Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Budsjett på innspillingsutstyr


Erling

Anbefalte innlegg

Driver for tiden og planlegger sommerferie osv, skal jobbe i sommern. Pengene skal i all hovedssak brukes på fyll og musikkutstyr.

Har en mac, og trenger følgende utstyr:

1 Ordentlig vokal mic

1 Innspillings software

1 ordentlig stk lydkort, med flere inputs og mulighet for å spille inn vokal og gitar samtidig

1 Midi-keyboard

1 redigerings software med masse fine plugins slik at jeg kan, ved hjelp av keyboardet, spille inn alle slags instrumenter. Og legge på effekter.

Er det noe mer jeg trenger for og gjøre gode opptak fra studenthybelen?

Og hvor mye anbefaler dere meg og bruke på hver enkelt post? Setter en øvre grense på 10 000kr for hele pakka, kan gjerne bestille fra utlandet.

Håper på mange gode svar og forslag

erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mackie onyx mixerene er knall til hjemmestudio. De har firewire, så de kan kjøres rett i macen.

http://www.mackie.com/products/mixers/index.html

Jeg er litt grønn på studiosaker, men du snakker nå om et mixebord? Er dette en nødvendighet, kan som sagt lite. Men har liksom forstått det slik at den styrer volum og eq på de forskjellige kanalene. Kan jeg ikke gjøre dette på pcen?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poster kun ting jeg selv har, og har egen erfaring med.

SE2200A

1900,-

Sony Acid Pro 7.0

3200,- (Haters gonna hate, men jeg ELSKER det programmet. Tar opp og redigerer med det.)

M-Audio Fast Track Ultra 8R

3800,- (Fungerer knallbra! Ikke noe problemer med det så langt. Kjører kortet inn i en rimelig utdatert PC, og kan alikevell ta opp et helt band (8 spor) samtidig i ACID

M-Audio Keyrig

900,- Kjempe simpelt MIDI keyboard, med en overaskende bra plugin.

Totalt: 9800,-

Alle disse tingene fungerer knallbra sammen! Ikke noen ting å klage på med noen av dem, og de fungerer utmerket som et "Sett". Du bør kanskje ha med et parr gode hodetelefoner, og da fåreslår jeg Shure SRH440, de er ikke dyre, men låter faen meg knall! Kan også være en idè å slenge med et Pop-filter til mikerofonen. Det er nesten et must. Kondensator mikker er veldig sensitive, og fanger opp "P-F-T-K" lyder, som ødelegger litt av lyden. De kommer ikke gjennom et slikt filter, og det koste rundt 150-200 kroner.

Med ACID følger det også med masse forskjellige plugins, så i starten tror jeg du klarer deg godt med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar rukula!

Ang det lydkortet, så har jeg neppe bruk for så mange innganger. Det blir, slik jeg ser det for meg et "mini-studio" på en studentleilighet. Altså trenger egentlig maks 4 innganger. Gitar, Bass, Mic og midi-keyboard. Derfor blir det kanskje litt overkill med 8-spor? Har ikke noen gode mindre lydkort og anbefale? Men ellers ser det veldig bra ut.

Lurer litt på hva folk sier om redigeringsprogrammet, siden du sier "haters gonna hate".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar rukula!

Ang det lydkortet, så har jeg neppe bruk for så mange innganger. Det blir, slik jeg ser det for meg et "mini-studio" på en studentleilighet. Altså trenger egentlig maks 4 innganger. Gitar, Bass, Mic og midi-keyboard. Derfor blir det kanskje litt overkill med 8-spor? Har ikke noen gode mindre lydkort og anbefale? Men ellers ser det veldig bra ut.

Lurer litt på hva folk sier om redigeringsprogrammet, siden du sier "haters gonna hate".

M Audio Fast Track er en serie, de kommer med så lite som èn inngang. Fast Track Ultra burde passe deg ypperlig. Fatter'n har det, og det funker på akuratt samme måten. (bortsett fra mengden utganger, og at den ikke kan monteres som rack.

og det med redigeringsprogrammet er bare delte meninger egentlig. Noen sier at Cubase er fasitt, og nesten det eneste du kan bruke til opptak, mens jeg selv mener at det bare er noe tull. Synes Cubase til tider blir veldig rotete, mens ACID er ganske standard windows. Hvis du har brukt en PC før, så kan du bruke det. Det er veldig enkelt, men har fremdeles hauger med funktioner. jeg vill påstå at du kan få til det samme i ACID som i Cubase, men Cubase har litt mer status, og har nesten blitt et merke.

Bare vent, så quoter noen meg snart, og lager en debatt på hvor bra cubase er.

