Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY: Relic hardware på gitaren


Anbefalte innlegg

Takk for en utrolig bra tråd med utrolig bra bilder :lol: "Aging" og øl hører på en måte sammen det ;)

Lurer på om jeg skal gjøre dette med begge Telecasterne mine, og kanskje jeg burde beholde Edwards'n min og gjøre det samme med den også? Din ble jo utrolig bra etter aging-prosjektet!!

Now then.... Vet noen av dere om det er mulig å utføre litt "relic" på en gitarkropp med polylakk? Det skal være rimelig "enkelt" med nitrolakk, men poly? Begge Telecasterne mine er i polyutførelse, og jeg er blitt fortalt at det er nesten umulig. Det må da gå an å gjøre noe? Polylakk krakelerer ikke, men er det andre triks en kan bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Done it! Skal se om jeg får lagt ut noen bilder av resultatet etter hvert.....når gitaren er montert sammen igjen! Fy f..., Saltsyre lukter ikke akkurat godt!!!

Til alle som vil prøve dette- vær veldig forsiktig! Saltsyre er giftig, gasser veldig og etser. Bruk hansker, vernebriller, vær i et godt ventilert rom og IKKE STRESS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ferdig i kveld med mitt eget Tele relic prosjekt. Ble ganske OK synes jeg. Stolen ble nok mest relic'd, mens skruer og annet snacks ikke ble fullt så opprusta. Ved neste korsvei vil jeg nok smøre på litt syre rett på metallet før jeg legger det til "gjæring". Liker "skittent" utstyr :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Enda en gitar har blitt offer for Øystein's custom relic jobs, resultatet:

Syntes kanskje plekterplata ikke ble mørk nok, og at resten av bitene ble for mørke, men kan hende det blir litt bedre når plata blir mørkere.

Bilder fra prosessen under

Pinnekjøttkjelen full av kaffe og litt vann, desverre var den ikke stor nok til plekterplata

Husk å puss plastbitene med fint sandpapir før det legges i kaffen

dbd2a66a.jpg

Jeg varmet opp vannet så kaffen skulle feste seg bedre.

03833aa3.jpg

Mattet også ned lakken på gitaren da den var altfor glossy, brukte fint sandpapir for å matte ned, og polerte opp med maskin og autoglym polish for å få tilbake noe av shinen. Likner mye mer på nitro-lakk nå :)

DSC_0697.jpg

DSC_0698.jpg

DSC_0700.jpg

Brukte samme metode som beskrevet i første post på å relice hardwaren, men litt lettere denne gangen da gitaren er ganske ripe/skadefri (enn sålenge :D )

DSC_0701.jpg

DSC_0706.jpg

DSC_0709.jpg

Burde kanskje polere over en gang til for å få det perfekt, men ser ganske bra ut nå syntes jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ser veldig bra ut. Jeg er jo kritisk til å bruke penger på relicing, men det betyr ikke at jeg ikke synes det kan se fett ut.

Takk for fin guide. Greit å ha i den mentale verktøykassa om et relic-prosjekt skulle melde seg. (Mulig det skjer før man aner...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har drevet en del med "relicing" av deler til samuraisverd, der patinering er en del av prosessen når man lager deler fra bånn. Har også jobbet litt med å avsløre Kinakopier av gamle sverd, kineserne er racere på "relicing" :D .

Rød rust (hematitt) forandres til svart (magnetitt) over tid, og dette kan gjerne passe bedre på en reliced gitar enn rød rust. Rød rust kan forandres til svart ved rett og slett å putte den rustede gjenstanden i kokende vann en fem minutters tid, gjerne flere ganger for å stabilisere rusten. Det som skjer er kontrollert rusting i et miljø uten oksygen. Kan med fordel gnis med et glatt papir etterpå og mellom dyppene for å få bort løst rusk. Svart rust er rimelig stabilt, i motsetning til rød rust som vil fortsette å grave hvis det utsettes for luftfuktighet.

Deler av messing og kobber kan rett og slett legges i sjøvann noen dager, dette gir en spennende patina da sjøvann har mange virkestoffer.

Å prikke krommede deler med en syl og legge i sjøvann kan lage bobler under krommen, det samme kan forsiktig bruk av en liten gassbrenner med spiss flamme.

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Enda en gitar har blitt offer for Øystein's custom relic jobs, resultatet:

Syntes kanskje plekterplata ikke ble mørk nok, og at resten av bitene ble for mørke, men kan hende det blir litt bedre når plata blir mørkere.

Bilder fra prosessen under

Pinnekjøttkjelen full av kaffe og litt vann, desverre var den ikke stor nok til plekterplata

Husk å puss plastbitene med fint sandpapir før det legges i kaffen

x bilde

Jeg varmet opp vannet så kaffen skulle feste seg bedre.

x bilde

Mattet også ned lakken på gitaren da den var altfor glossy, brukte fint sandpapir for å matte ned, og polerte opp med maskin og autoglym polish for å få tilbake noe av shinen. Likner mye mer på nitro-lakk nå smile.gif

x bilde

Brukte samme metode som beskrevet i første post på å relice hardwaren, men litt lettere denne gangen da gitaren er ganske ripe/skadefri (enn sålenge biggrin.gif )

x bilde

Burde kanskje polere over en gang til for å få det perfekt, men ser ganske bra ut nå syntes jeg smile.gif

hvor fint sandpapir brukte du. og hva polerte du med etterpå? prøver å finne en metode å matte ned min strat. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor fint sandpapir brukte du. og hva polerte du med etterpå? prøver å finne en metode å matte ned min strat. :D

Var 120-180 ca. Og brukte Autoglym polish, med maskin for å polere opp etterpå.

EDIT, ja, det er bilpolish altså, og en poleringsmaskin fra biltema beregnet for biler.

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.