Gå til innhold
Dolven

El-gitarpakke ++

Anbefalte innlegg

Planen er å kjøpe denne, med pengene mor og far sier jeg skal få til gitar, bare for å ha alt det viktigste. Så vil jeg spare alle andre bursdagspengene en stund og gå til anskaffelse av drømmegitaren (Gibson SG/Les Paul) samt bedre forsterker.

Er dette et godt alternativ for å komme i gang med El-gitar?

http://4sound.no/itempg.aspx?id=68194&artno=271707

Endret av Dolven

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du vil ha det enkelt og ferdig servert så er det helt kurante greier. Har ikke prøvd gitarene, men bassgitarene til Supreme er helt OK til prisen.

Om du kan dra til en butikk og kjøpe det så kan du be om å få gitaren ordentlig satt opp før du går, og antakeligvis kan du også få hjelp med ting du måtte trenge hjelp til i starten også. (Strengeskift, justeringer osv).

Dersom du har planer om å bestille på nett, og ikke har kjempebehov for å få alt på en gang så kan du nok gjøre bedre kjøp, men i den prisklassen er det fortsatt begrenset hvor mye bedre ting blir.

edit: bare noen eksempler fra kjøp/salg på forumet her, samt Finn:

Forsterker:

-Marshall MG15 - 500kr

-Kustom Tube12 - 600kr

-Fender G-DEC - 500kr. Denne er også full av effekter og morro for en nybegynner og soveromsgitarist.

Gitar:

-Ibanez CT-noe. - 800kr

-Aria stratkopi - 1000kr

Antakeligvis bedre både gitarer og forsterkere enn i Supremepakka, og du har fortsatt da noen hundrelapper til reim, kabel og tuner.

Men igjen; det beste når man er ny er å gå i den lokale sjappa og spør om et pakketilbud derfra innenfor budsjett. Da får man alt med en gang, og som regel god service ift oppsett og justeringer, samt at du får med alt hjem med en gang og slipper å vente på det ;)

edit2: Roland Cube30X. Dette er en forsterker du kan ha hele livet, faktisk. Når du oppgraderer forsterkeren, får deg band og har det svære rørstacket ditt på øvingslokalet, da gjør denne nytta i lange baner til øving hjemme på rommet. Den låter veldig godt, og fungerer veldig bra! Skulle kjøpt den selv om jeg ikke nettopp hadde kjøpt meg en annen, tilsvarende forsterker :)

Dette er heller ikke en dum pakke

Endret av Duckling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville faktisk gjort dette som Duckling linka til..

Gjerne kjøpt den Roland Cuben, den er faktisk veldig allsidig og ordentlig fet lyd i til å være så rimelig. Vi har på skolen mange 60 wattsversjoner (og 30watt for den del) som vi bruker som øvingsamper, gjerne micer dem opp til småkonserter og sånt også. (går musikk)

I tillegg gå for en rimeligere gitar utenom en pakke.. Ibanez er et kjent og elsket merke (det linka Duckling til), og har hørt en del bra om Aria gitarene også. (Ingen spesiell erfaring med aria selv, men det er nok en del her som har.)

Hadde du annskaffet en av de 2 gitarene + den roland cube 30`en, så vil du etter min mening få mye bedre utstyr til prisen, samt større spilleglede.

Har prøvd en del sånne småforsterkere og gitarer som har kommet i sånne småpakker, gjerne kompiser noen få år tilbake som kjøpte det for å se om de likte å spille gitar, men for å være ærlig, de type forsterkerene som komme i de pakkene ville ikke gitt meg noe spesiell spilleglede den dag i dag, sjøl om jeg er gitarfrelst så det holder.

Uansett, lykke til med kjøp, håper du blir fornøyd med det du eventuelt bestemmer deg for !

Endret av xshorteyx

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Planen er å handle på 4sound Stavanger, da det er nokså kort fra der jeg bor. Jeg ville helst hatt en ferdig pakke, for så og senere bygge på samlingen med både gitarer og forsterkere. Har også planer om å bygge studio, og jeg jobber med å finansiere dette. Har planer om å starte å selge t-skjorter på nett ...

Uansett, her er en gitar jeg virkelig liker utseende på og med en forsterker jeg har hørt mye godt om: en Line6 Spider IV 30.

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=60020&artno=258643

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse rimelige no-name gitarene (eller av ukjent merke) er det ofte stor variasjon i kvaliteten på. Det er et pluss å kjøpe dem fra en dedikert musikkinstrumentforhandler enn f.eks. på OBS, Smartclub eller lignende, siden instrumentforhandlerne har et faghandelsrykte å ta vare på, og dermed ikke kan selge de dårligste produktene.

Du har uansett den fordelen at du bor nær en fysisk butikk. Jeg ville stukket innom, evt. sammen med en mer erfaren gitarist om du kjenner noen, og prøvespilt den konkrete gitaren du er interessert i å kjøpe. Det kan være til dels store eksemplarvariasjoner på ting i denne prisklassen.

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om planen er å kjøpe i butikk så anbefaler jeg helt klart å gå for det når du skal ha første gitar. Den hjelpen man kan få (som regel gratis om butikken er litt serviceinnstilt) er ganske uvurderlig for mange i begynnelsen.

