Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjøre hardware "relic"


oystein1988

Anbefalte innlegg

Kjøpte for en tid tilbake en "high end" Edwards som var relic'ed (da det var den eneste å velge av serien) med SD antiquity pickuper som også er "reliced" fra fabrikken.

Syntes det så ganske rart ut med en skinnende blank bro og sadler, samt tunere, så googlet litt og gikk på min nærmeste malingsbutikk og kjøpte noe saltsyre.

Slik ble resultatet ;)

Her er sånn gitaren var før:

DSC_0010.jpg

Her er hvordan brua og sadlene ble etter behandling:

DSC_0217.jpg

DSC_0214.jpg

DSC_0212.jpg

Og her er hvordan tunerene ble:

DSC_0221.jpg

DSC_0222.jpg

Kommer ikke så lett frem på bildene, da jeg var litt utsø med makro-modus etter noen glass vin, men resultatet er skikkelig bra, ser akkurat ut som Antiquity looken så gitaren ser litt mer hel ut nå, da alt er i samme type finsih ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jo fett ut! Hva gjorde du? Dyppa du det bare i syra?

Haddde en større tupperware liknende kar med litt syre i, og et mindre beger hvor jeg la delene oppi, som bare plasseres oppi det store karet med syre. Deretter setter man på lokk på det store karet, så delene ikke er i kontakt med syren, men bare i avgassene til syren.

Jeg brukte q-tips og fuktet delene et par ganger med syre mens dem lå oppi der. Dem lå der ca 1-1.5 timer, men sjekket hele tiden (ca hvert kvarter) om hvordan det sto til nedi der.

De som holder strapen, de knottene, når jeg tok syre direkte på den skjedde det en reaksjon så det begynte å frese og ryke som faen, og jeg iført slipperser og tskjorte hev meg ut i snøen for å slukke dette faenskapet i håp om at alt ikke skulle blowe opp i trynet mitt. Gikk uansett bra, helte på en hel del vann, og startet på nytt igjen (uten de strap-festeknottene i karet ;) )

Hele den kjemiske reaksjonen bidro til at delene ble bedre uansett, så gjenskapte effekten under litt mer kontrollerte forhold da jeg tok resten av delene (hadde ikke nok plass til alle første gang).

Skylte delene med masse masse rennende vann i springen (ikke hell syren i vaksen, da etser rørene!) og lot det ligge å tørke på et papir en times tid for å la det godgjøre seg ordentlig å la effekten feste seg skikkelig.

Deretter var det bare å skru på igjen. Jeg fuktet også alle skruene på gitaren (pickup-skruene og bak-deksel skruene osv mens dem var montert) med en q-tips med syre, men det var ikke så veldig stor effekt da det dunstet bort nesten med en gang, men dem ble litt mattere.

EDIT: Takk for alle positive tilbakemeldingene, var ganske usikker og litt skeptisk da jeg hev alle de dyre Gotoh delene opp i syre :lol: Men det fungerte hvertfall :D

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal gjøre dette og være sikker på at prosessen stopper opp, kan man bruke vanlig bakepulver, ev. utblandet i litt vann for å få slutt på reaksjonen. Skyll godt da også.

Ja, men jeg ville at det skulle fortsette å irre litt etter at dem var tatt opp av karet så det skulle se naturlig ut. Men får se om jeg skal ta delene på telen også, den kler litt røff-look med en flott pinup-pike sittende på bridgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg ville at det skulle fortsette å irre litt etter at dem var tatt opp av karet så det skulle se naturlig ut. Men får se om jeg skal ta delene på telen også, den kler litt røff-look med en flott pinup-pike sittende på bridgen ;)

Hadde vært kult om du laget en liten guide med bilder og poster i DIY-avdelingen hvis du skal gjøre det på flere gitarer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe nytt vibsystem til Straten etterhvert, assisterer du meg med dette da? :D

Jepp! Vi setter på no hard-rock, jekker et par pils, og drar frem den gode gamle syra! :D

(Skal lage en DIY guide med bilder og legge ut, mulig jeg mekker det sammen ikveld når Aphelion kommer. Hey, da kan vi faktisk jekke et par pils, og dra frem syra ikveld :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.