Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

musikkrelatert utdanning


Gjest MadFish

Anbefalte innlegg

Hei

For litt over 1 år siden begynte jeg å spille gitar. Har lenge kunnet helt basic akkorder.

men det var først da jeg ble helt frelst. Det begynte egentlig med at jeg ble en musikk frik.

begynte å høre på annen musikk en techno/trance(som er det de fleste herifra hører på)

å ble helt betatt av gitar-lyden. Da måte jeg selvfølgelig begynne å spille gitar, ble SELVØLGELIG enda mer betatt :o

Det siste året har jeg øvd ganske intenst( det har til dels gått utover andre ting..hehe) Har

helt siden jeg var liten hatt den evnen(forbanelsen) til å sette meg syklig XP inn i det jeg liker. først

var det traktorer og gravemaskiner. Holdt på å miste pusten da jeg så trakotorene kjøre forbi, satt i sandkassen

i timesvis å lekte gravemaskin mens det var EKTE gravemaskiner i hagen..hehe LOl. Men nok tull derre forstår sikker teininga

:P xp

På grunn av mye spilling( på dårlig gitar) til jeg ble sår i fingertupene. ble jeg sterkere i fingrene og fikk tykk

hud på tupene. Kjøpte meg bedre gitar og mestret helt plutselig barre-grep, hmm merkelig :S han i butikken sa jo den første

gitaren var for nybegynnere Xp

Øvingen fortsatte. lærte meg klask og stop fingerspill( ala stop this train).

Begynte å tukle på litt med skaler å improvisere med disse.begynte å lese i teori bøker, lærte meg kvintsirkelen og akkordoppbygging.

Øvde på hendrix style rytme gitar

til jeg fikk vanblemme på tommeltoten, men det var verdt al smerten til slutt :)

Teknikken min begynte å bli bedre

.Begynte å kombinere ting å det ble mange rare lyder.

Fant ut at gehøret måtte forbedres. så jeg er nå i gang med å tabbe sanger selv(Hardt/vanskelig) :P

sanger jeg kan spille:

Rhcp-under the bridge 90% et par dager til så Xp

John mayer- stop this train

John mayer/tom-petty: free faling

John mayer: in your athmosphere

Var mye john mayer en stund. Ikke spør LOL PxRi2 Xp

Nirvana: lithium, polly, drain you osv

Incubus-drive

the offspring: pretty fly for a white guy

Led-zepplin-stairway to heaven

Diverse annet basic akkord greier

Musikk jeg liker

Rhcp

nirvana

pearl jam

audioslave

incubus

stone temple pilots

soundgarden

foo fighters

john mayer

oasis

rolling stones

led-zepplin

nickle back

kings of leon

pixies

velvet revolver

queens of the stonage

jimi hendrix

tom petty

og flere som jeg ikke kommer på begynner å bli seint :P

jeg går for tiden i lære . Har vært det i 1,5år. som er greit nok,

men har egentlig funnet ut dette ikke er yrket for meg. Vurderer derfor sterkt

å begynne på påbygg til høsten, vil da ikke fullføre læretiden da den er på 2.5år.

mange vil nok si at jeg bør fullføre, men jeg vil komme i gang med studiene

da jeg allerede ligger 2 år etter. Å blir litt domt å jobbe videre med et yrke jeg

ikke vil satse på videre.

Først nå kommer vil til det trådtitelen handler om. Dette innlegget ble vist noe lengre en planlagt,

sent ble det og. Men uansett. etter jeg har tatt påbygg har jeg lust til å begynne på folkehøyskole.

Har tenkt på trøndertun og manger, men trøndertun er den som frister mest. Noen som har gått på en av disse? er

det vanskelig å komme inn? har ikke band erfaring desvere :P MEN HADDE VERT KULT Å TATT EN JAM :)

Etter folkehøyskolen har jeg tenkt på flere utdanninger. har tenkt på musikk ved høyskolen vestfold,

noen som har erfaringer med den? eller lignede linje. Har også tenkt en del på musikkproduksjons linje.

har sett de har en på ntnu, men er vist ganske høyt snitt for å komme inn har jeg hørt :S

har også tenkt litt på lipa men nå begynner jeg kanskje å bli urealistisk. Men uansett erfringer å meninger ønskes

Men hvordan er jobb mulighetene når man tar musikk relatert utdanning. Lærer er vel det vanligeste.