Men som sagt så er det store eksemplarvariasjoner på billige gitarer, så om du kjenner en gitarist med litt peil så er det ikke dumt å ha med han/henne for å prøvespille og finne et godt eksemplar :)

edit: Så ikke den siste linken, men i denne prisklassen ville jeg kanskje vurdert å kjøpe en forsterker billig på nett og lagt mer penger i gitaren. Den forsterkeren koster 2500 ny, dvs at gitaren antakeligvis ikke er spesielt mye bedre enn gitarene i de billigere pakkene. Forsterkeren får du for en tusenlapp på Finn.no, og om du da kan legge 3000kr i en gitar så får du en betydelig bedre gitar enn den som følger med i den pakka.

Ser 4sound selger både Squier Vintage Modified HSS-strat og en Yamaha Pacifica til ca 3000kr. Tror dette er betydelig bedre gitarer enn nevnte Supreme-gitar.

Endret av Duckling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Planen i utgangspunktet var å skaffe en gitar, en forsterker også kabel, reim osv.

Jeg har i utgangspunktet et budsjett på 4.000, men jeg kan spe på med 4-5.000 fra sparekontoen (så lenge jeg tar vare på gitaren og klarer å beholde den i noen år :) )

Drømmegitarene under 10.000 er nok Gibson SG Standard eller Les Paul Studio.

Planen er og spille noen gigs ute, dermed bør gitaren være god å spille på. Jeg er førstegitarist i et band, men jeg har ikke egen el-gitar. Det er litt flaut :(

Altså, en forsterker er nok, men den må ikke høres ut som om noen trekker ned i dass ...

Jeg spiller klassisk rock av typen Guns n Roses, ZZ Top osv. Forestill deg Slash sin spillestil ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ville jeg tatt ut litt av den sparekonton og kjøpt en brukt Epiphone Les Paul og den 30w Cuben som duckling nevner. Da har du et helt greit oppsett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er enig med Duckling i at Squier HSS er et godt forslag, og Squier Affinity Pack HSS G-Dec fra sound1 ser ut som et bra kjøp. Med humbucker i bridge får du også en herlig rockesound som jeg tror passer din spillestil.

Men dette er jo ikke 4sound, da. Så her blir det å kjøpe på nettet igjen.

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du allerede nå går for å kjøpe ordentlig utstyr så selger Askret et Vox Nighttrain-stack på forumet her. 15W rørtopp og 1x12" kabinett. Basert på den erfaringa jeg har med den forsterkeren tror jeg den vil passe deg og din spillestil helt perfekt!

hkurt selger en Aria ProII Les Paul-kopi for 5500. De siste 500 går til reim, plekter, kabel og tuner. Da har du utstyr du kan rocke med i mange år, og også selge uten nevneverdig tap om du vill oppgradere :)

edit: Som sagt over kan du selvsagt kjøpe en brukt Epi LP i stedet for Aria eller andre japanske og spare et par tusenlapper der, dersom du er fornøyd med pickupene i Epiene. Mange, inkludert meg selv, synes disse låter til grøtete og ullent, og mange skifter ut disse. Ariaen har allerede gode pickups, og er nok verdt et par tusenlapper ekstra om du har mulighet til det.

Cube30 er som sagt en helt grei forsterker, men i mine øyne først og fremst en øvingsforsterker, men alt avhenger jo av hvor mye penger du vil bruke. Du kan selvsagt også gå ned på 4sound med 9000kr og si hva du skal ha. Da får du også antakeligvis godt utstyr du blir fornøyd med. Du vil tape en del om du en dag selger det, men du får jo også service og garanti som for mange er verdt de kronene ekstra.

Endret av Duckling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du allerede nå går for å kjøpe ordentlig utstyr så selger Askret et Vox Nighttrain-stack på forumet her. 15W rørtopp og 1x12" kabinett. Basert på den erfaringa jeg har med den forsterkeren tror jeg den vil passe deg og din spillestil helt perfekt!

hkurt selger en Aria ProII Les Paul-kopi for 5500. De siste 500 går til reim, plekter, kabel og tuner. Da har du utstyr du kan rocke med i mange år, og også selge uten nevneverdig tap om du vill oppgradere :)

Ja glem den forrige posten min, hiver meg på her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå for en Squier med enten en Cube eller en Fender Mustang III. Jeg personlig liker Mustangen, men det er kanskje en smaksak. Uansett: Kjøp Squier (Eller Epiphone) hvis du skal ha en 1. gangs elgitar. Jeg jobber i musikkforretning og har sett altfor mye skvip der ute uten å nevne merker. At foreldre kjøper sånt til små barn er meg rivende uforståelig... Er ikke rart ungene mister spillelysten sier jeg bare.

Fender og Gibson er ikke interessert i å sette navnet sitt på dritt så kjør på. Selvfølgelig kan du være uheldig, men selv har jeg to Squiere som blir brukt på scene og i studio (Har en tråd med bilder på den ene et sted her). Riktignok har jeg bytta elektronikken på begge, men alt annet er originalt. Dette er bedre gitarer enn mange mener...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vurdert Epiphone, men har mer lyst til å spare til Gibson SG Standard eller LP Studio ...

Planen er jo å skaffe mer enn en gitar da. Heller kjøp enn selg ...

Endret av Dolven

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.