videre med avanserte ting?

Og til sist: Er det måter å gjøre "grunntreningen" morsom på?

Jeg har kjøpt flere gitarbøker med grunnleggende teknikker, men mange av øvelsene er ganske kjedelige. SOm hobbygitarist har jeg kanskje bare en 0.5-1 time 3-4 ganger i uka og da vil man gjerne at det er litt moro også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen hensikt å lære seg å planke et riff eller en solo heller, om du ikke skjønner en dritt av hva du spiller og hvorfor......

hmmmmmmmm, her avskriver du vel minst veldig veldig mange ganske gode gitarister i en fei. Det å planke riff og soloer trener øra. Har lite eller ingenting å si om du skjønner noe av det så lenge du får det til å høres bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt helt flott å lære seg så mye som mulig, og det er ingenting i veien for å jobbe med riff og soloer man virkelig brenner for å lære seg. Men man ender ofte opp med å stange hodet mot veggen om man kaster seg over relativt vanskelige saker uten å ha noen grunnleggende ferdigheter først. Og de grunnleggende ferdighetene er selvsagt mye kjedeligere enn soloene og riffene til (skriv navnet på din yndlingsgitarist her), men desverre er de færreste ting gratis her i livet.

Visst finnes det gitarister som har blitt dyktige ved å lære seg soloer og riff på egenhånd uten å kjede seg gjennom enkle sanger, akkorder og skalaer. Men jeg vil våge å påstå at for hver gitarist som lykkes på den måten, finnes det hundre som gir opp.

En dyktig gitarlærer kan hjelpe med teknikken - passe på at man ikke gjør tingene vanskeligere for en selv ved å trykke for hardt, bevege fingrene for mye, bevege albuer og skuldre, etc.

Samtidig kan en dyktig gitarlærer, etterhvert som han blir kjent med deg, finne ut hva som er dine sterke og svake sider, finne ut hvordan han best mulig kan forklare deg ting på en måte som er forståelig for DEG. Han vil etterhvert også finne ut akkurat hva du lurer på for å kunne svare på det, slik at du slipper å kikke på side opp og side ned på diverse websider og forum. Han vil også klare å finne en balanse mellom å lære deg det du vil lære og samtidig snike inn det han selv av erfaring mener du bør kunne.

En dyktig gitarlærer er som en turguide - han viser deg veiene du kan gå og forklarer severdighetene underveis, samtidig som han svarer på spørsmål. Men du må selv stå for vandringen. Og etterpå er det ingen som hindrer deg i å finne noen stier på egenhånd.

Festlig metafor? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det vel strengt talt uansett.......

Det er jo forsåvidt sant. De som 'lykkes' - med det mener jeg de som fortsetter å spille gitar uansett nivå - er vanligvis de som har tålmodigheten til å metodisk lære seg ting, på egenhånd eller ved hjelp av en lærer.

Poenget mitt er rett og slett at en lærer kan være en grei 'turguide' for de som føler de ikke kommer seg videre på egen hånd, eller de som går seg lettere vill enn andre. Om de ikke gidder å jobbe derimot, kan ikke verdens beste lærer hjelpe dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmmmmmm, her avskriver du vel minst veldig veldig mange ganske gode gitarister i en fei. Det å planke riff og soloer trener øra. Har lite eller ingenting å si om du skjønner noe av det så lenge du får det til å høres bra ut.

Jeg var kanskje litt bastant. Det jeg mener er at det ikke har noe særlig hensikt å kopiere en eller annen Youtube video, eller tab for den saks skyld, bare for å kunne få den ene soloen eller riffet til å høres OK ut.

Man bør ha en eller annen balast i bunnen også, slik at om man skulle komme så langt som til sin første bandøving noengang, og får beskjed om at låta går i E,ikke blir stående som et stort spørsmålstegn.

Endret av Tambarskjelve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes noen henger seg opp i smådetaljer her nå, la oss innse fakta - majoriteten av oss klarer ikke intuitivt å lære oss teknikk, skaler, akkorder osv. Vi trenger hjelpemidler og forklaringer på hvordan ting skal gjøres og i noen grad hvordan ting henger sammen rent teoretisk.

Alle kan spille en enkel melodilinje, men uten trening/læring om vanlige teknikker som slide, bending, vibrato, double stop osv vil det aldri låte som originalen. Tempo er også jævlig vanskelig å trene på hvis utgangspunktet er en solo som må spille veldig hurtig for å "make sense" - Det blir drøyt lange og bratte oppoverbakker for de fleste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.