Har egentlig ikke noe imot å være lærer( å spille i band på si..hehe)

Men dersom man går musikkproduksjon. Hvor kan man få jobb? Har hørt om folk som har tatt den utdanningen og må

søke annen jobb :P

Men uansett syns derre jeg er urealistisk? Drømmen min er å satse på musikk. Føler ander yrker blir lite givende

nå det er det jeg vil. Men jeg har trosalt kun spilt gitar litt over 1 år. Er det i det helle oppnålig for

meg å kunne jobbe med et musikkrelatert yrke? Har liksom aldri hørt om gode gitarister, som begynte å spille gitar seirøst

fra det var 18år XP det fleste begynner i ung alder. Men jeg er ung av sinn, er ikke den mest voksen typen LOL

Ps, sorry borry dersom det er et par skriveleifer eller hundre

God kveld og God natt Nå tekje eg kveld

Endret av MadFish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal fullføre læretiden eller ikke må du finne ut av selv, men studiekompetansen er alltid grei å ha uansett, om du tar det etter læretida eller hopper av læretida og tar det nå får være opp til deg.

Angående folkehøgskole, så kan jeg svare for Manger(Som jeg har gjort i en haug andre tråder her også :P) .. Gikk der 09/10 og det var lett det beste året i mitt liv(til nå, da. Skal mye til å toppe det :D)

Uansett, det er flinke lærere, flott miljø, pent område og generelt velstand! Som du sier så er vel trøndertun et mer attraktivt tilbud for de som skal gå dette for å være veldig seriøs med det, men Manger er på ingen måte et dårlig valg. Det blir hva du gjør det til uansett, om du går inn for det kan du lære veldig mye og få veldig mye utbytte av året. Angående opptaket så er det ikke særlig vanskelig å komme inn på Manger, det er bare å søke tidlig. Førstemann til mølla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Trøndertun i 09/10. Et fantastisk år, og du har muligheten til å lære veldig mye.

Når det kommer til spørsmålet om det er vanskelig å komme inn der, kan jeg egentlig ikke svare på det. Jeg kom rett inn, men jeg kan ikke sammenligne hva jeg kan i forhold til dem som ikke kom inn kan.

Av videre utdanning, kan du jo vurdere utlandet. Jeg studerer musikk i Liverpool nå. På Lipa/Paul McCartney skolen. Her er det et hav av muligheter, men man må jobbe mye for å henge med.

Personlig kan jeg hvertfall anbefale både Trøndertun og Lipa! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Trøndertun i 09/10. Et fantastisk år, og du har muligheten til å lære veldig mye.

Når det kommer til spørsmålet om det er vanskelig å komme inn der, kan jeg egentlig ikke svare på det. Jeg kom rett inn, men jeg kan ikke sammenligne hva jeg kan i forhold til dem som ikke kom inn kan.

Av videre utdanning, kan du jo vurdere utlandet. Jeg studerer musikk i Liverpool nå. På Lipa/Paul McCartney skolen. Her er det et hav av muligheter, men man må jobbe mye for å henge med.

Personlig kan jeg hvertfall anbefale både Trøndertun og Lipa! :)

Kult... ;) Kan jeg spørre deg hva du spilte for å komme inn på trøndertun...?

Var det folk som gikk rockelinja uten band erfaring...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var aldri på noen audition til Trøndertun, men jeg sendte inn en cd og en søknad/cv.

På CD'en hadde jeg en egenlaga låt, Ending Credits av Opeth og Building The Church av Steve Vai.

Det var egentlig folk på alle mulige slags nivåer der. Og flere av dem hadde ikke noe erfaring med band eller det å spille live i det hele tatt.

Det er bare å spørre hvis det er noe annet du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva høyere utdanning innen musikk angår, er det gjerne konservatorium/musikkhøgskolen som gjelder. For noen år tilbake var det konsen i Kristiansand, konsen i Trondheim og musikkhøgskolen i Oslo som gjaldt, men senere år har resten av konservatoriene også kommet med rytmisk utdanning. Alle disse har forskjellig profil i forhold til musikktype som er mest vanlig. Kristiansand har alltid vært veldig allround, med vekt på pop/rock, men når jeg gikk der spilte jeg masse jazz også. Trondheim er jazz for det meste. På musikkhøgskolen er det stort sett jazz på utøvende, noe mer allround på pedlinja. Ikke helt sikker på Stavanger og Bergen, men tror det er ganske jazza.

Mange bra skoler i utlandet, men vær obs på at disse gjerne koster endel. De norske skolene er i praksis gratis. De holder også et veldig høyt nivå, også internasjonalt. Men ser absolutt greia med å oppleve utlandet.

