Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellige Les Paul Jr..... ?


Tommern

Anbefalte innlegg

En liten utfordring til Gibsonfolket ....

Har veldig lyst på en gitar med P90, og helst en LP-type, for å bli fortrolig med den motsatte verden av Fender.

Snusingen avdekker LP Jr., med 1 stk P90 som et prisgunstig alternativ. Har nå fått tilbud om en slik, flett ny, til kr. 5.500,-. Men så ser jeg at noen selger slike brukt for det dobbelte. Da skjønner jo selv jeg at dette ikke kan være samme type øks.

Og da må jeg jo bare i min uendelige uvitenhet spørre Gibsonfolket om en liten kjapp utgreiing om forskjellene på disse Jr's, what to look for, and what to avoid.. ?? :unsure:

På førehand takk, om noen gidder ... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Om den Jr. gitaren du har fått tilbud om er den jeg tror det er, så så jeg på denne selv en gang. Dette er vel en Gibson Special/Studio Faded-aktig sak ift kvalitet. Det er billig-gibson, med faded finish, om det ikke har kommet juniorer jeg ikke kjenner til.

De som selges brukt til dobbel pris er enten Custom Shop Re-issues eller gamle ordentlige, selv om disse vel er enda dyrere igjen. 1957 reissue koster vel 17k ny tror jeg. (Gjorde hvertfall det den gangen jeg så på den). Finnes også en Billie Joe Armstrong-signatur i dette prissjiktet med hum-cancelling P90 og 60's hals i stedet for 50's.

Når jeg så på den gitaren endte jeg dog på en LP Studio Faded fordi jeg ville ha humbuckere. Etter at jeg også fikk meg en doublecut Special med 2xP90 så solgte jeg Studioen. Hadde ikke råd til begge, men trengte den strengt tatt ikke heller. P90 dekker alle mine behov, og både deler og håndtverk er upåklagelig på Specialen min. Denne kostet meg 5k brukt.

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det ikke kommet en LP Studio (50 reissue) med to P90'er?

og ja, det finnes en haug med LP Jr hos Gibson Custom.

og går ikke den vanlige LP Jr for 5500 normalt? eller har de satt opp prisene?

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Duckling sier, er det de vanlige USA- Juniors som er relativt rimelige, og Customshop Re-issues. Anbefaler også å sniffe litt på Les Paul Special som i utgangspunktet er en Jr. bare med to P-90's i stedet for en. Der finner du også de ordinære USA-produserte og CS-utgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det ikke kommet en LP Studio (50 reissue) med to P90'er?

og ja, det finnes en haug med LP Jr hos Gibson Custom.

Jo, koster ca 9k rundt omkring, men har snakket med et par stykker som ikke anbefaler Studio generelt sett. ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men alle nevnte instrumenter her er fra Gibson ? Ikke som med Fender at noe er mex, og noe japs, eller Squire by Fender..? Eller hur ...?

EDIT : Hmm ... vart stillt no... Joda, det finnes dumme spørsmål. Men bakgrunnen er altså andre diskusjoner om kvalitesforskjeller basert på at feks mex'er er "billigere / kjipere" enn f.eks. US-Fendere. Finnes slike etablerte forskjeller for forskjellige Gibson-produkter? Noe er crap liksom ? :)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good choice! Just buy one! wink.gif

Les Paul Jr's are fantastic instruments. Simple, solid, and the classic P90 has always been one of my favorite pickups. A little noisy, but just dripping with tone, and very versatile. Normally these are known as good for blues and classic rock, but I can assure you the P90 sounds excellent with high gain, and punches through with clarity and good mids.

I've had many vintage instruments over the years, but my 1958 LP Jr was the one of the handful I brought with me over from Canada. a serious tone monster, with one of the most stable and solid necks I've ever seen.

Here's "Rusty"

IMG_0037.jpg

IMG_0040.jpg

IMG_0052.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LP special DC er vel kanskje heller ikke så veldig dyr dersom man holder seg unna CS modellene.

