Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Crazy madass stringbuzz


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fra tid til annen pusset opp en Louder Stratocaster jeg har liggende. Siden jeg alltid har syntes det har vært en god gitar å spille på har jeg spandert litt tid og penger på den for å gjøre den litt bedre da stock elektronikk og hardware ikke var helt topp notch.

Denne gitaren fikk jeg justert hos forhandler når jeg kjøpte den, og har etter det aldri hatt behov for å forandre noe slikt på den. (Som har resultert i at jeg etter nå snart 8 år som gitarist enda ikke har justert et døyt på en eneste gitar). Den har vært gjennom noen lakkjobber, og har da hver gang fått avmontert halsen. Den har imidlertid alltid vært helt fin når jeg har montert den sammen igjen.

Dessverre etter siste gang jeg hadde av strengene for å lakke hodet ble den dessverre stående ustrenget ganske lenge, ca et knapt halvår, og når jeg nå strenget den opp for å spille litt på den så hadde jeg på de tre mørkeste strengene en helt insane stringbuzz på de laveste bånda. Jeg må stort sett over 5 bånd for at det skal forsvinne. Jeg har nå justert strengehøyden til umenneskelige høyder, uten at jeg har blitt kvitt stringbuzz av den grunn. Det er mindre, men ikke borte, og jeg må fortsatt like høyt på halsen for å bli kvitt det.

Når jeg ser på halsen kan det se ut som om den går utover fra kroppen, for jeg har nå drithøy avstand på strengene ved 12. bånd, men på 1. bånd ligger strengene inntil båndet. Halsen ser rett ut, men den går altså utover. Er dette noe som kan fikses med tussrod? Jeg kan ikke huske at jeg tok av halsen før den siste jobben, og gitaren var helt fin før den jobben, så jeg skulle ikke tro det var noe som hadde skjedd under monteringa av halsen heller.

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Evt noen som er bosatt i min relativt umiddelbare nærhet (bor i Vestfold, så om det er noen mellom Holmestrand og Sandefjord, eller hvertfall ikke så langt utenfor) som kunne tenke seg å ta en titt på gitaren min? Dette er ikke noe jeg ønsker å legge spesielt store summer i, så tenker i utgangspunktet å holde meg unna forhandlere, men hvis noen som hjelper meg fysisk ønsker en hundrings for jobben eller en sixpack så er det selvsagt greit, men mange hundrelapper gidder jeg dessverre ikke legge i denne gitaren. Da setter jeg heller i den gamle elektronikken og fyrer den opp på en eller annen spillejobb.

Håper på noen gode tilbakemeldinger. Jeg er som sagt helt grønn på dette med gitarjustering da jeg alltid har vært fornøyd med oppsett jeg har fått fra selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel da du legger noe mellom halslomma og halsen?

Det endrer bare halsvinkelen og det hjelper ikke mot noe annet enn at man får mulighet til å justere sadlene enda høyere eller lavere avhengig av valgt vinkel.

Du må starte med å justere halsens bue (truss-rod) se følgende tidligere innlegg:

se også disse trådene for mer om truss-rod og justering:

Og det er først og fremst mine innlegg jeg tenker på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"oppover," "bakover," "halsen går utover fra kroppen"

Det er om å gjøre å utrykke seg så presist som mulig når man snakker om disse tingene, da det er veldig vanskelig å vite hva andre legger i ulike utrykk.

På bildet nedenfor har du variablene - det som er normalt og ønskelig er noe et sted mellom "straight" og "up-bow" altså i praksis en nesten rett hals (relativt sett) Husk at det eneste som regulerer dette er truss-rod. Halsvinkel, høyde på sadler/oversadel/nut osv har ingen ting med saken å gjøre.

Back-bow er feil rett og slett, INGEN gitarer kan fungere godt slik.

gene_necks1.gif

Som jeg har nevnt i andre tråder - gitaren din har en innebygget superpresis linjal i form av strengene. Klem ned tykk E streng på første og siste bånd og se om du har noen klaring mellom strengen og 8'ende båndet (selve metallbåndet) På en billig gitar kan en "plektertykkelse" være passelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det har vært så kaldt denne vinteren kan det også hende at båndene på gitaren har beveget på seg, selv om det virker litt rart siden du har hatt den i åtte år. Men er det noen av båndene du kan se at sitter høyere enn de andre (kan du f.eks få neglen din under), så kan det godt hende at stringbuzzen skyldes det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har stått oppbevart i kassa si i varm bod hele vinteren, så tror ikke kulda skal ha hatt noe å si. Det ser derimot ut som om jeg har up-bow på halsen, så skal se litt på det når jeg er ferdig med leksene om jeg får gjort noe med det :) Tusen takk for alle tips så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.