Du har jo litt tid på å tenke på akkurat denne delen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva høyere utdanning innen musikk angår, er det gjerne konservatorium/musikkhøgskolen som gjelder. For noen år tilbake var det konsen i Kristiansand, konsen i Trondheim og musikkhøgskolen i Oslo som gjaldt, men senere år har resten av konservatoriene også kommet med rytmisk utdanning. Alle disse har forskjellig profil i forhold til musikktype som er mest vanlig. Kristiansand har alltid vært veldig allround, med vekt på pop/rock, men når jeg gikk der spilte jeg masse jazz også. Trondheim er jazz for det meste. På musikkhøgskolen er det stort sett jazz på utøvende, noe mer allround på pedlinja. Ikke helt sikker på Stavanger og Bergen, men tror det er ganske jazza.

Mange bra skoler i utlandet, men vær obs på at disse gjerne koster endel. De norske skolene er i praksis gratis. De holder også et veldig høyt nivå, også internasjonalt. Men ser absolutt greia med å oppleve utlandet.

Du har jo litt tid på å tenke på akkurat denne delen da :)

har jo det, men utlandet virker jo digg :) Er ikke jazz-linje som frister mest, har sett at de fleste skolene tilbyr det eller klassisk på utøvende :S

hvordan syns du det var i kristiansand? studerer du enda eller har du begynt i arbeid?

Endret av MadFish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<snip>

Flea begynte som bassist som 16-åring, og er nå anerkjent som en av verdens beste bassister, liksom. Just saying.

Men du BØR fullføre læretiden. Du aner ikke hvor mange bonuspoeng du får av arbeidsgiver om du kommer med et fagbrev i hånden, og du behøver slett ikke jobbe med noe som helst som er relatert til det fagbrevet er tatt innenfor. Bare tenk hvor irriterende det vil føles å ha kastet bort 3,5 år av livet ditt på tull ? Det er greit at man bruker tid på å finne "sin vei" (foglarna vet at jeg har gjort det selv), men å ikke fullføre det fagbrevet vil være en stor tabbe synes nå jeg. Ett år går fort, og fordelene du vil få ved å ta det er noe du overhovdet ikke skal kimse av.

Konservatoriet i Trondheim har ganske syke opptakskrav, såvidt jeg har skjønt, uten at du skal la det hindre deg.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flea begynte som bassist som 16-åring, og er nå anerkjent som en av verdens beste bassister, liksom. Just saying.

Men du BØR fullføre læretiden. Du aner ikke hvor mange bonuspoeng du får av arbeidsgiver om du kommer med et fagbrev i hånden, og du behøver slett ikke jobbe med noe som helst som er relatert til det fagbrevet er tatt innenfor. Bare tenk hvor irriterende det vil føles å ha kastet bort 3,5 år av livet ditt på tull ? Det er greit at man bruker tid på å finne "sin vei" (foglarna vet at jeg har gjort det selv), men å ikke fullføre det fagbrevet vil være en stor tabbe synes nå jeg. Ett år går fort, og fordelene du vil få ved å ta det er noe du overhovdet ikke skal kimse av.

Konservatoriet i Trondheim har ganske syke opptakskrav, såvidt jeg har skjønt, uten at du skal la det hindre deg.

ja, ser den:S . Men jeg vil heller ikke bli for gammel. Skal jeg fullføre fagbrevet og gå på folkehøyskole, blir jeg likosm tre år eldre en de yngste:P Å er enda kjipere å ha kastet vekk 4.5 år en 3.5år.

Endret av MadFish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jo det, men utlandet virker jo digg :) Er ikke jazz-linje som frister mest, har sett at de fleste skolene tilbyr det eller klassisk på utøvende :S

hvordan syns du det var i kristiansand? studerer du enda eller har du begynt i arbeid?

I Kristiansand kan du nok få spilt en god del rock, og sikkert endel av de andre plassene også, men du slipper nok ikke unna jazzteori uansett hvor du går :).

Jeg var veldig fornøyd i Kristiansand, var ferdig i 2005. Jeg spiller trommer først og fremst (gitarspillinga er hobby), og trommelæreren der nede er veldig bra, så jeg lærte veldig mye. Man fikk spille veldig mye i mange sjangre. Anbefales det.

Det med alder hadde jeg ikke brydd meg så mye om, jeg var 22 da jeg begynte, mange på min alder. De som kom rett fra vgs falt fort litt utenfor sosialt sett, ikke minst fordi de ikke kom inn på 20-års-steder (og litt drikking ble det jo, kremt). Tror man kan ha godt av å være litt eldre, man er gjerne litt mer moden musikalsk også. Du trenger vel bestått vgs for å komme inn på disse stedene tror jeg, var sånn da jeg gikk der hvertfall.

