Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger


Skoggy

Anbefalte innlegg

Er selv på utkikk etter en liten og allsidig røramp. Var innom Riff her i Trondheim for noen dager siden og der hadde de ganske mange! Fikk prøvd Marshall Class 5, VOX AC4TV, Blackstar HT1R og Laney Cub 12R.

Class 5 mangler mulighet for å spille clean på høyere volum, men har til gjengjeld den feteste "oldschool"-vrengen blant de 4. VOX'n likte jeg ikke på noe vis. Vrengen blir for "boxy", eller skranglete om du vil. Ikke det at kvaliteten var dårlig, tvert imot, men likte ikke lyden rett og slett. Ikke den gode, "gamle" vrengen jeg er ute etter. Blackstar sin (meget) lille HT1 på kun 1W hadde jeg lest at folk hadde store forventninger til. Heller ikke denne var noe særlig. Den ble rett og slett for liten! Sikkert fint for folk som KUN skal spille på soverommet, men den lille høytaleren ble for spinkelt for meg. Ikke at jeg er noen rockestjerne og spiller konserter i hytt og gevær, men noen ganger er det jo gøy (og mulighet til) å dra på!

Til slutt testet jeg Laney Cub 12R, som rett og slett blåste meg av banen! Med mulighet for 0.75 eller 15W gjennom ett 12 tommers Celestion-element har du muligheten til både å øve hjemme uten å rive hus, men også muligheten til å spille for en "grei" forsamling. Ampen har også muligheten til å koble til kabinett, og dermed oppføre seg som en topp. Den har også veldig mange innstillinger, og kommer med både trebånds EQ, gain, volum OG reverb. Flere av de andre hadde noen av disse, men kun denne hadde alle. Når det kommer til selve lyden så ble jeg skikkelig overrasket over hvor god clean-lyd det var i den. Selv gjennom bridge-pickupen i min SG '61 reissue var lyden høy og varm, noe jeg ikke fikk med de andre. Når det kommer til vreng så kunne man holde seg på et moderat, ja kall det SRV-nivå, men også gå opp mot AC/DC og videre opp til virkelig hardere saker. Jeg er ikke erfaren nok til å peke ut en god reverb, men synes også denne var veldig god. For å nevne litt specs så har den tre ECC83 i preampen, to EL84 i powerampen og utgang for både 8 og 16 ohms kabinett.

Selv er jeg hovedsaklig på "utkikk" etter AC/DC-lyden, men spiller også mye på straten. Dermed er en god clean også viktig, og Cub 12R rett og slett gruset de tre andre. Vet ikke om den er for liten for deg, men til omtrent tre lapper ny er den virkelig verdt et forsøk! Forresten er den, som du sikkert har skjønt, en combo, noe som i mine soveromsrocke-øyne er positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Jeg forsto det som at du så på en 50W Mesa som en lav-watts-forsterker ;)

Hehe, ser nå at det er utrolig kronglete skrevet i forhold til det jeg mente å si, og sånn som det står så sier jeg jo at det er en lav-watts forsterker.. -.- My bad. Det jeg mente; Mesa'en jeg har sett på er en Combo(Af: Troll sier at Combo er mest ypperlig til hjemmebruk); siden det ikke er en head så vet jeg ikke hvordan det er å koble stack til den, og da kan man mikke opp dersom den blir litt stusselig ute.

Det jeg tenkte blandet seg litt med det som faktisk ble skrevet; en vanlig hendelse i Skoggy-land. Skal forsøke å formulere meg klarere i poster fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv på utkikk etter en liten og allsidig røramp. Var innom Riff her i Trondheim for noen dager siden og der hadde de ganske mange! Fikk prøvd Marshall Class 5, VOX AC4TV, Blackstar HT1R og Laney Cub 12R.

Selv er jeg hovedsaklig på "utkikk" etter AC/DC-lyden, men spiller også mye på straten. Dermed er en god clean også viktig, og Cub 12R rett og slett gruset de tre andre. Vet ikke om den er for liten for deg, men til omtrent tre lapper ny er den virkelig verdt et forsøk! Forresten er den, som du sikkert har skjønt, en combo, noe som i mine soveromsrocke-øyne er positivt.

Kortet ned quoten litt, håper det går bra.

Takker for veldig godt tips! Jeg tar imot alt som er av forsterkertips med takk, som nevnt tidligere er jeg knapt bevandret i en veldig stor ampverden, og synes det er supernyttig og kjempefint at noen gidder og vil dele erfaringer med meg! Cub 12R'en hørtes jo unektelig ut som en god amp utifra det du skriver, hadde vært morsomt å prøve en. :) Har også tittet såvidt på en Blackstar HT-5, men har ikke fått prøvd den ennå. Eneste som er med en lav-wattsforsterker er jo at det lett blir lite headroom, men man finner sikkert untakene som bekrefter regelen også! ;)

Når det gjelder combo vs. head så har jeg ingen klar formening over hva jeg er på utkikk etter, annet enn at det skal låte bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du naile AC/DC så er jo Marshall JMP 100-Watt Master Volume Head greia for deg. Denna har jo 100 hørbare watt så naboene bør jo være glad i rock'n'roll skal du ha denne ampen.

Tror du bør kjøre topp/kab jeg. Komboer mangler ofte bånntrøkk.

F-50 er vel den kjipeste serien til Mesa, har ikke testa så skal ikke uttale meg, men mesa generelt låter bra bare man presser den litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.