Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellige Les Paul Jr..... ?


Tommern

Anbefalte innlegg

Så en av de nye P90 studiomodellene til 7k. Tror det var på Evenstad musikk.

Litt nyskjerrig på om du prøvde å skru volumet ned på gitaren for å få mere cleanlyd?

Jepp. Prøvde det. Dempa på gitaren og økte på ampen. Samme resultat... Greit nok på soloting, men reint komp låt som singlecoil gjennom en overdrive. ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:lol: Point taken. Skal prøve P90 fjøler på egen amp, en H&K Puretone. :D

Men jeg kommer nok uansett ikke til å kjøpe Junioren. Kjip hardware, tunere og bridge, ikke intonerbar osv. Da syntes jeg mye bedre om et par Epier jeg kikka på. De var jo smykker i forhold :D

Trur jeg skal bruke litt tid på dette, så jeg ikke ender opp med å angre, og selge med tap. :D Henger en ESP Eclipse nedi gata her, med 2 stk P90 og Bigsby. B)

Joda, Jr er intonerbar. Det er et samspill mellom stol, nut og halspos. Den jeg hadde var perfekt intonert....takket være Hans Petter "Petty" Vik :lol: Hadde heller ikke noe problem med tunerne. De holdt stemminga, og var av korrekt vintage type. Det eneste ekstra jeg gjorde med min Jr. var å sette på pointers på volum og tone, samt å installere en pio cap. Med riktig amp, dritbra gitar!

Når det er sagt, Gibson og Fender er to vidt forskjellige gitarer. På slutten av 90-tallet kjøpte jeg min første Gibson etter å ha brukt Fender i mange år. Jeg "skjønte" ikke Gibsonfjøla, og endte opp med å selge den (big mistake, det var en 1991 Gibson Les Paul Standard Plus). Gitaren vrengte jo der Fender var clean!?! Etter noen år bestemte jeg meg for å virkelig forske på Gibson, og fant etterhvert ut at det var nødvendig å innstille gitar/ amp ut ifra hvilke typer pups som sto i gitaren. Duh...?? Da jeg skjønte det, gikk alt så meget bedre (for å sitere en gammel Høyremann). I dag har jeg ikke noe problem med å bytte mellom Fender Tele/ Les Paul pga. bruk av booster/ volumjusteringer. Jeg har amp'en innstilt likt for begge gitarer, men tone på gitarene er justert forskjellig. Utrolig godt å kunne bytte mellom på så mange måter ulike gitarer uten å måtte justere seg ihjæl :lol: Bare gi deg selv litt tid til å bli vant, og et lite tips- volumpedal! Det hjælper også!

Øøøøø....hvilke Epi's var bedre? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Jr er intonerbar. Det er et samspill mellom stol, nut og halspos. Den jeg hadde var perfekt intonert....takket være Hans Petter "Petty" Vik :lol:

Når det er sagt, Gibson og Fender er to vidt forskjellige gitarer. På slutten av 90-tallet kjøpte jeg min første Gibson etter å ha brukt Fender i mange år. Jeg "skjønte" ikke Gibsonfjøla, og endte opp med å selge den.... Bare gi deg selv litt tid til å bli vant.....

Øøøøø....hvilke Epi's var bedre? :o

Når jeg skrev "Ikke intonerbar", så var det med henvisning til ikke-justerbar bridge. Det eksemplaret jeg prøvde var slik at når den var perfekt stemt opp i E, så var den ikke det i G-barre, og lenger opp på halsen blei det bare verre... Og da tenker jeg at eneste medisin for dette er å bytte til en justerbar bridge. Og tunerne er nok sikkert korrekte nok, men i mine øyne ser de ut som små skjøre dinkytoys duppeditter. :lol:

Og da er det vel i sum slik, at siden jeg ikke har noe forhold til Gibson, så kan jeg kanskje like gjerne se på andre fabrikater av samme type gitarer. F.eks syntes jeg DBZ Bolere ser ut som et kult kvalitetsinstrument. Eller ESP, Godin.... osv :)

Vet ikke spesifikk betegnelse på de Epi'ene som hang der. Men det var LP-kopier, med flott finish, binding på kropp og hals, fin hardware osv. :D

Men som sagt.... Denne tråden starta med spørsmål om LP Jr., og det tviler jeg på at jeg kommer til å kjøpe.. Men takk for alt engasjement :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst på en Gibson Junior, bør du teste en single cut eller double cut Custom Shop.

Det er ekstremt resonante gitarer og de låter tøft. Clean lyd fås med volumet trukket ned ca. halvveis.

En Junior intoneres akkurat like nøyaktig som en Martin kassegitar i dyreste prisklasse.

En gitar er uansett ikke 100% ren og litt kompromiss på strengene under intonering gjør ingenting.

Dessuten påstås det at den "primitive" wrap around løsningen gjør gitarene mer resonante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst på en Gibson Junior, bør du teste en single cut eller double cut Custom Shop.

Det er ekstremt resonante gitarer og de låter tøft. Clean lyd fås med volumet trukket ned ca. halvveis.

En Junior intoneres akkurat like nøyaktig som en Martin kassegitar i dyreste prisklasse.

En gitar er uansett ikke 100% ren og litt kompromiss på strengene under intonering gjør ingenting.

Dessuten påstås det at den "primitive" wrap around løsningen gjør gitarene mer resonante.

Men da snakker vi vel instrument til 30 k+ ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare informere om at min CS LP Special låter aldeles nydelig clean gjennom min Hot Rod Deluxe. Litt fetere og en anelse høyere output enn Tele'n, men ikke så mye at det gjør noe. Wraparound tailpiece gjør kanskje gitaren litt mer resonnant. Jeg har heller ikke noe problem med intonasjon på den, men den krever litt nøyaktigere finstemming enn de andre gitarene mine. Jeg har skiftet originaltunerne til Grovers, og gitaren oppleves enda litt mer resonnant i tillegg til at de har høyere utveksling som gjør den litt lettere å finstemme. Uansett en knall gitar som det blit lenge til jeg kvitter meg med, hvis det i det hele tatt blir at jeg kvitter meg med den.

Bare så det er nevnt, får man disse CS-utgavene for rundt 19.000,- ny i butikk. Det betyr at det bør kunne gå bra å finne brukte til mellom 10 og 12 lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.