Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Topp, rør?


RydEN

Anbefalte innlegg

Nå er det slik at jeg skaffer meg en Bugera 6260 topp.

Men jeg har ingen som helst peiling på "Røra" osv i den.

Noen som kan forklare fort hva det går ut på?

Kan de bli ødelagte? Må jeg bytte etter en stund?

Hva gjør de?

Kan det være hvis jeg spiller en gig, at et rør plutselig blir ødelagt elns og da har jeg ikke lyd?

Har de noen spesiell varighet?

Takker veldig for svar, er veldig interessert i å kunne noe om det iallefall:)

Føler meg ganske noob, men jeg vet rett og slett ingenting om det:P Jeg spiller bare gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rør går i filler før eller siden! Når avhenger av alder, bruk, hvor kraftig bruk, ++

Ha alltid rør i reserve og vit hvordan du bytter! Og ha sikringer i reserve, den pleier å ryke når et av power-røra ryker..

Du kan jo se på denne filmen på YouTube, da finner du iallfall ut hvordan rør ser ut og hvordan de byttes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dog anbefale å ta den med til en som har peiling første gangen du skal bygge rør og få han til å forklare og vise deg, så du vet neste gang ;)

Rørene kan vare i måneder, eller mange år. Alt etter bruk og ofte tilfeldigheter..

Grunnkonseptet med rør er at de "erstatter" transistorer, som er en komponen i forsterkere/elektronikk som forsterker strøm og spenning i en krets. Rørene erstatter disse transistorene og gir kretsen/forsterkeren en annen måte å oppføre seg på. Noe som mange regner som mer organisk/levende mtp lyd. Ellers er bruksområdet/virkemåte til transistor og rør ganske lik.. Tror dog det finnes minimalt med folk som bruker rør i kretsene sine bortsett fra gitarister ;)

At rør er stress og slit er en stor myte.. Men man bør likevel behandle rør med litt respekt.

F.eks ikke kjøre topp uten kabinett og riktig last/impedanse/ohm på og la rørene kjøle seg ned et par minutter før man transporterer ampen fordi rørene blir meeget varme etter bruk, noe som gjør dem ekstra skjørre/robuste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg har en NAD 3140 forsterker (transistor) fra 1981 som låter aldeles suverent.

Naturligvis, men det sier du bare fordi du ikke har råd til en High End rør hifi! :D (Ikke jeg heller, men Myryad på høytalerne og en Yamaha fra '79 på CC-suben funker veldig bra. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, foretrekker å holde meg unna corksniffer-verdenen når det gjelder hifi. Havner man for dypt i det greiene der, klarer man jo til slutt ikke å nyte musikk på NOE annet enn sitt eget anlegg. Det blir for dumt. :)

På samme måte som at det er fort gjort å bli altfor kresen på gitarutstyr. Jeg har etterhvert lært meg til å tilpasse meg etter utstyret jeg spiller på, noe jeg tror er veldig sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der RydEN..

Gratulere med ny amp.. Jeg kjenner ettehvert ganske så godt til Bugera sine 6505 kloner, og det er et par ting jeg vil nevne ang ampen din. Denne serien amper har en potensiell seriefeil som du bør, få sjekket ut og eve. utbedret. Du har sikkert hørt skrekkhistorier over hele nettet hvor elendig Bugera er og at de går i "luften og brenner" for et godt ord. Dette er det rene vissvass. Det som er riktig, er at et stor antall 6260/6262 og 333/333XL amper "døde" relativt tidlig. Det som er problemet, er en kontakt mellom power trafo og hovedkortet som aldri burde ha vært der. Denne oppstår det dårlig kontakt i og den smelter med kortsluttning av sekundærsiden av nett trafo`n. Dette er en enkel jobb å få utbedret, og når dette er utbedret er det ingen spesiell grunn til at Bugera`n skal kollapse med det første.

Sjekk vedlagt bilde. Noen amper ble modifisert før de ble sluppet ut på markedet, så litt avhengi av alder så kan dette allerede ha vært gjort på din. Men sjekk dettte, om kontakten er der så er det bare et spørsmål om tid før det sier poff.. Kan være en ide å få sjekke bias på utg.rørene også, det er ikke ukjent at disse er justert litt vel "kjølig"..

Ellers er det tut og kjør.. Husk ørepropper, det er over 5 på master volum det synger som best :lol:

Edit: Ser du har en Boss GT-10, for maks utnytting av denne og ampen din så sjekk opp og bruk " 4 cable way".. Du finner masse info om du googler dette, eller kortversjonen her : Min lenke

post-4617-0-18505000-1297238584_thumb.jp

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der RydEN..

Gratulere med ny amp.. Jeg kjenner ettehvert ganske så godt til Bugera sine 6505 kloner, og det er et par ting jeg vil nevne ang ampen din. Denne serien amper har en potensiell seriefeil som du bør, få sjekket ut og eve. utbedret. Du har sikkert hørt skrekkhistorier over hele nettet hvor elendig Bugera er og at de går i "luften og brenner" for et godt ord. Dette er det rene vissvass. Det som er riktig, er at et stor antall 6260/6262 og 333/333XL amper "døde" relativt tidlig. Det som er problemet, er en kontakt mellom power trafo og hovedkortet som aldri burde ha vært der. Denne oppstår det dårlig kontakt i og den smelter med kortsluttning av sekundærsiden av nett trafo`n. Dette er en enkel jobb å få utbedret, og når dette er utbedret er det ingen spesiell grunn til at Bugera`n skal kollapse med det første.

Sjekk vedlagt bilde. Noen amper ble modifisert før de ble sluppet ut på markedet, så litt avhengi av alder så kan dette allerede ha vært gjort på din. Men sjekk dettte, om kontakten er der så er det bare et spørsmål om tid før det sier poff.. Kan være en ide å få sjekke bias på utg.rørene også, det er ikke ukjent at disse er justert litt vel "kjølig"..

Ellers er det tut og kjør.. Husk ørepropper, det er over 5 på master volum det synger som best :lol:

Edit: Ser du har en Boss GT-10, for maks utnytting av denne og ampen din så sjekk opp og bruk " 4 cable way".. Du finner masse info om du googler dette, eller kortversjonen her : Min lenke

Hei, takk for informasjonen :)

Om jeg kan forhindre at det går noe galt med den, vil jeg selvfølgelig det. Men er du sikker på dette med å kutte den ledningen? Var skal den loddes på igjen da?

Ja får vel prøve det med Bossn også:) Vet ikke hvordan distortionen blir men det får vi se :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.