Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

koblingsskjema til Rocktron Piranha


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg altså en rocktron piranha på finn.no, den var utrolig trivelig å spille på.

Så etter ca 2 måneders lett bruk, så skjer det utenkelige, den får tredjegradshikke så det holder.

En liten tur innom reparatøren resulterer i et utsagn som hentyder at dette kunne komme til å koste mer penger en den noengang hadde vært verd, og det vil man jo helst unngå.

Etter litt intens googling, så kryper jeg herved til jesus-logoen og spør om noen av dere har peil på hvor jeg kan finne meg et koblingsskjema til denne, slik at jeg evt kan drive litt feilsøking.

PS. hvis noen skulle føle kallet til å drive litt hobbyfix mot en eller annen form for valgfri valutta, så hadde jeg og blitt skrekkelig glad, jeg er ikke så stødig i elektronikk at jeg er bombesikker på å finne feilen :)

-E-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om du finner (eller trenger) skjema på denne, men det var et bra bilde på Rocktron Piranha gut shot

Audiokretsen er til venstre, rør/audio-psu i midten, og brorparten av digitalkretsene og styringen ligger mellom psu og trafo.

Hvordan hikker den, og hvor holder du til i verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bilde.

Hikken arter seg ved at den i de aller fleste tilfeller ikke starter ordentlig, men blir stående og vise random tegn i displayet. Noen ganger starter den som den skal, men så "klikker" den hvis jeg beveger litt på den eller prøver meg på å plugge i en input kablel. Når den ikke funker kommer det noen leie knaselyder fra området til venstre, i tillegg så blir transistoren som står nede til høyre på bildet (kjøleribben rett til venstre for tilførselen til trafo) glovarm når den klikker (helt fin temp når den opererer "vanlig"). Tenkte i mitt enkle sinn at jeg skulle jobbe meg "bakover" fra denne, bit for bit.

Jeg holder forresten til i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tyder muligens at feilen ligger i psu, eller mer sannsynlig i digitalkretsen et sted.

Transistoren nede til høyre på bildet er sannsynligvis en 7805 eller LM317/LM337 og er 5V-regulatoren til digitalkretsen. Når digitalkretsen "hikker" er det altså noe som drar for mye strøm, og regulatoren blir svett.

Siden den blir påvirket av bevegelse og "plugging" kan du se etter vakl, printbanebrudd, og måle alle kondensatorer nær digital jord og +5V.

Kom det helt plutselig av seg selv eller skjedde det noe med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gode svar her så tok jeg mot til meg og demonterte hele rakkeren slik at jeg kom til begge sidene av kortet. Jeg satt med rakkeren foran meg og forstørrelsesglasset i hånden. Ser ganske kjapt at dette printkortet ikke ble etset i går. Den grønne folien som ligger over banene har begynt å boble ganske stygt, men det gjør ingenting. Det jeg og ser er at en del av loddingene har begynt å "svette". Ettellerannet som lignet irr, men med tinnfarge hadde leiret seg utover fra en del av loddingene og inn mot de andre kontaktene. Skrapte dette løs Etter det så tenkte jeg at jeg må teste, det kan jo faktisk kanskje være så enkelt. ........ og sannelig. Det var det. :P

Jeg ser og at den bolten som holder fast trafospolen mangler. Jeg hørte noen løse rykter om at denne var litt vesentlig for magnetfeltet i spolen og noe i den duren. Kan noen bekrefte eller avkrefte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du fikk liv i den!

Bolten på toroiden er der kun for å holde transformatoren på plass. Den er helt uvesentlig i forhold til magnetfeltet, men du vil jo naturligvis ha trafoen fastmontert sånn at den ikke flyr rundt og raserer hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.