Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjapt spørsmål


oystein1988

Anbefalte innlegg

Den eneste 12. strengeren jeg har eid var en SG Doubleneck. Hvis du tar av "halvparten av strengene" vill halsen bøye seg, og du må justere trussroden. Vet ikke om det her gjelder alle gitarer, men det var i alle fall slik på denne.

Halsen på den var også tykkere enn vanlig, så tror heller jeg ville investert i en 6 strenger hvis jeg var deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name='CastorFiber' timestamp='1297615370' post='494050'

Det vil variere fra gitar til gitar. Jeg har spilt på flere 12- strenger med 6 strenger, og det er til vanlig ikke noe problem å justere den inn. Huska at strengene du plukker av er tynne, og bidrar med mye mindre enn halvparten av strengedraget.

Jepp var det jeg tenkte også. Tror jeg går for en 12-strenger jeg, har jo en sekser uansett :)

Takk for svar

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil variere fra gitar til gitar. Jeg har spilt på flere 12- strenger med 6 strenger, og det er til vanlig ikke noe problem å justere den inn. Huska at strengene du plukker av er tynne, og bidrar med mye mindre enn halvparten av strengedraget.

En bagatell, men det at de er tynnere betyr ikke nødvendigvis at de er slakkere. E-oktavstrengen på en tolvstrenger er f.eks den som er aller strammest på de fleste strengesett.

On-topic:

Enig i at det funker sikkert helt fint, men som nevnt over, må truss-roden være slakkere med seks strenger enn med tolv strenger. Også kan det være greit å ha i bakhodet at en tolvstrenger er tyngre bygget enn en seks-strenger for å takle strengepresset (ribbene er større/flere, og lokket kan være tykkere). Altså er lokket stivere og beveger seg mindre. Lydmessig betyr nok det mindre volum, særlig i bassen, men kanskje mer sustain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden dette er et diskusjonsforum, så bagatellerer vi litt videre- det at strengen er stram, betyr ikke at den bidrar til mest trekk. Jeg vil tro at den oktaverte strengen til sjettestrengen, da jeg tipper det er den du snakker om, bidrar til akkurat like my drag som de to førstestrengene, som er like tykke, og er stemt klin likt. På en vanlig tolvstrenger har man altså tre strenger som er helt makne.

Hvis du noen gang har forsøkt å strenge opp en gitar med såkalt "Nashville- stemming", vil du finne ut at draget på et slikt strengesett, altså de "lyse" strengene fra en tolvstrenger har et vesentlig mindre totalt strengedrag enn et "normalt" strengesett på en kassegitar. Eller elgitar, for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden dette er et diskusjonsforum, så bagatellerer vi litt videre- det at strengen er stram, betyr ikke at den bidrar til mest trekk.

Godt poeng hvis du med "stram" tenker på hvor "tung" strengen er å plukke/klemme ned. I så fall er "stramhet" en funksjon av elastisiteten i strengen. Så ja, jeg er enig. Hvis man f.eks stemmer opp en nylonstreng og en stålstreng til de drar like mange kilo, vil nylonstrengen føles mindre stram. Men... siden det er snakk stålstrenger her, så har de temmelig lav elastisitet. Min erfaring er at på stålstrengsgitarer er "stramhet" og "trekk" nesten det samme, og jeg tipper det kan forklares med den lave elastisiten i stålstrengene. Men jeg har ikke gjort noe kontrollert testing av dette, så jeg er ikke sikker...

Ble litt nysgjerrig på dette her, så jeg googlet meg fram til denne siden hos d'addario. Husk at den oktaverte sjettestrengen på en tolvstrenger som regel er omspunnet, og den er stemt en oktav under førstestrengene.

Beklager hvis jeg hijacker tråden her. Det var ikke meningen... Jeg synes bare dette er et interessant emne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle vel ha tenkt meg litt mer om før jeg dro dette videre, ser jeg. Den linken din la en demper på kranglelysten, for å si det slik, og dessuten så har jeg tenkt helt feil.

Uansett, grunnen til at jeg "kastet meg på", er rett og slett fordi jeg en gang i tiden strenget opp en seks- strenger med såkalt "Nashville- stemming", og da opplevde jeg at halsen fikk en relativt solid backbow i løpet av noen få dager, ergo mindre spenn fra strengene enn de vanlige seks strengene som satt der fra før.

Regner med at alle kan dette, men hvis det skulle være en eller to som ikke har det inne, "Nashville-tuning" går ut på at man setter på de "tynne" strengene fra en 12- strenger på en gitar. Låter ikke videre flott alene, men kan med hell brukes sammen med la oss si to andre gitarer for å få litt variasjon i lydbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, grunnen til at jeg "kastet meg på", er rett og slett fordi jeg en gang i tiden strenget opp en seks- strenger med såkalt "Nashville- stemming", og da opplevde jeg at halsen fikk en relativt solid backbow i løpet av noen få dager, ergo mindre spenn fra strengene enn de vanlige seks strengene som satt der fra før.

Jepp, det ser ut til å stemme med det d'addario-settet jeg linket til også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.