Gå til innhold
OverdueIsak

Ashtray til Bass?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt til å sette en ashtray pickup cover over min Epiphone Ripper bass. Hva tror dere? bilde av den nedenfor ;)

Jeg har lyst til å vite hva dere synes om ashtray til bass, om dere liker det, om dere misliker det eller om dere har det allerede eller om dere skal skaffe det senere :)

post-9177-0-24249600-1297170980_thumb.jp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes du skulle la vær å røyke når du spiller.

Mer seriøst:

Jeg kan ikke tenke meg et større irritasjonsmoment i spillingen, men jeg spiller ganske rett over pickupen, Ikke synes jeg det ser noe bra ut heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes du skulle la vær å røyke når du spiller.

Mer seriøst:

Jeg kan ikke tenke meg et større irritasjonsmoment i spillingen, men jeg spiller ganske rett over pickupen, Ikke synes jeg det ser noe bra ut heller.

+1. Det virker som et helt idiotisk konsept for meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I "gamle dager" ble jo basser laget helt uten jordbeskyttelse på elektronikken. Disse dekslene skulle bidra til å holde jordstøyen nede. Dessuten hadde de fleste bassister på den tiden to teknikker de brukte på den tiden- enten filtplekter, eller de brukte tommelen. Det betød at de dyttet tommelen eller plekteret ned i mellom disse dekslene, og spilte i vei. På de tidligste bassene var det ikke uvanlig at det lå en skumgummidemping på innsiden av det nederste dekslet, slik at man skulle unngå en lang og syngende lyd fra strengen, det vi i dag gjerne kaller sustain..

Slik er det jo ikke lenger, og jeg synes på linje med de andre her at slikt er gammeldags og skrekkelig upraktisk med dagens spillestil(er) Jordmessig sett er det også unødvendig, det finnes andre og mye mer hensiktsmessige måter å fjerne jordstøy på. At det kan gi bassen et særpreg utseendemessig, la gå, men jeg er gladere i spillbarhet enn utseende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste jeg kunne tenkt meg var et slikleis deksel bak over brua som det er på de RI jazzbassene men ikke over noen pickuper nei! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom den originalt med et slikt «askebeger»? I så fall bør det vel være mulig å oppdrive noe som passer, vil jeg tro... eBay er alltid et godt utgangspunkt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svarene :)

Jeg har spilt på noen basser med ashtray før og jeg må si at jeg ikke er enig med at det er noe hemmende selv om jeg spiller ganske aggresivt (det er jo sikkert en smaksak om man synes det er ubehagelig med ashtray eller ikke, jeg skal jo sette på fingerrest på den så jeg kommer til å holde meg på et sted under spillingen :P)

Det er jo bare for forfenglige grunner at jeg setter på ashtray da:) hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smakssak, slik som med alt annet. Selv liker jeg det ikke på rickenbacker, men elsker det på fender. Ripper hadde vel aldri noen deksler, så jeg kan si lite om hvordan det kommer til å se ut. Om du liker å spille med det er det strengt tatt bare en måte å finne ut på. Du kan jo begynne med å redigere et bilde i photoshop e.l. og se om du liker looken først før du evt går til innkjøp og monterer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden jeg hadde et par fritimer å slå i hjel på skolen så gjorde ejg som foreslått over her og bare redigerte noen forskjellige kombinasjoner.. Så kan du jo se om du liker det :)

t_med%20bare%20bridge.jpg

t_med%20bare%20bridgepup.jpg

t_med%20bare%20neck.jpg

t_med%20begge.jpg

t_med%20over%20neck%20og%20brigde.jpg

t_strekt til aa dekke bridge.jpg

Endret av Arne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice photoshop Arne :)

Ripper med original ashtray:

OBFRd.jpg

Endret av AXL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja. Det har hatt flere bruksområder, det mest vanlige er at folk plukket det av og brukte det som aksebeger, derav tilnavnet. Det har litt å si på utseende, som støtte for hånden, og for å skjerme pickupene på gitarer før man skjønte at det var minst like lurt å brke skjermet kabel og hulromsskjerming.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en jazz bass med askebeger på. De kommer litt i veien, men hvem bryr seg om det når det ser så fett ut?!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en jazz bass med askebeger på. De kommer litt i veien, men hvem bryr seg om det når det ser så fett ut?!

De som skal spille på instrumentet, og ikke la det stå på utstilling ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en gammel P-bass med stol og pickupdeksel. Har vendt meg til det, og nå syns jeg det er fint å ha den der til å hvile fingre eller hender på. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.