Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe Edwards-gitar fra Japan


Nemiz

Anbefalte innlegg

Jeg har sikla lenge på en Edwards (LP eller ES) og har lett lenge etter butikker med godt utvalg! Jeg kom over denne her om dagen:

http://www.guitarjapan.com/edwards/index.html

Jeg synes det så lovende ut! Er det noen her som har handlet fra denne siden før, eller som har annet å anbefale? :)

Flere:

http://www.katanaguitars.com/

http://www.groovin.jp/store/

Ebay Global, Edwards

Har kjøpt noen gitarer fra japanske forhandlere, og det har aldri vært noe problem. De er ærlige, og varene holder den kvaliteten de sier (faktisk er de ofte litt bedre). Husk at du får frakt og moms på kjøpet da ;)

Endret av Byljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handlet gitar fra Ishibashi, og dem er veldig hyggelige og serviceinnstilte. Dem svarer også på mail utrolig godt, og er flinke i engelsk.

Har en gitar på vei fra guitarjapan.com nå, dem virket veldig ålreite å ha med å gjøre på mail, svarte kjapt, men var ikke gode i engelsk og det var nok brukt google translate. Men dem sendte gitaren med en gang betaling var mottat, og sendte mail med sporingsnummer og slikt kjapt! Dem er også villig til å merke sendinger med "gift", det gjør ikke Ishibashi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handlet gitar fra Ishibashi, og dem er veldig hyggelige og serviceinnstilte. Dem svarer også på mail utrolig godt, og er flinke i engelsk.

Har en gitar på vei fra guitarjapan.com nå, dem virket veldig ålreite å ha med å gjøre på mail, svarte kjapt, men var ikke gode i engelsk og det var nok brukt google translate. Men dem sendte gitaren med en gang betaling var mottat, og sendte mail med sporingsnummer og slikt kjapt! Dem er også villig til å merke sendinger med "gift", det gjør ikke Ishibashi.

utgjør det noen forskjell om noe er merket gave?

er det ikke slik at det er verdien man betaler moms av, uavhengig om det er gave eller ei?

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høyere grense for avgiftsfri innførsel om det er gave, men meg bekjent er det fortsatt bare 1000kr som er grensa, så man har jo allikevel et problem ift forsikring om posten ødelegger gitaren. Om man ikke skriver ned verdien også har det jo ingenting å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ishibashi får også mye god omtale, uten at jeg vet noe mer om hva de har eller har noe personlig erfaring.

Handlet nettopp en Telecaster fra Ishi. Framifrå gjeng det, og yter veldig bra service. Har handlet to gitarer fra dem, og et par gitarer fra andre. Har aldri hatt problemer med import fra Japan, og det blir langt billigere enn å kjøpe overprisede japanfendere i Norge (en god del av de du får her fra Fender er faktisk dårligere enn de du får direkte fra Japan (non-export), og virker ofte som B-vare!!??!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Det har åpnet seg en liten mulighet for gitarkjøp i løpet av sommeren og jeg kikker litt på muligheten til å skaffe meg en japansk G-style kopi. Jeg har ikke kronasjer til å punge ut for en gjennomsnitts god Gibson (IMO gitarer over studio/faded-serien), dessuten er det nær sagt umulig å få tak i f.eks en Les Paul Special med "riktige" specs (wraparound stol og ikke tune-o-matic) til 6-7000,- med mindre øynene går i kryss og jeg klikker "kjøp nå" på en dårlig kina-kopi. Med andre ord så er vel egentlig det eneste alternativet japanske kopier.

Som nevnt, jeg er ute etter en Les Paul Special-kopi, fortrinnsvis single cut, men double cut er også tøft. TV Yellow ruler alltid, men TV White duger også.

Jeg kjenner passe godt til hva som er mulig å få tak i fra Japan, sånn ca i hvert fall, men har liten førstehåndserfaring med unntak av en Burny Les Paul jeg hadde for noen år siden (som for øvrig ble kjøpt av et medlem fra dette forumet).

