Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellige Les Paul Jr..... ?


Tommern

Anbefalte innlegg

:D Hey! Looks like Rusty's been on the road for a while :D

I'm not into high gain stuff, I'm just looking for a fuller tone, some more swell than the singlecoils in my tele. And I've never had anything else than bolt on necks, so I'm curious on the set necks :) I'll check out the Jr. tomorrow :D

Sure, it's seen good use for a 53 year old guitar. It was a gift from my father when I was 7 (I've had this axe for 40 yrs now), and I know every little mark...it's like my oldest friend.

Teles are also great...P90 Gibsons always sounded to me like a beefier, slightly darker sounding Telecaster - much like a perfect tonal hybrid of Gibson and Fender. Gibder? Fenson? biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

What's the neck PU on Rusty there?

Cool guitar, although I wouldn't mind changing the guard and the trusscover if it was mine. ;)

The neck pickup was made by my dad, it's a basic Alnico 2 single coil that has a really nice, warm and 'reedy' sound. Put through a good clean it sounds almost acoustic, transparent and clear. Lower DC resistance - 5K ohms. The original dogear P90 bridge is killer though..

Yeah, I was thinking the same, it's had numerous pickguards over the years, so I may try some thing different.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men alle nevnte instrumenter her er fra Gibson ? Ikke som med Fender at noe er mex, og noe japs, eller Squire by Fender..? Eller hur ...?

EDIT : Hmm ... vart stillt no... Joda, det finnes dumme spørsmål. Men bakgrunnen er altså andre diskusjoner om kvalitesforskjeller basert på at feks mex'er er "billigere / kjipere" enn f.eks. US-Fendere. Finnes slike etablerte forskjeller for forskjellige Gibson-produkter? Noe er crap liksom ? :)

Alle nevnte instrumenter er amerikansk Gibson ja.

Ift til kvalitetsforskjeller så blir det jo litt samme med Gibson som med Fender. En Gibson Studio/Special til 6000 er selvsagt dårligere enn en en Standard til 12000, på samme måte som at en Mex.Fender til 6000 er dårligere enn en amerikansk til 12000. Men på samme måte som at både Tacofender og USA-Fender er glimrende instrumenter er også både Gibson Special og Gibson Standard glimrende instrumenter, men man kan oppleve litt større kvalitetsvariasjon på de billigere modellene, og det er derfor i større grad behov for å prøve gitaren man kjøper.

Som sagt, jeg har eid og brukt både sushifender, Gibson Studio og Gibson Special, og jeg har prøvd flere Gibson Standard og Gibson Traditional. Selvsagt er sistnevnte bedre instrumenter enn mine egne som bare koster en brøkdel, men det forandrer ikke det faktum at jeg er strålende fornøyd med de jeg har hatt og at det er gode gitarer. Som nevnt sitter jeg nå igjen med nevnte Gibson Special og er storfornøyd. En gitar til 10k mer gjør meg ikke til noen bedre gitarist, og i dagens situasjon føler jeg ikke at det er noe det er verdt å bruke penger på for min del da elgitar stort sett begrenser seg til klimpring på rommet for tiden.

Og om ikke jeg har nevnt det tidligere; om du er ute etter en litt mer beefy singlecoil-lyd til skikkelig råkkemusikk, da er virkelig P90 veien å gå! Ideelt sett ville jeg kanskje anbefalt deg å se etter en special som har 2 stykker, da kun bridge kan bli litt spinkel. Jeg liker som en over meg å bruke begge to, men det er jo smak og behag. Hadde jeg giddi å ratte litt mer effekter og EQ så hadde jeg sikkert ikke hatt behovet. Et RS-kit gjør også underverker for P90-gitarene i dette prissjiktet. Jeg byttet bort Specialen min mot en Tele med Audun, og kjøpte den tilbake et par måneder seinere da med RS-kit installert, og det var en ny gitar. Det låt så sinnsykt mye bedre enn før jeg sendte den bort. P90-savnet kan ha vært en medvirkende faktor til at det føltes så bra, men at lyden blei forbedret er det ikke tvil om.

Ønsker deg uansett lykke til med gitaren. Utifra det du skriver så tror jeg kanskje du kommer til å bli frelst når du får prøvd P90 skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det med å ha 2 pups er jo kanskje et poeng, særlig med mitt fokus som bl.a. er å få litt varmere og feitere lyd i kompet på en del låter....

Men takk for gode og informative svar, i dag blir det en runde i Gibsonavdelingen, så blir jeg vel enda litt klokere .. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å ha 2 pups er jo kanskje et poeng, særlig med mitt fokus som bl.a. er å få litt varmere og feitere lyd i kompet på en del låter....

....eller bruk toneknappen aktivt! Du trenger ikke mer enn en bridge P90 for at det skal låte konge, men det er klart at en neckpup vil hjelpe på enkelte ting. Når det er sagt, det er sååååå greit å forholde seg til en pup, en volum, en tone :) Samt, det låter konge! Når det er sagt....MiJ alternativ eller USA alternativ. Det ser jo unektelig fett ut da B) Hmmm....fikk nesten lyst på en selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Gibson Les Paul Jr., samt en vanlig LP Studio prøvespilt.