Ang det å komme inn, er det prøvespill på alle disse stedene, og da velger de dem som de synes er best, så enkelt er det. Så da er det bare å øve,øve og øve, spille med så mange folk man kan og lære så mye man kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen sier så ta for guds skyld å fullfør læretiden og få deg fagbrev. Selv det kanskje føles sånn nå, så kan jeg love deg at det ikke er bortkastet. Iblandt hender det at mennesker mister jobben sin. Faktisk ganske ofte. Også dyktige og engasjerte mennesker. Da er det ikke alltid like lett å få drømmejobben om det er litt finanskrise og dårlige tider. Tro meg, jeg er på min 3. jobb på et år! Om du da har et fagbrev så har du plutselig en enda noen muligheter til å skaffe deg en jobb om det skjer. Ikke fordi det er det du har mest lyst å drive med, men med faste utgifter, hus, bil, unger og hele sulamitten så er det ikke nødvendigvis lett å leve på dagpenger fra NAV. Ikke minst er det kjedelig! Da er det antakeligvis bedre å ta en relativt ok betalt jobb som fagarbeider innenfor et ikke kjempeinteressant felt, enn å gå arbeidsledig eller sitte i kassa på nærmeste butikk? Når du er såpass nære så vil jeg kalle det idioti å droppe ut!

Aldersmessig som student vil det være folk som er eldre enn deg nesten uansett hvor sent du begynner. Det finnes folk som tar videreutdanning selv etter at de har fylt 40. Om du begynner å studere når du er 23 i stedet for 22 så utgjør det ingen verdens forskjell.

Utover det skal jeg ikke si så mye da jeg ikke har så mye erfaring med musikalsk utdannelse, men det "tryggeste" kortet er vel kanskje å ta en lærerutdanning og spe på med et årsstudie i musikk, og satse på en lærerjobb innenfor musikk og et par andre fag i grunnskolen eller VGS, og heller spe på med noe litt tyngre musikalsk utdannelse når du er ferdig med det om det frister. Selv om du antakeligvis er på et helt akseptabelt nivå så er det nok greit å ha noen fler år på baken som musiker før du begynner på konservatorie eller tilsvarende. Evt gjør deg ferdig med læretiden, ta påbygg og et år på FHS, og se hvor du står da. Mye som kan skje på 3 år, både ift til personlige interesser, ferdigheter og fremtidsplaner. Kanskje du da ikke lenger har lyst å studere utøvende musikk, men har mer lyst å rette deg inn mot produksjon/teknikk? Du har jo minst to år igjen til høgskolen uansett, så jeg ville nok heller sett an ting litt nærmere når det nærmer seg. Fellesnevneren i alt er vel at alt krever studiekompetanse, og at FHS er fett. Om du ender opp med lærerutdanning eller årsstudier i musikk så får Høgskolen i Vestfold mye skryt for begge deler :)

Håper du ble noe klokere, og at dette ikke bare var totalt waste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ser den:S . Men jeg vil heller ikke bli for gammel. Skal jeg fullføre fagbrevet og gå på folkehøyskole, blir jeg likosm tre år eldre en de yngste:P Å er enda kjipere å ha kastet vekk 4.5 år en 3.5år.

Det er ikke bortkastet å ta fagbrev, du aner virkelig ikke hvilke muligheter som åpner seg i forhold til å gå ut uten vgs. De fleste som går på folkehøyskole er vel fort rundt 21-22 år uansett.

Som Duckling sier: Det er idioti å avslutte utdanningen så nærme slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bortkastet å ta fagbrev, du aner virkelig ikke hvilke muligheter som åpner seg i forhold til å gå ut uten vgs. De fleste som går på folkehøyskole er vel fort rundt 21-22 år uansett.

Som Duckling sier: Det er idioti å avslutte utdanningen så nærme slutten.

har gått i tenke boksen litt. Og ja det er vel egentlig toskeskap å avslutte så nerme en utdanning. Uansett så har jeg liten mulighet

til å komme inn på påbygg. Har ikke rett på vgs vist jeg sier ifra meg læreplassen, de skal også kytte ned på på påbygg klassene i år.

Søker jeg på påbygg med fagbrev har jeg rett på plass , slipper også unda med 7 timer i uka. Så mer tid til gitar og bedre pengemessig.

Nei, får nok bare bite i det og fullføre læretiden og gjøre det beste ut av det :P å heller ta fri noen måneder før skolestart og kun fokusere på spillinga.

Endret av MadFish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.