Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruke volumkontrollen på gitaren for å skape en "lowgain" effekt


Norstorm

Anbefalte innlegg

Heisan dudes and dudettes..

Jeg tenkte jeg sku prøve noe nytt..

Bruke volumkontrollen på gitaren for å skape denne "lowgain" effekten på vreng.

Hehe.. Eller Satriani-effekten, som en kamerat av meg kaller. Vet ikke engang om denne teknikken har ett teknisk navn engang, men dere skjønner vel hva jeg sikter til, håper jeg.

Jeg sliter skikkelig med dette, og begriper det egentlig ikke.

Det hele handler jo om gain, og begrepet skal være såre enkelt, men når jeg skrur ned volumkontrollen på gitaren, skjer ikke det jeg forventer. Tonen skifter "farge" på en måte. Høres ut som en helt annen amp plutselig.

Nå skal det sies at jeg bruker amp simuleringer i axe fx, men begriper ikek at det skulle ha noe å si.

Sist jeg gjorde ett forsøk på detta, spilte jeg gjennom en Marshall JVM410H, og da ble jeg litt hekta på teknikken, og det låt dritfett. Men nå når jeg tenkte bruke det på ett album i studio, så fikk jeg deng i trynet av utfallet.

Vet noen om det finnes særegne triks i tweakinga, når det gjelder denne teknikken..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ampen og elektronikken i gitaren har innvirkning. Volumpot på mange gitarer er slik at også tonen endrer seg når man ruller av på volumkontrollen. Spesielt kan det gå utover diskanten. Modelleringsamper har også et helt annet reaksjonsmønster enn røramper. Røramper er mye mer dynamiske og reagerer helt annerledes på både anslag og volumkontroll. Jeg kjenner ikke AXE fx i så måte, men det kan jo være en forklaring på at du ikke oppnår det du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, tror ikke det har så forferdelig mye med Axen å gjøre... Men jeg kjenner til problemet.

Tror nok det kan ha noe med elektronikken å gjøre, uten at jeg er sikker på hva.

Jeg har 3 gitarer jeg kan få sånn "low-gain" vreng ganske tøft med, men den siste, får jeg det ikke til med, det låter annerledes liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett sånn jeg gjør det med alle mine gitarer. Forholdsvis mye gain/volum på amp, skru volumet på gitaren langt ned for cleanlyd, litt høyere for rytmevreng, full tilt for refrengvreng og en boost eller fuzz eller noe sånt for solo. Funker som ei kule, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen anelse på hvor realistiske modeleringene i Axe FX er, men dette "trikset" er vel relativt vanlig med røramper som faktisk endrer karakter når man regulerer gitarvolumet? Vet ikke om Cliff har greid å implentere denne dynamikken i boksen sin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg spilte på rørforsterker hendte det jeg brukte dette trikset. Kunne skru volumet på gitaren nesten helt ned, og da fikk jeg en såvidt litt mørkere tone med betydelig mindre gain. Kunne ha ganske bra med gain og tone til rocketing, og når jeg dro ned volumpotet på gitaren fikk jeg en skikkelig dirty blues-tone. Fungerte skikkelig knall.

Når jeg solgte rørforsterkeren og gikk over til ampsim (Vox Tonelab) så var dette bare å drite i, med den samme gitaren. Låt ikke godt i det hele tatt.

Så. Selv om Axe-FX låter kuler og bananer så kan det faktisk hende at denne dynamikken fra rørforsterkerne kan være problemet da det faktisk ikke er en rørforsterker. Det kan også hende at den er såpass god at det er andre steder problemet ligger. Ville bare dele min erfaring rundt emnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett haugevis av videoer der dette blir demonstrert på axefx. Det er jo en av tingene de skryter av at den kan ;)

Når det er sagt funker dette til og med fint på adrenalinnen min, som koster en brøkdel.

Jeg er en av dem som bruker både volum- og tonekontroll aktivt. Har aldri opplevd at det ikke har fungert etter planen.

Edit: trykkfeil

Endret av denyeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del faktorer som spiller inn på dette. Axe-Fx'en er ikke problemet ihvertfall, har hørt nok av eksempler på at den cleaner opp fint med volumkontrollen.

Dine Ibanez'er med passive pickuper har "treble bleed cap" allerede, Petruccien sannsynligvis ikke.

Selv er jeg ingen fan av den "modden", låter som regel bare tynt og pistrete for meg.

Tonekontroll og verdi på kondensatoren spiller også inn, jeg har to gitarer, hvor den ene har tonekontroll helt utkoblet, fordi den ikke cleanet opp i det hele tatt, mens den andre har jeg latt være, siden den har null problemer.

Styrken på pickupene har litt og si også, en blodkraftig humbucker vil ikke cleane opp like fint som en svakere.

Jeg lagde et kjapt klipp i fjor for å vise hvordan jeg foretrekker det, gitar er Kramer Pacer Classic med tonekontroll utkoblet, ampen er den gode gamle Roland Micro Cube :) Som du hører beholder lyden samme karakter hele veien, bittelitt mer topp med volumet på fullt, det er sånn jeg foretrekker det. Og på rørampen er ikke noe diskanttap å snakke om.

Jeg bruker volumkontrollene mine veldig aktivt når jeg spiller, så jeg er avhengig av god respons.

http://soundcloud.com/amund-blix/voltest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.