Personlig synes jeg det er greit med en gitar med to P90's der jeg spiller i med begge innkoblet og med litt dempet volum på pickupen i halsposisjon.

Men for all del ta og test ut noen gitarer med p90's før du bestemmer deg i stedet for å høre på andre som sier at noe er dritt. Kan hende du går glipp av ei perle på grunn av at andre har forskjellig smak og preferanse i forhold til det du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good choice! Just buy one! wink.gif

Les Paul Jr's are fantastic instruments. Simple, solid, and the classic P90 has always been one of my favorite pickups. A little noisy, but just dripping with tone, and very versatile. Normally these are known as good for blues and classic rock, but I can assure you the P90 sounds excellent with high gain, and punches through with clarity and good mids.

I've had many vintage instruments over the years, but my 1958 LP Jr was the one of the handful I brought with me over from Canada. a serious tone monster, with one of the most stable and solid necks I've ever seen.

:D Hey! Looks like Rusty's been on the road for a while :D

I'm not into high gain stuff, I'm just looking for a fuller tone, some more swell than the singlecoils in my tele. And I've never had anything else than bolt on necks, so I'm curious on the set necks :) I'll check out the Jr. tomorrow :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for all del ta og test ut noen gitarer med p90's før du bestemmer deg i stedet for å høre på andre som sier at noe er dritt. Kan hende du går glipp av ei perle på grunn av at andre har forskjellig smak og preferanse i forhold til det du har.

He he. Gode tanker, i tråd med min egen religion :D Men jeg er også såpass ydmyk at jeg syntes det er greit å ta tempen på Gibsonfolket ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten utfordring til Gibsonfolket ....

Har veldig lyst på en gitar med P90, og helst en LP-type, for å bli fortrolig med den motsatte verden av Fender.

Snusingen avdekker LP Jr., med 1 stk P90 som et prisgunstig alternativ. Har nå fått tilbud om en slik, flett ny, til kr. 5.500,-. Men så ser jeg at noen selger slike brukt for det dobbelte. Da skjønner jo selv jeg at dette ikke kan være samme type øks.

Og da må jeg jo bare i min uendelige uvitenhet spørre Gibsonfolket om en liten kjapp utgreiing om forskjellene på disse Jr's, what to look for, and what to avoid.. ?? :unsure:

På førehand takk, om noen gidder ... B)

Du får en brukt Gibson Les Paul Jr i Satin Finish til kr. 5500,- tenker jeg. Jeg hadde en slik, og det var faktisk en jævlig fet gitar. Tror de koster ca. kr. 6700,- hos 4Sound nå. Jeg satte inn pio cap mellom pot'ene, samt satte pointers på volum og toneknappene, og vips....rockefjøl så det holdt! Kan virkelig anbefale denne da den høres ut som en Tele på speed, og den er jo så ufattelig enkel!!! Volum, tone, en P90. What else do you need? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en brukt Gibson Les Paul Jr i Satin Finish til kr. 5500,- tenker jeg. Jeg hadde en slik, og det var faktisk en jævlig fet gitar. Tror de koster ca. kr. 6700,- hos 4Sound nå. Jeg satte inn pio cap mellom pot'ene, samt satte pointers på volum og toneknappene, og vips....rockefjøl så det holdt! Kan virkelig anbefale denne da den høres ut som en Tele på speed, og den er jo så ufattelig enkel!!! Volum, tone, en P90. What else do you need? :D

Takk for den..., og neida, trenger ikke noe mer :) Men jeg har altså tilbud på en ny slik, for 5500,-. Skal bort å sjekke den i morra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den..., og neida, trenger ikke noe mer :) Men jeg har altså tilbud på en ny slik, for 5500,-. Skal bort å sjekke den i morra :D

Da gjør du et bra kjøp. Ser på Finn at noen forhandlere selger de for kr. 6195,-, og det er de forsåvidt verdt. Satinfinishen er egentlig ganske cool siden den er tynn og slites ganske fort. En Junior bør se brukt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.