Shootout på en HotRod med egen Tele. Nedtur Bigtime, ikke mulig å få noen skikkelig cleanlyd ut av Gibson, hverken med P90 eller HB. Grøtet og grumset lyd. Kult på rocknroll, men not so cool på ting som trenger helt clean.

Da får jeg sjekke ut ESP Eclipsen som står i butikken nedi gata, om det er det samme..... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shootout på en HotRod med egen Tele. Nedtur Bigtime, ikke mulig å få noen skikkelig cleanlyd ut av Gibson, hverken med P90 eller HB. Grøtet og grumset lyd. Kult på rocknroll, men not so cool på ting som trenger helt clean.

Eh wat? Det blir jo selvfølgelig en helt annen verden enn Tele-singlecoils, men det er jo tøv fra ende til annen at man ikke kan få grom cleanlyd med Gibson!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh wat? Det blir jo selvfølgelig en helt annen verden enn Tele-singlecoils, men det er jo tøv fra ende til annen at man ikke kan få grom cleanlyd med Gibson!

Ja, det var liksom det jeg også etterhvert har trodd da, basert på hva jeg har fått med meg av andres meninger rundt omkring. Men jeg fikk det ikke til i hvertfall. Og han i butikken ble også overrasket over forskjellen. Ble litt bedre når jeg rulla av litt volum på gitaren og litt opp på ampen. Men ikke det jeg kaller clean på noen måte... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags amp da? Det er jo ikke alle amper som har nok headroom til å låte skikkelig clean med buckere...

Det var en Fender Hot Rod. Men det var på cleankanalen, altså uten Drive, og relativt lavt volum, inne i butikken. ...

Lurte faktisk på om jeg skulle ha tatt med ampen min, for den har headroom til evigheten. Men så fant jeg liksom ut at det ikke var nødvendig, så lenge man sammenligner direkte, med samme innstillinger på ampen... Men det er kanskje ikke slik ?? Er helt på ukjent grunn her gitt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok prøvd igjen på en annen amp i tilfelle... Jeg må riktignok kjøre volumet mer for å "knekke" lyden med Tele'n og Strat'en enn med min Gibson, men finner lett veldig flott clean med buckere...

Prøvde senest i dag en Gibson LP Standard på en Marshall Vintage Modern 50W combo og det var relativt enkelt og finne en flott clean lyd... enda lettere er det på Vox og min 65 Lil'Elvis... og burde ikke være noe problem med en Fender amp heller ville nå jeg påstått. Det er heller ikke sikkert kisen i butikken kan noe mer enn å slå forsterkeren av/på... det har jeg også opplevd.

Har prøvd ett par dårlige LP Jr. i din prisklasse, men oftere er de knall... Der kan det være mye for pengene.

Ønsker meg selv en, men akk... prioriteringer... har så lyst på så mye... E335, AFD100(kanskje), Vintage Modern, Vox AC30, Knall stålstrengs kassegitar, bassforsterker... uff... tørr ikke presentere denne ønskelista til Kona.. en ting av gangen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Gibson Les Paul Jr., samt en vanlig LP Studio prøvespilt.

Shootout på en HotRod med egen Tele. Nedtur Bigtime, ikke mulig å få noen skikkelig cleanlyd ut av Gibson, hverken med P90 eller HB. Grøtet og grumset lyd. Kult på rocknroll, men not so cool på ting som trenger helt clean.

Da får jeg sjekke ut ESP Eclipsen som står i butikken nedi gata, om det er det samme..... :unsure:

Say what???

Du kan ikke sammenligne Tele med Gibson med samme settings etc. Det som er clean på Tele blir skikkelig dirty på humbuckere. Mitt oppsett er Fender Tele/ Edwards Les Paul- effekter- Fender Bassman '59 LTD amp. Med Tele blir det cleanlyd, med Les Paul blir det brekkvreng så det holder. Da er kanalene på amp'en linka, og volumsettingene er 3,5 og 4,5. For at Tele'n skal matche vrengen til LPn må jeg bruke en (Xotic RC) booster for å skape vreng. Det gjør at jeg kan bytte mellom singlecoils og HBs uten å gjøre annet enn å trø inn boosteren, og det låter faan så fett! Anbefaler at du prøver med en annen amp (Fender Hot Rod er kanskje ikke det beste alternativ for headroom), eller forteller meg hvor du får en Jr. til 5500,- :lol: Seriøst, gjør et forsøk til med en annen amp. Jeg hadde en LP Jr. som jeg brukte på et Marshall half stack, 1987X reissue, og cleanlyden var helt fantastisk. Masse bunn og mellomtone, og minnet om en Tele med Texas Specials. Bare litt fetere B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Point taken. Skal prøve P90 fjøler på egen amp, en H&K Puretone. :D

Men jeg kommer nok uansett ikke til å kjøpe Junioren. Kjip hardware, tunere og bridge, ikke intonerbar osv. Da syntes jeg mye bedre om et par Epier jeg kikka på. De var jo smykker i forhold :D

Trur jeg skal bruke litt tid på dette, så jeg ikke ender opp med å angre, og selge med tap. :D Henger en ESP Eclipse nedi gata her, med 2 stk P90 og Bigsby. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.