Hva kan ses på som et trygt kjøp? Edwards får nesten utelukkende lovord uansett hvor en ser, men hvor korrekte er de egentlig i forhold til eksempelvis halsprofil? Er de i det hele tatt i nærheten av balltrehalsen som finnes på Gibsons VOS-utgave av Les Paul Special (VOS LP Special 1960), eller "feiger" de ut og går for noe litt tykkere enn "slim taper"?

Hva med Orville/Orville by Gibson? Epiphone Japan (de med "barte"-headstock)? Greco? Allerede nevnte Burny? Tokai? Bacchus? Aria (som jeg aldri har sett i Les Paul Special-utgave)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke man fikk kjøpt japanfender i Norge utenom de privatimporterte som i utgangspunktet vel er non-export?

Japanfender får du kjøpt i Norge, av norske autoriserte fender-forhandlere importert gjennom fender scandinavia. De færreste vet om det fordi modellene ofte ikke står i de norske prislistene til fender og ikke på hjemmesidene. Det kan være enkeltmodeller man ikke får tak i fordi importøren har valgt å ikke ha dem på lager, men bortsett fra det står man fritt til å importere fra japan selv også. Eneste jeg ville væ obs på er at dersom en kommersiell aktør merker et produkt som gift og det blir konollert i tollen har de hjemmel til å bøtlegge deg og konfiskere produktet. Skal du importere anbefaler jeg å gjøre det lovlig for din egen del. Koster 25% mer som går til å bygge veier og barnehager, men du slipper risikoen for å betale for et produkt du aldri mottar. Dette har med tollvesenet å gjøre, ikke butikken du vurder å bestille fra (som sikkert er seriøs)

Når det gjelder merknaden fra Byljer om at japan-varer i norge kan være b-vare har det ingenting for seg. For det første er de mer nøye med kvalitetskontrollen fordi det skal sendes langt og kostnadene ved pronblemer er mye høyere. For det andre blir alle instrumentene kontrollert og justert på linje med usa-fendere i nederland ved ankomst. Så gitarene får em ekstra sjekk i nedland, det er eneste forskjellen i produksjonslinja. Det er forøvrig ikke lov for en Fender-butikk i norge å selge deg en B-vare fender uten å opplyse om dette på forhånd. Nå er antallet autoriserte forhandlere halvert i norge i år pga streng kvalitetskontroll, så man kan evt ta kontakt med Fender for å få liste over autoriserte distributører.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er antallet autoriserte forhandlere halvert i norge i år pga streng kvalitetskontroll, så man kan evt ta kontakt med Fender for å få liste over autoriserte distributører.

Jeg har vel også hørt at det ikke bare dreier seg om kvalitet, men også at Fender krever at forhandlerne holder en minimumsomsetning av produktene oppe for å ha status som autorisert forhandler. I mitt område er det ihvertfall en forhandler som mistet statusen som autorisert forhandler på grunn av lave salgsvolum, ikke på grunn av "streng kvalitetskontroll".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel også hørt at det ikke bare dreier seg om kvalitet, men også at Fender krever at forhandlerne holder en minimumsomsetning av produktene oppe for å ha status som autorisert forhandler. I mitt område er det ihvertfall en forhandler som mistet statusen som autorisert forhandler på grunn av lave salgsvolum, ikke på grunn av "streng kvalitetskontroll".

De nye kontraktene er hemmelighetsstemplet, så jeg kan ikke fortelle hva som er der, men det er ingen salgskrav i kontrakten. Butikken vår på Jessheim beholdt kontrakten fra fender selv om den bare hadde vært oppe i 5 mnd, og sammenlignet med en del butikker som mistet avtalen hadde den ikke rukket å selge like mye. Utover det kan jeg ikke kommentere det, men hovedfokus i den nye kontrakten går på kvalitet. Hva Fender har sagt til andre butikker vet jeg selvfølgelig ikke, men alle forhandlere i dag har den samme kontrakten og de samme vilkårene.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.