Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Budsjett på innspillingsutstyr


Erling

Anbefalte innlegg

Tusen, tusen takk for hjelpen! Veldig hyggelig. Har fått litt oversikt over hva jeg bør gå til innkjøp av, og hvilket prisland utstyret vil ligge. Veldig hjelpsom du? hehe, uansett. Hvis noen andre har noe de mener om hva som bør kjøpes så tar jeg gladelig imot tips. Men helst ikke så veldig mye dyrere utstyr enn det rukula har anbefalt.

Takktakktakktakk

Bare hyggelig! veit hvor vansnskelig det her kan være uten hjelp, så prøver så godt jeg kan.

Hvis du trenger en dings til, er det kanskje Shure SM57 mikrofonen. den funker til alt. Skarp tromme, Sang, Gitar Kabinett, Trompet, you name it. Klassiker.

bare så du er klar over den! alle studioer bør ha en : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt grønn på studiosaker, men du snakker nå om et mixebord? Er dette en nødvendighet, kan som sagt lite. Men har liksom forstått det slik at den styrer volum og eq på de forskjellige kanalene. Kan jeg ikke gjøre dette på pcen?

Takk for svar!

De kan brukes som lydkort ja.

Endret av thombek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd mic'en som rukula nevner, og den kan for all del være bra, men jeg vil også nevne at Norsk Musikk (norskmusikk.no) selger Røde NT1-A som starter-kit for rett over 2000kr, og da følger det med shockmount, popfilter, kabel og en tips-og-triks-DVD som visstnok skal være ganske ålreit. Røde NT1-A går for å være noe av det beste under 5000kr.

Ellers vil jeg også anbefale å gå opp 500kr på keyboardet og kjøpe en M-audio Keystation 61ES. Dette har 61 semiveide tangenter i stedet for 49 uveide, noe som er vel verdt 500kr når man har lært et par akkorder på piano. Gir en mye bedre spillefølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet blir også om 10K er nok til dugelig utstyr som kan vare, tja, livet ut ?

Tja- vare livet ut når det gjelder elektronikk er enkelt å svare på. Det å bruke "alle pengene" på en dyr gitar, greit, kanskje smart, men å handle elektronikk uten å være klar over at det kommer noe som gruser det du handlet for tre år siden, det er noe du må regne med. Derfor er det kanskje like smart å sake litt på kvaliteten, og spare noe av pengene til et innkjøp om noen år.

Elektronikk blir fort gammelt, og det går fortere og fortere. Handler du et rådyrt lydkort i dag, er det ikke sikkert at det en gang eksisterer drivere om fem år til den datamaskinen du eier da. Slikt kan ingen gi eksakte råd om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar rukula!

Ang det lydkortet, så har jeg neppe bruk for så mange innganger. Det blir, slik jeg ser det for meg et "mini-studio" på en studentleilighet. Altså trenger egentlig maks 4 innganger. Gitar, Bass, Mic og midi-keyboard.

Midi-keyboard kobler man til i midi-inngang eller i usb-port, så du trenger ikke tenke på det som en "inngang" i lydkortsammenheng.

Noen sier at Cubase er fasitt, og nesten det eneste du kan bruke til opptak, mens jeg selv mener at det bare er noe tull.

Dette er ukjent for meg. Hvis det er noe som er bransjestandard, vil jeg påstå det er Pro-tools. Men det er for en annen diskusjon kanskje.

Det er mange bra opptaksprogram, Cubase er nevnt, Pro-tools, Sonar og Logic, og mange andre.

Ser at det skilles mellom innspillingsprogram og redigeringsprogram. Er det slik at det finnes programmer som er 2-i-ett liksom, både innspilling og redigering.

I alle innspillingsprogram kan du også redigere. De rene redigeringsprogrammene kan du godt droppe i denne sammenhengen.

Studio på budsjett bør ha hodetelefoner, ikke monitorer. Etter min mening, trenger du GODE monitorer for at det i det heletatt er verdt å ha noen.

Veldig enig i dette. Det er lurt å enten kjøpe gode monitorer eller droppe dem fullstendig og gå for noen ordentlige hodetelefoner. Du mikser en låt, så tar du den med på et godt hifianlegg eller lignende og det blir litt "oi, er det sånn det låter". Jeg ville nok hatt monitorer dog, synes det er bedre å mikse på.

Det er mange løsninger på det du er ute etter, mange bra forslag i denne tråden. Hvis jeg skulle handla,hadde det blitt som dette:

http://4sound.no/itempg.aspx?artno=126007

Fostex PM1 studiomonitorer. Tror mange monitorer i denne prisklassen vil gjøre susen, men velger disse siden jeg har erfaring med dem.

4990,-

http://4sound.no/itempg.aspx?id=665951&artno=230372

Focusrite Saffire 6 USB lydkort. Synes de focusritekortene låter fint. Det finnes også en firewireversjon som koster litt mer.

1750

http://www.procom.no/software/audio-midi-software/steinberg-cubase-essential-5.html

Cubase Essential 5. Det man trenger for å ta opp, inkl softsynth og plugins. Nevner dette fordi jeg bruker dette, men alle de jeg nevnte lengre oppe her vil funke.

1250

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=673266&artno=185048

M-audio Keyrig 49. Et helt greit midibrett vil jeg anta, jeg vet ikke allverdens om dette

895

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=673830&artno=88721

Shure SM-58. En mik du kan bruke til alt. Kanskje burde man hatt en stormembram, men med pengene som er igjen i dette forslaget, finner man ikke allverdens, så jeg velger heller å gå for klassiker som er solid og til å stole på

1095.

Så kan du kjøpe deg en brus e.l. for de siste 20 kronene:)

Ellers kan du jo titte på noe sånt: http://www.4sound.no/itempg.aspx?artno=283503

Studiopakke med lydkort, program, mik og hodetelefoner. Denne finnes vel i en litt større versjon med hippere lydkort og program

Endret av mrj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.