Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kristal - gratis recording software


Greener

Anbefalte innlegg

Ok, dette innlegget har en forhistorie - Det hele startet med en diskusjon om et meget enkelt backingtrack for nybegynnere fra en norsk lærebok. Melodien er Beethovens Ode to Joy fra niende symfonien som alle vel kjenner fra heismusikkens verden om ikke annet :)

Backingtrack:

Diskusjonen gikk vel mest på at dette backingtracket var "teit" og ikke låt som AcDc.. Noe det jo ikke gjør. Mitt argument var vel at ting har en tendens til å bli akkurat det man gjør ut av det. For i noen grad å vise dette, og ikke minst at man kan gjøre enkle innspillinger med en halvgammel laptop, et lydkort til noen hundrelapper og gratis programvare, ble det lagt på noen nye gitarspor på det eksisterende backingtracket.

NB! Dette er ikke akkurat noen finpolert produksjon for å si det mildt, og gitarsporene ble lagt inn på sparket, uten "re-takes" eller noe forsøk på noen slags musikalsk finesse. Dette er altså IKKE et forsøk på å imponere noen (kanskje med unntak av min nevø på 10 år) eller vise mine "fantastiske" ferdigheter som gitarist. Vi snakker om noe som ble gjort ved stuebordet på 1-2 timer fra programvaren ble lastet ned og installert, til det ferdige resultat forelå. Og det er litt av poenget - programvaren er ekstremt enkel å forstå for alle som har en noenlunde idé om hvordan en mixer og/eller flersporsopptaker fungerer.

Kristal arbeidsflate:

Untitled-1.gif

Kristal støtter alle lydkort med såkalte ASIO drivere. Dette er en felles driverstandard som sikrer lav "latency" eller tidsforsinkelse om du vil. De aller fleste eksterne lydkort eller lydkort laget for musikkproduksjon støtter ASIO standarden.

Kristal støtter også VST plugins, altså støtter det populære gitar-pakker som Amplitube. Guitar-rig osv. Kristal har også innebygget 4 VST moduler for vanlige effekter som chorus, delay osv. For de som ikke er så kjent med slikt, så fungerer det altså i utgangspunktet slik at man spiller inn et eller flere gitar/vokal/bass/trommer/??? spor for så å legge til effekter/forsterkersimuleringer osv i sanntid ved avspilling, eller ved nedmixing av spor/låt.

Programvaren er ikke veldig avansert i enkelte henseende, så behovet for en ekstern editor for å redigere enkeltspor kan absolutt være til stede. Et godt alternativ da, kan være Audacity som også er gratis.

Detaljbilde av arbeidsflaten:

Untitled-4.gif

Denne testen ble gjort med noen gitarer:

gitarer.jpg

Et lydkort som kostet mindre enn en gjennomsnittlig tur på Rema (for undertegnede) :

lydkort.jpg

Og Guitar-rig for gitarlyd/effekter:

grr.gif

Selv om jeg her brukte Guitar-Rig for å simulere gitarforsterkere/effekter kunne jeg like godt brukt f.eks hodetelefon utgangen på en Roland Cube forsterker (eller en annen rimelig forsterker) til en tusenlapp og spilt inn sporene med ulike gitarlyder/effekter valgt på forsterkeren

Programvaren er helt gratis (for ikke-kommersiell bruk) opptar 8-10mb!! på harddisken din og er har vært dønn stabilt på de to maskinene jeg har testet det på (Win7-64bit og WinXp) Jepp, her snakker vi om rimelig minimalistisk programvare som er skrevet skikkelig og uten all verdens viss-vass. Maskinvarekravene er minimale hvis du ikke bruker guitar-rig/VST o.l. med mange samtidige spor. En noenlunde rask hard-disk er egentlig det som kreves i utgangspunktet.

Vel, så her er altså resultatet - Igjen, dette er ikke ment å imponere noen, jeg har ikke brukt tid på det og kommer neppe til å gjenta øvelsen. Og JA det er sikkert både halvsure bends og slide. Dette er gjort på sparket og er IKKE et musikalsk gjennomtenkt prosjekt. Vi snakker om et backingtrack for nybegynnere i lavt tempo, verdens enkleste melodilinje og en enkel test av en programvare.. ok?

I den grad man hører det på innspillingen ble det lagt på 2 kompgitarer, en clean med brutte akkorder, og en med litt vreng med litt "pumping" Første solospor er slide gitar, hvorav siste del er dobbeltracket. Andre solospor er også dobbeltracket på slutten for å teste individuell volum mixing osv.

Programvare/Utstyr:

Kristal Audio Engine: http://www.kreatives.org/kristal/index.php?section=details

Audacity: http://audacity.sourceforge.net/

Guitar Rig: http://www.native-instruments.com/#/en/products/guitar/guitar-rig-4-pro/

Miditech Guitarface USB lydkort: http://www.miditech.de/site.php4?site_id=139

Konklusjon:

Dette er et flerspors opptaks/mixer verktøy for omtrent alle som vil forsøke seg på litt innspilling. Og det skulle ikke forundre meg om mange med litt mer avanserte behov også vil sette pris på programvaren.

Og til slutt en takk til nevøen min, som holder ut med sin gitarklunkende onkels til tider noe aparte påfunn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere Blackmore-inspirert med slide'n der! ;) Ellers virker jo dette programmet å gjøre det det skal. Flott tips for de som er ute etter gratis DAW.

He-he, vel jeg ser parallellen med blackmore angående type melodi/tema og bruk av slide, sikkert derfor jeg kom på å spille slide også, men der ender vel også likheten kanskje? :D

Gjorde ikke Rainbow en versjon av ode to joy / niende på en av 80 talls platene forresten? D T Cure?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, vel jeg ser parallellen med blackmore angående type melodi/tema og bruk av slide, sikkert derfor jeg kom på å spille slide også, men der ender vel også likheten kanskje? :D

Gjorde ikke Rainbow en versjon av ode to joy / niende på en av 80 talls platene forresten? D T Cure?

Jo det stemmer. Låta heter Difficult To Cure og er fra plata med samme navn. (1980). Her live fra '84:

http://www.youtube.com/watch?v=KVdcnx-VVWs&feature=related

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.