Endret av rukula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M Audio Fast Track er en serie, de kommer med så lite som èn inngang. Fast Track Ultra burde passe deg ypperlig. Fatter'n har det, og det funker på akuratt samme måten. (bortsett fra mengden utganger, og at den ikke kan monteres som rack.

og det med redigeringsprogrammet er bare delte meninger egentlig. Noen sier at Cubase er fasitt, og nesten det eneste du kan bruke til opptak, mens jeg selv mener at det bare er noe tull. Synes Cubase til tider blir veldig rotete, mens ACID er ganske standard windows. Hvis du har brukt en PC før, så kan du bruke det. Det er veldig enkelt, men har fremdeles hauger med funktioner. jeg vill påstå at du kan få til det samme i ACID som i Cubase, men Cubase har litt mer status, og har nesten blitt et merke.

Bare vent, så quoter noen meg snart, og lager en debatt på hvor bra cubase er.

Quoter deg heller på det første, er veldig grønn på dette som sagt. Så bare fyrer av noen kanskje litt dumme spørsmål. Når jeg ser på bildet av lydkortet så ser jeg jo at den har 4 innganger. Men alle inngangene er av typ mic-innganger og ikke vanlige gitarjack-inngang. Hvordan fikser jeg det da :P ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quoter deg heller på det første, er veldig grønn på dette som sagt. Så bare fyrer av noen kanskje litt dumme spørsmål. Når jeg ser på bildet av lydkortet så ser jeg jo at den har 4 innganger. Men alle inngangene er av typ mic-innganger og ikke vanlige gitarjack-inngang. Hvordan fikser jeg det da :P ?

heh, de to første er "Hybrider". Du kan putte en vanlig jack inn i midten av dem. det er også Jack innganger på baksiden, som du kan bruke.

Edit: Faktisk så har Fast Track også 8 innganger. men bare 4 av dem er XLR og har Phantom Power

Endret av rukula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører på med flere spørsmål som folk kanskje kan svare på.

Ser at det skilles mellom innspillingsprogram og redigeringsprogram. Er det slik at det finnes programmer som er 2-i-ett liksom, både innspilling og redigering. Er Cubase og Acid sånne?

Glemte og legge det til. Skulle også hatt 2 dugelige høytalere, snakker ikke store sakene, skal kunne stå på et skrivebord og kunne kobles til pcen og "studioet". Noen anbefalinger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører på med flere spørsmål som folk kanskje kan svare på.

Ser at det skilles mellom innspillingsprogram og redigeringsprogram. Er det slik at det finnes programmer som er 2-i-ett liksom, både innspilling og redigering. Er Cubase og Acid sånne?

Glemte og legge det til. Skulle også hatt 2 dugelige høytalere, snakker ikke store sakene, skal kunne stå på et skrivebord og kunne kobles til pcen og "studioet". Noen anbefalinger her?

Jeg vill si at ACID er en slik hybrid. Først tar du opp og mikser, så kan du mastre dem. hvis du skal ha et eget mastering programm så er det noe som heter "sony sound forge". Synes selv det bare er dilldall. Man kan enten mastre "main out" sporet i ACID, eller lagre inspillingen som for eksempel en WAW eller Mp3 og redigere den fila i ACID.

Hvis det her er den første erfaringen din med studio, har du overhode ikke bruk for noe mere enn acid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte og legge det til. Skulle også hatt 2 dugelige høytalere, snakker ikke store sakene, skal kunne stå på et skrivebord og kunne kobles til pcen og "studioet". Noen anbefalinger her?

Studio på budsjett bør ha hodetelefoner, ikke monitorer. Etter min mening, trenger du GODE monitorer for at det i det heletatt er verdt å ha noen. Har hørt gode ting om M audio sine monitorer i 5000 prisklassen.

Men hvis du skal ha noen til en grei pris som virker som de skal, kan jeg tipse deg om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studio på budsjett bør ha hodetelefoner, ikke monitorer. Etter min mening, trenger du GODE monitorer for at det i det heletatt er verdt å ha noen. Har hørt gode ting om M audio sine monitorer i 5000 prisklassen.

Men hvis du skal ha noen til en grei pris som virker som de skal, kan jeg tipse deg om disse.

Tusen, tusen takk for hjelpen! Veldig hyggelig. Har fått litt oversikt over hva jeg bør gå til innkjøp av, og hvilket prisland utstyret vil ligge. Veldig hjelpsom du? hehe, uansett. Hvis noen andre har noe de mener om hva som bør kjøpes så tar jeg gladelig imot tips. Men helst ikke så veldig mye dyrere utstyr enn det rukula har anbefalt.

Takktakktakktakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.