Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stratocaster


Nightprowler_77

Anbefalte innlegg

Lyden hans lå mye i forsterker, effekter og selvsagt fingrene hans. Men etter det jeg husker så hadde han et SSS oppsett på den han hadde. Og som det kommer til å bli sagt senere uansett, det lønner seg å kjøpe brukt, så søkte litt og fant disse som kanskje kan være aktuelle ?

USA 50 år jubilems Fender strat

Ellers er det bare å søke på finn og på forumet her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du spille Hendrix må du jo kjøpe deg en lefty og spille den opp ned, he he he.

Alle strater med 3 single coils vil funke greit nok og den er fin den der. EJ pickupper er jo bare en oppgradering. Samme med de nye stemmeskruene. Så er det bare å løpe å kjøpe deg et 100W Marshall stack eller 3. Det viktigste med Hendrix er å spille HØYT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen Hendrix-kjenner, men ut fra bilder og slikt, så ser det ut som han spilte venstrehendt på høyrehendt-gitar. Aner ikke om han strenget om, men dersom han gjorde det vil jo vinklingen av bridge-pickupen bli annerledes i forhold til strengene...

Jeg for min del tror at du kan gå for en hvilken som helst SSS Stratocaster av god kvalitet, det er fingerarbeidet det kommer an på her, tror jeg, men hva vet vel jeg.

Edit, hentet fra wikipedia:

Hendrix used right-handed guitars, turned upside down and restrung for left-hand playing.[144] This had an important effect on his guitar sound: because of the slant of the Strat's bridge pickup, his lowest string had a bright sound while his highest string had a mellow sound, the opposite of the Stratocaster's intended design.[145] Heavy use of the tremolo bar necessitated frequent tuning; Hendrix often asked the audience for a "minute to tune up", as heard on many live bootlegs of his performances.
Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert å begynne å spille lefty da jeg er født keivhendt, men har lært meg til å spille med høyre :) Har en Marshall JCM2000 DSL100 med 2 x 12. >Ikke sikkert det er helt den rette forsterker for hendrix men en får prøve. Har også godt til anskaffelse av Amplitube3, noe som er litt mere konevennlig:) Vurderer å teste den med EJ micer om den ikke er solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk raskt svar. Spørs om 69 Custom Shop sprenger budsjettet mitt. Med original, mener du American Stratocaster Standard ? Hva er forskjellen på den og Highway 1?

En kjapp compare på Fenders sider viser at det er brukt ulik type lakk, Highway one har andre pickups (type Hot something), og det er også forskjeller i elektronikken ellers, sikkert som en følge av pickupvalget. Midterste pickup er dessuten oppgitt til å være reverse wound/reverse polarity på Highway one.

Aner ikke hva det har å si for lyden.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjøpt meg en en Bajacaster fra mexico og heller spart litt penger på å kjøpe noen nye feite pups til den...

Mekanikken på dem er helt OK, elektronikken er også grei men jeg ville styrt unna S-1 switch systemet som bare låter dritt..

Kjøp en tex mex strat og hiv inn fender sine CS 69' eller SUHR sine FL landau 50's eller 60's så er du ganske nærme..

Kanskje en skikkelig vintage fuzz med kun èn kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mex Classic Player '60s har allerede CS'69 pickupene installert og kan anbefales som et godt kjøp.

Husk at Hendrix spilte på det som var standard Strat'er den gangen, så ikke noe spesielt der annet enn at han snudde gitarene. (Og ja, ha strenget dem om.). Han brukte til og med post CBS-Fendere! Og som vi alle vet, er jo pre-CBS MYE bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midterste pickup er dessuten oppgitt til å være reverse wound/reverse polarity på Highway one.

Aner ikke hva det har å si for lyden.

Ingen ting for Hendrix for han hadde aldri 5 veis bryter, så han brukte kun en pickup av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.