Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anmeldelse av G&L S-500


scarcarous

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg kunne anmelde en G&L S-500 jeg har hatt i et par måneder nå. Anmelder den av to grunner.

Jeg synes folk som ser på f.eks. en Fender Strat, en Suhr "Strat", eller en eller annen type Strat burde vurdere en G&L.

Og den andre grunnen er at jeg har vært oppe i hele jævla natt for få ferdig to presentasjoner og nå når jeg endelig er ferdig gidder jeg for helvete ikke å sove i en time!

Men ja, til gitaren.

Jeg bestilte en G&L S-500 fra Pro Guitar Shop og da var det en gitar jeg spesifiserte alt på, bortsett fra ting som er standard som pickuper og kanskje treverk.

Det tok omtrent 3 måneder for at gitaren skulle bli ferdig, og så nesten 2-3 uker før jeg fikk den. Men den var i Norge etter 1 uke etter at den var ferdig.

Betalte halvparten av gitaren før de sendte spec's til G&L så de kunne bygge, og så resten når gitaren var ferdig.

Betalte 1350 dollar for gitaren. (Uten avgifter i toll og sånn, frakt var dog gratis)

(Vil bare ta en rask shout-out til PGS, som var ekstremt flinke til å sette opp gitaren og de var utrolig hjelpsomme)

Da jeg fikk gitaren var den nærmest perfekt satt opp, noe jeg var ekstremt glad for.

Jeg valgte den standard G&L-halsen, som faktisk er ganske god og rund. Tykkere enn en Fender US Standard Strat. Noe som jeg likte godt også!

Halsen er veldig smooth til å være nylakkert. Radiusen er på 12", så ganske flatt til å være "Strat". Det likte jeg også utrolig godt!

Så til selve lyden på gitaren... Jeg synes ikke lyden på den er helt typisk single coil, men litt varmere og litt høyere output.

Jeg synes noen ganger at lyden kanskje er litt for "tykk" og varm til å være helt som jeg vil, men når jeg begynner å spille skifter jeg den meningen fort ;)

Så til litt andre greier... Vibratosystemet på denne gitaren er utrolig smooth, og jeg har ikke måtte stemme på nytt etter å ha brukt det ganske hardt. Og jeg ELSKER rett og slett det, fordi jeg bruker det ganske mye.

Så er det den ekstra switchen på gitaren. Den kan man bruke til å koble inn neck + bridge pickupene. Da låter det ganske Tele-ish synes jeg. Med den switchen er forresten begge pickupene på uansett hvilken posisjon man er i. Så det er ikke helt som Gilmour sin switch (som bare skrur på neck pickupen).

Og en siste ting! "Tone-potene" på denne gitaren er litt spesielle. Begge tone-potene har effekt på alle pickupene. Den nederste av dem kontrollerer bass, så hvis man skrur ned den så får man mindre bass (ikke bass-strengene, bare frekvensene), og mer typisk strat-lyd som "quacker" mer.

Og den poten som sitter i midten kontrollerer de høyere frekvensene. Så hvis du skrur ned den så får du en mer fyldig og myk lyd.

Det er noe jeg setter stor pris på med denne gitaren.

Et par bilder av gitaren. Det ene tatt av meg, det andre fra før den ble sendt til Norge. I hendene til Andy fra PGS.

163108_1695439218681_1018845490_1865090_7432303_n.jpg73795_1637034598602_1018845490_1742116_6076400_n.jpg

Hmm... Lurer egentlig på om dette var litt ræva. Men sånn går når man har vært oppe hele natta! :D

Jaja, får håper noen fikk litt lyst på G&L eller vurderer det neste gang de skal kjøpe noe Fender-ish.

Dette er virkelig gode gitarer for pengene!

- Oscar

Endret av OssyVezzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Det virker sikkert som om jeg er ekstremt fornøyd i anmeldelsen, og det er jeg!

Det finnes sikkert gitarer av høyere kvalitet til høyere pris, eller kanskje lavere, men jeg tviler på at jeg finner en gitar som passer så godt for meg.

Så G&L S-500 vil kanskje ikke passe for alle, men for meg er den perfekt.

