Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Høgtun fhs Viken fhs


gitarleik

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har kommet inn på "jazz/rock/pop" linjen på Viken og "gitar" linjen på Trøndertun, og lurer nå på hva jeg skal velge.

Jeg har hørt at Trøndertun er veldig bra for rock, hard-rock, metal, og at de fokuserer mye på samspill med andre. Da tenker jeg at det er mindre fokus på teori, og mer fokus på teknikk.

Jeg har også hørt at man fort kan bli ekskludert hvis man ikke er god nok på instrumentet sitt.

Etter å ha lest på forumer, så får jeg inntrykk av at man ikke kan se på Trøndertun som et forberedelses år til å gå videre på konservatorier. Derimot har de god kontakt med LIPA (Paul McKartney skolen). Men på andre forumer får jeg inntrykk av at det er Trøndertun og Toneheim som er de "beste" musikkfolkehøgskolene her i landet.

Viken ble jeg anbefalt av selveste Tom Cato Visnes aka "King" (bassist i bl.a. Gorgoroth). Denne skolen er mer åpen for andre sjangre og blir brukt av mange som et forberedelsesår for å komme igjennom opptaksprøvene på konservatorier i Norge.

Jeg ringte til skolen og snakket med en elev. Han sa at det var et veldig godt miljø der, og at man så "artisten" i folk, selv om teknikken ikke var av høyeste nivå. Der ble man satt inn i faste band etter interesse (jazz/pop/rock) som man spilte med på dagtid, mens senere på dagen gikk man sammen med de man hadde lyst å spille med. Dette resulterte i at det var et vidt spekter fra metallband til jazz til gospel-inspirerte "band".

Er det noen som har erfaring fra disse skolene, som kan bekrefte disse påstandene?

Og er det noen som har noen gode råd å gi? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Firebird,

Vil du bli flink, gå Trøndertun. Gunnar Andreas Berg er en av norges beste gitarister! Siden Trøndertun blir sett på som en god FHS er det naturlig at mange dyktige elever drekker tid. Og av å spille med andre dyktige folk blir du dyktigere selv. Men for all del, året blir supert uansett, samme hvilken FHS du ender opp på. Du fåkke mere moro enn du lager sjæl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

mange dyktige elever drekker tid.

Det er akkurat det jeg inntrykket jeg også har fått av Trøndertun (basert på historier fortalt av folk jeg kjenner som har gått der).

Fra spøk til revolver så tror jeg egentlig at det er ett fett hvilken folkehøgskole en går på så lenge en selv har 'driven' og bestemmer seg for å utnytte året maksimalt.

Selv gikk jeg på Viken for ti år siden og var godt fornøyd med året der. Samspillstimene var morsomme, men hadde for liten oppfølging av samspillslærerne så det helt store musikalske læringsutbytte var det ikke, sett bort i fra at vi ble akkurat gode på dette - samspillet.

Musikkteoritimene husker jeg som litt intetsigende, men det hadde mest med at jeg hadde vært igjennom alt sammen tidligere på musikklinja på videregående og ikke noe med Vikens pedagogiske opplegg. Det sosiale aspektet derimot, var helt der oppe - og er også det mest verdifulle jeg, og som jeg tror veldig mange vil si seg enig i, har tatt med meg etter året på Gjøvik. Man treffer mange likesindige, og minst like mange av den motsatte sorten. Mangfoldet er stort. Aldersmessig så befinner man seg midt mellom ungdom og voksen, noe som i de fleste tilfeller fører til at man faktisk ikke bare lærer noe om musikk ved en slik musikkfolkehøgskole, men at man også på mange måter finner mer ut om seg selv (og andre).

Sånn helt på tampen så ber jeg folk forsøke ikke la seg 'lure' av alle godteposene/gulrøttene som de forskjellige folkehøgskolene vifter med. Det går sport i å vise til hvilke artister de har 'avlet' og hvordan akkurat deres skole er det eneste rette springbrettet ut til musikknorge. Ja vel, dere kan vise til at tidligere grand prix-artister har gått på skolen deres...., og så? Det at en folkehøgskole kan tilby den teoretiske opptaksprøven til eksempelvis Norges Musikkhøgskole sier jo noe om hvilket nivå folkehøgskolen ønsker å være på, men er i seg selv ikke noe reellt kvalitetsstempel.

