Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez? ..AW, AEL...?


LotusX

Anbefalte innlegg

Gjorde først en "kapring" annen tråd (Svein777 sin), men starter heller egen..:

Jeg er nybegynner med en gammel Bjarton (nylon).

Begynner å få litt "dreis" på fingerspill, og da frister det jo med ekstra inspirasjon i form av god lyd på en lettspilt god gitar.

Jeg har søkt rundt på dette kanonbra forumet(!) og heller nå mot en Ibanez

I prisklassen 3-5.000 virker ikke prisforskjellene så store på f.eks. Ibanez AW-30, AW-40 og AEL-40.

Men HVA er egentlig de store forskjellene her - på AW og AEL?

Er det noen forskjell for meg i min nybegynnerklasse i hele tatt?

Er en av disse å foretrekke fremfor den andre, eller ville du helt klart valgt noe annet..?

Har du en stående kanskje, som hadde vært "midt-i-blinken" for meg..?

MÅ snart handle kjenner jeg, (skal bare øve inn fingerspillet litt bedre først), så all hjelp mottas med store takk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en AW-100 som er 6-7 år gammel. Mye herja med, men den låter som ei kule! Kan trygt anbefales.

Godt å høre..!

Når fingerspillet mitt "sitter", skal AW-100 være en av de som skal testes ut.. :D

Men AW - vet du hva forskjellen egentlig er mellom AW og AEL (og andre forkortelser) - er det kun estetiske eller faktisk musikalske forskjeller?

Har en Ibanez AW-40ECE i sikte til 4700,- (før evt.pruting)

Endret av LotusX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd både AEL og AW samtidig. Fasongen er forskjellig, AW er en tradisjonell Dreadnought, mens AEL har en større kasse og en mer avrundet form.

Jeg vil tro at du ikke vil få fasiten på dette fra noen her på forumet, da forskjellen nok er såpass liten at det blir din egen smak som avgjør hva som er "best".

AEL- serien har flere gitarer med heltre gran i lokket. Det er et treslag som er mye brukt i kassegitarlokk, og som vil gi en sterkere og åpnere lyd etter hvert som gitaren blir spilt på.

Uansett, begge to seriene er gode gitarer for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd både AEL og AW samtidig. Fasongen er forskjellig, AW er en tradisjonell Dreadnought, mens AEL har en større kasse og en mer avrundet form.

Jeg vil tro at du ikke vil få fasiten på dette fra noen her på forumet, da forskjellen nok er såpass liten at det blir din egen smak som avgjør hva som er "best".

AEL- serien har flere gitarer med heltre gran i lokket. Det er et treslag som er mye brukt i kassegitarlokk, og som vil gi en sterkere og åpnere lyd etter hvert som gitaren blir spilt på.

Uansett, begge to seriene er gode gitarer for pengene.

Nei, ikke noe fasitsvar, men absolutt fornuftige og nyttige innspill - takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ibanez sin hjemmeside kan du sammenligne gitarer med hverandre, du burde sjekke det ut. ;)

Will do..

Etter tilbakemeldinger herifra føler jeg nå å ha litt bedre grunnlag for videre leting og testing.

Er jo absolutt ikke alle typer utstillt hos den lokale forhandleren, så da er det godt å ha litt godt med bakgrunnsinfo.

Who knows, plutselig dukker det opp en "drømmegitar" på finn eller no.. ;-)

Leser ofte igjennom argumentasjon som er gjort på disse sidene, for å lettere ha en formening om hva jeg bør holde øynene oppe etter. thx!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå å test Washburn kassegitar, dem er veldig bra til prisen. Også Yamaha er gode gitarer.

Hadde vært litt mer skeptisk til å kjøpt akustisk gitar brukt, for dem er liksom litt mer "sårbare" enn en elgitar, hvertfall i mine øyne. Tenker da på om forrige eier har vært forsiktig med luftfuktiget, varme og kulde osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en Ibanez EW-50 i den lokale sjappa her for noen dager siden, og det var en gitar jeg ble veldig positivt overrasket over. Den var utrolig god å spille på, rett og slett. Ikke kjempetynn hals, men ikke altfor tjukk heller. Lå godt i handa, og føltes lettspilt. Låt veldig bra også.

Prøvde den opp mot minstebroren som koster 1400kr mindre, og jeg vil si at det er 1400kr det er verdt å legge i gitaren! Det kan være at de var litt ulikt satt opp i butikken, men jeg syntes den dyreste føltes mye bedre å spille på, og den hadde en livligere klang.

Vurderer selv å kjøpe meg en EW-50 som backupgitar Takaminen min. Kult med litt annerledes design også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en Ibanez EW-50 i den lokale sjappa her for noen dager siden, og det var en gitar jeg ble veldig positivt overrasket over. Den var utrolig god å spille på, rett og slett. Ikke kjempetynn hals, men ikke altfor tjukk heller. Lå godt i handa, og føltes lettspilt. Låt veldig bra også.

Prøvde den opp mot minstebroren som koster 1400kr mindre, og jeg vil si at det er 1400kr det er verdt å legge i gitaren! Det kan være at de var litt ulikt satt opp i butikken, men jeg syntes den dyreste føltes mye bedre å spille på, og den hadde en livligere klang.

Vurderer selv å kjøpe meg en EW-50 som backupgitar Takaminen min. Kult med litt annerledes design også!

Hmm - vet ikke helt om jeg likte designet, men anderledes er jo kult så den skal absolutt sjekkes opp.. :)

kikker i utgangspunktet etter en "ren" gitar uten cutaway.. ^_^

..var selv å prøvespilte noen gitarer på lørdag, men de besøkte butikkene i stavanger/sandnes hadde ingen Ibanez, så da måtte bl. a. annet denne testes: Washburn D52 - ble varmt anbefalt av den entusiastiske og vennlige karen i stavangerbutikken, og virket absolutt bra..

Endret av LotusX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.