Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone SG


antos

Anbefalte innlegg

Om man er heldig med Epi'en og får en som er laget av et ålreit stykke treverk og putter inn Gibson-mikrofoner så låter den selvsagt veldig likt en Gibson SG. Nå er det imidlertid mer ved en gitar enn lyden (med alle dagens pickuper er gjerne lyden det minst viktige når man kjøper en gitar), og det å si at en Epi SG er en like god gitar som en hvilken som helst Gibson faller på sin egen urimelighet. Jeg vet ikke hva du legger i en god, billig "Gibson", men ingen av Epiene jeg har prøvd har vær like gode som en god Studio, Special eller Jr, som vel er det som kan regnes som billig Gibson.

Edit: At en Epi SG med nye mikrofoner og stemmeskruer er en helt ålreit gitar skal jeg dog ikke benekte, da jeg selv spiller på en Louder Strat med Fender CS-pickups, men det er fortsatt ganske langt unna en Gibson, akkurat som at min strat er ganske langt unna både japansk, meksikansk og amerikansk Fender.

Nedturen med Gibson SG Junior er jo at du kun har en pickup. Samme med LP junior. Du har ikke mer enn en pickup, og det er både positivt og negativt.

Billie Joe Armstrong sverger jo til Les Paul Junior ........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg hadde denne gitaren for noen år siden. Veldig bra bygd, mye bedre enn Epi LP'er i samme prisklasse (basert på de gitarer av den typen jeg har prøvd såklart). Bra hals, bra båndarbeid. Pickupene er noe ullne, jeg bytta dem ut med Gibson PAF. Så den gitaren med noen nye pickuper burde funke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dolven:

Hensvisningene til Jr.gitarene var mest ift byggekvalitet på Epi vs Gibson. Lydmessig er jo Jr./Special med sine P90-pickups noe helt annet enn humbuckergitarer i utgangspunktet, og hva man foretrekker her, samt om man vil ha en eller to er jo en smakssak og en helt annen diskusjon. Billie Joe sverger til LP Jr, men iflg gitarteknikeren hans bruker han stort sett bare én lyd i løpet av en hel Green Day-konsert også, så da holder det jo med én pickup også.

"LP Jr. har én lyd - drittøff". Ikke helt feil, men heller ikke helt riktig, uten at jeg vil dra den diskusjonen videre her. :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dolven:

Hensvisningene til Jr.gitarene var mest ift byggekvalitet på Epi vs Gibson. Lydmessig er jo Jr./Special med sine P90-pickups noe helt annet enn humbuckergitarer i utgangspunktet, og hva man foretrekker her, samt om man vil ha en eller to er jo en smakssak og en helt annen diskusjon. Billie Joe sverger til LP Jr, men iflg gitarteknikeren hans bruker han stort sett bare én lyd i løpet av en hel Green Day-konsert også, så da holder det jo med én pickup også.

"LP Jr. har én lyd - drittøff". Ikke helt feil, men heller ikke helt riktig, uten at jeg vil dra den diskusjonen videre her. :)

Drittøff er vel ikke helt rett ... men det slår ikke feil heller. Billie Joe spiller jo relativt lite på konserter. Og det hender han tar det et hakk opp til LP Standard ...

MEN! Ingenting til under 10.000 slår Gibson SG Standard, som er min favoritt av de to SGene jeg har prøvd! Herlig gitar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drittøff er vel ikke helt rett ... men det slår ikke feil heller. Billie Joe spiller jo relativt lite på konserter. Og det hender han tar det et hakk opp til LP Standard ...

MEN! Ingenting til under 10.000 slår Gibson SG Standard, som er min favoritt av de to SGene jeg har prøvd! Herlig gitar :)

Drittøff er helt rett! B) Han spiller ikke så mye nei, men jeg så han aldri med noen standard i løpet av de tre konsertene jeg har fått med meg, uten å starte en diskusjon om det. Jeg vet han brukte veldig mye forskjellig tidligere, da både "vanlig" LP og SG, men trodde ikke det nåmer. Har registrert en Flying V bare, men vi får vel se når "Awesome as F**k" slippes i mars :D

Ift til gitarer under 10.000 så tar du helt feil, men jeg skal la det ligge. Smak og behag, men jeg har eid 3 og prøvd en mengde som er betydelig bedre enn de SG Standardene jeg har prøvd. Jeg lot det ikke ligge nei.. pokker. Sorry for offtopic.

*spise mat i stedet for å skrive offtopic*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Hvorfor har du ikke dokumenter dette, og postet det på forumet? Ville vært en veldig spennende tråd!

Kan gjøre et opptak av begge gitarene, så kan folk se om dem hører forskjell, men det er ikke mine gitarer så jeg har ikke tilgang til dem når jeg vil.

(Såklart vil spillefølelsen være anderledes på de to gitarene, men det var jo lyden ut av en Epi VS en Gibson med samme mikker vi snakket om her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G-400 det er en ganske lett gitar sånn egentlig, men et lite problem er jo det at gitarhalsen er "tyngre" enn selve kroppen. Så hviss du spaserer rundt på en scene må du holde i halsen uansett. Lydmessig så kan det skurre endel med bruk av mye Overdrive.

Har spilt med denne gitaren og vil nå snart gå over til ny! (Ikke at det er en dårlig gitar men lyst å prøve ut noe nytt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G-400 det er en ganske lett gitar sånn egentlig, men et lite problem er jo det at gitarhalsen er "tyngre" enn selve kroppen. Så hviss du spaserer rundt på en scene må du holde i halsen uansett. Lydmessig så kan det skurre endel med bruk av mye Overdrive.

Har spilt med denne gitaren og vil nå snart gå over til ny! (Ikke at det er en dårlig gitar men lyst å prøve ut noe nytt.)

Nehei, Om man skal holde henda i være å klappe, når bassisten spiller ett vars med bare bass, hvor drar gitaren da? Gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nehei, Om man skal holde henda i være å klappe, når bassisten spiller ett vars med bare bass, hvor drar gitaren da? Gulvet.

Problemet her er vel ikke gitaren, men at man spiller noe som krever at gitaristen skal klappe noe som helst, og et helt vers? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at Raymond faktisk har gitaren hengende over skuldra, og skifter strenger mens den henger der. Da kan det være kjeitete om hodet faller mot gulvet så fort du slipper halsen, selv om det i det hele tatt virker som en kjeitete måte å bytte strenger på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.