Navnet på folkehøgskolen har noe å si, men ikke alt. Det er tross alt elevmassen som avgjør om det er en god skole eller ikke. Noen år er gode ('belønningskull'), mens andre kull flommer over av elever som muligens ikke innehar de kvalitetene som i utgangspunktet kreves, men som blir tatt inn for å fylle opp elevantallet (i mangel på en jevnt over høye ferdigheter hos søkerne sett under ett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Et tips til deg også, og forsåvidt alle andre som skal gå på folkehøgskole:

Hvis det er en følelse du kommer til å sitte igjen med når du er ferdig, så er det at du ikke har brukt tiden godt nok. Bruk all tiden så godt du kan! Møt opp i alle timer, fellesarrangementer og alle happenings som skjer! Du aner ikke hvor mye du kommer til å savne det etterpå. Start band, spill sammen så mye dere kan på kveldstid osv! Bare bruk tiden så godt du klarer, slik at du ikke føler at du har kasta bort masse tid. Ikke vær sjenert heller, og prøv å ikke havne i en "gruppe", men prøv å vær sosial med alle! Selv om de kanskje virker litt rare så er de alltid hyggelige og flotte mennesker, hele gjengen. Kan aldri ha for mange venner, vet du!

Dette er veldig sant. Den stemningen, og den "boblen" du er i når du går fhs, vil du ikke oppleve med mindre du velger å ta enda et fhs-år. Vær i kontakt med folk, og hold kontakt med dem. Det er bare bra!

Jeg har kommet inn på "jazz/rock/pop" linjen på Viken og "gitar" linjen på Trøndertun, og lurer nå på hva jeg skal velge.

Jeg har hørt at Trøndertun er veldig bra for rock, hard-rock, metal, og at de fokuserer mye på samspill med andre. Da tenker jeg at det er mindre fokus på teori, og mer fokus på teknikk.

Jeg har også hørt at man fort kan bli ekskludert hvis man ikke er god nok på instrumentet sitt.

Etter å ha lest på forumer, så får jeg inntrykk av at man ikke kan se på Trøndertun som et forberedelses år til å gå videre på konservatorier. Derimot har de god kontakt med LIPA (Paul McKartney skolen). Men på andre forumer får jeg inntrykk av at det er Trøndertun og Toneheim som er de "beste" musikkfolkehøgskolene her i landet.

Viken ble jeg anbefalt av selveste Tom Cato Visnes aka "King" (bassist i bl.a. Gorgoroth). Denne skolen er mer åpen for andre sjangre og blir brukt av mange som et forberedelsesår for å komme igjennom opptaksprøvene på konservatorier i Norge.

Jeg ringte til skolen og snakket med en elev. Han sa at det var et veldig godt miljø der, og at man så "artisten" i folk, selv om teknikken ikke var av høyeste nivå. Der ble man satt inn i faste band etter interesse (jazz/pop/rock) som man spilte med på dagtid, mens senere på dagen gikk man sammen med de man hadde lyst å spille med. Dette resulterte i at det var et vidt spekter fra metallband til jazz til gospel-inspirerte "band".

Er det noen som har erfaring fra disse skolene, som kan bekrefte disse påstandene?

Og er det noen som har noen gode råd å gi? :)

Det er feil å si at en skal gå der, eller der, dersom en vil bli flink. Hvor flink du blir har veldig, veldig lite med dine omgivelser å gjøre. For å sitere Morpheus; "I can only show you the door, you´re the one who has to step through it." <- jeg føler dette sitatet sier sitt. Jeg ser ingen grunn til at du skal bli bedre ved å gå på skole enn om du ikke gjør det, annet enn at det kanskje er -lettere- å ha en markant utvikling dersom du får undervisning som er tilrettelagt. Dette er veldig i sammenheng med min siste quote over, ang. det å bruke tiden fornuftig ved folkehøgskole. Hvis du har "driven", som noen nevnte over, vil du på et visst tidspunkt bli flink. Det er bare å ta et oppgjør med deg selv, vil du ha utvikling, sett av tid. Det er virkelig ingen snarveier.

Det truckstop sier er også sant. Husk bare på at selvom X artist har gått på Y skole, er det ingen andre en X artist som har gjort jobben ved å faktisk bli flink. :)

Endret av Esa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.