Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Få en 110-volts fortsterker til å kjøre på 230-volt


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har akkurat kjøpt meg en Crate Blue Voodoo på eBay fra Usa. Denne kjører naturligvis på 110 volt sånn som den er nå, men den kan gjøres om til å kunne kjøre på vårt strømnett ved litt modifikasjoner.

Jeg har kontaktet Crate og fått et skjema fra de som viser hva som må gjøres, men da jeg absolutt ikke er kvalifisert til en slik jobb så lurer jeg på om dere vet hvem som gjør slikt i Oslo? Gjør vanlige butikker som tilbyr service av forsterkere det, og i såfall anbefaler dere noen? Eller er det noen privarpersoner her på forumet som kan?

Vil gjerne få gjort det skikkelig, uten at jeg risikerer at leiligheten brenner ned eller at jeg dør av elektrisk sjokk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne få gjort det skikkelig, uten at jeg risikerer at leiligheten brenner ned eller at jeg dør av elektrisk sjokk :)

Høres ut som en god idé.. Det er snakk om en vekselspenning på en maksverdi på opptil 360(?)V som skal inn i ampen. Likegreit å ikke kødde seg med det.

Vil tro at hvilken som helst elektriker med fagbrev kan gjøre jobben ganske kjapt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kjøpe omformer på Biltema !

Det er dette jeg gjerne vil slippe å gjøre, siden transformatorer er laget for å kjøres på både 110 og 230 volt.

Jeg har gjort dette på en Ampeg min bror kjøpte for noen år siden, det var bare å koble om et par ledninger fra trafoen. Kan du poste skjemaet?

Her er skjemaene:

http://www.2shared.com/document/VucGSF26/29701H21_-1.html

http://www.2shared.com/document/TMvaGG-h/29701H2_-1.html

Høres ut som en god idé.. Det er snakk om en vekselspenning på en maksverdi på opptil 360(?)V som skal inn i ampen. Likegreit å ikke kødde seg med det.

Vil tro at hvilken som helst elektriker med fagbrev kan gjøre jobben ganske kjapt :)

Akkurat, det er store krefter i sving her. Hadde det vært 9 volt hadde jeg forsøkt meg selv, men ikke når det er sterkstrøm det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om en vekselspenning på en maksverdi på opptil 360(?)V som skal inn i ampen.

Det er vel omtrent 230V, pluss minus 10% ^_^

På det første skjemaet er "EXPORT WIRING" for 230V beskrevet, med fargekoder og det hele. Finn noen som kan bruke loddebolt og ikke er fargeblind, og husk å sette i riktig sikring etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare småpirk!

Litt annet småpirk - elektriker med fagbrev? De elektrikerne jeg kjenner er ekstremt dårlig skikket til å reparere elektronikk om jeg må være ærlig. Det er forskjell på folk med elektronikk og elektro (sterkstrøm) utdanning. Vel, det var i alle fall tidligere to helt ulike utdanninger bortsett fra det første av totalt 3 år hvor man lærte det mest grunnleggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, det er jo helt sant som du sier.

Men jeg mener at enhver elektriker bør kunne lodde om et par kabler så lenge man har skjema.. :)

En kan faktisk ikke forvente dettte lenger..

Kjenner flere elektrikere som ikke kan lodde, hvertfall ikke skikkelig..laugh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.