Jeg spiller mye rart forresten, hovedsaklig rock inspirert av mye forskjellig, som jazz, funk, klassisk og folkemusikk. Og denne gitaren klarer det rimelig godt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg synes folk som ser på f.eks. en Fender Strat, en Suhr "Strat", eller en eller annen type Strat burde vurdere en G&L.

Artig, hvordan ting utarter seg! Skal du beholde G&L'en nå som du har kjøpt deg Suhr? Eller hvordan er tankene nå i ettertid? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beholder helt klart G&L'en.

Tingen var at jeg vurderte å bytte pickupene i G&L'en til Suhr ML (de som het FL før), men jeg elsket lyden i G&L-pickupene også.

Og jeg har lenge hatt lyst på en Suhr, så da bestemte jeg meg bare for å selge Fender Strat'en min og syvstrengeren min for å kjøpe en Suhr.

Suhr'en er ganske mye dyrere, og det er lenger ventetid på en sånn jeg har (rundt 10 måneder for en custom nå, min er en slik custom Classic, kjøpte min brukt, men som ny). Så det er kanskje litt vanskeligere å få tak i, eller føle er verdt å kjøpe, det er også vanskelig å finne Suhr brukt synes jeg. Spesielt for noen som er så "cork sniffers" som meg. Om én ting er feil, så er ikke gitaren verdt det :P

G&L'en fikk jeg etter 4 måneder, og kostet meg litt over 10.000 kroner (inkludert moms og toll og tull) . Custom og ny!

Jeg liker nok Suhr'en best akkurat nå, men lyden og følelsen er veldig forskjellige fra hverandre, så jeg anbefaler nok en G&L til hvem som helst med tanke på pris i forhold til kvalitet.

Men begge gitarene er absolutt fantastiske!

Endret av OssyVezzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har en Legacy selv. Vet ikek hva forkjellen fra en S-500 er men de ser veldig like ut (gun-oil tinted hardrock birdseye neck, graphite nut etc). Jeg er egentlig ikke noen strat-person men jeg blir like imponert hver gang jeg plukker opp denne gitaren. Den kjennes langt mer solid ut en andre strat'er jeg har spilt på og den taktile opplevelsen av å holde i instrumentet gir meg assosiasjoner til et eksklusivt flygel. Strenghøyden, halsprofilen, båndene og finnishen gjør at den føles som å trykke på veide tangenter.

Lyden er rik og klokkeklar med masse karakter, uendelig sustain og masse twang. Det virkelig kiler i hendene når man spiller på den. Andre gitarer jeg har høres fort litt døde ut når strengene har sittet på en liten stund mens denne låter nesten bedre med strenger som ikke er helt ferske. Jeg vurderer å modifisere den med en HSS pickguard og pickup er som passer min stil bedre, men på den annen side er den perfekt som den er de gangene super-strat'ene og Les Paul'ene ikke passer.

Fant den brukt i en søvnig liten by i New Mexico på gitarjakt for noen år tilbake. Et av de beste gitarkjøpene jeg noen gang har gjort. Disse gitarene er absolutt å anbefalle.

Vi har mang en gang spekulert over hvor vidt den tidligere eieren var meksikaner. Jeg rett og slett elsker Fullerton-rødfargen, cream-pickguarden og gold-hardware kombinasjonen :)

GL_Legacy_USA.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er de eneste forskjellen at S-500 har litt varmere pickuper og kanskje ikke fullt så "typisk Stratlyd", og at den har en switch til kombinere bridge og neck.

Tror kanskje det er forskjell på tone-pot'ene, men det vet jeg ikke.

Flott G&L du har, Stjerneskruen! Det var en litt eldre Legacy som fikk meg til å bestille min S-500. Og jeg angrer absolutt ikke. Det er svært gode gitarer til en svært god pris i forhold til kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legacyen har alnico-pickuper. S-500'en har MFD-pickupene som G&L er alene om. Litt spesielt pickupdesign som låter veldig bra. S-500'en har også litt mer fleksibel pickupsvitsjing. Ellers er det ingen andre forskjeller på modellene. MFD-pickupene bør virkelig prøves, spør du meg. :D<br>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.